Recenzja gry Don Carlo

Don Carlo” to urocza gra mafijna dla dzieci, w której gangsterami są sympatyczne zwierzaczki. Warto zwrócić na nią uwagę z dwóch powodów – znakomici autorzy oraz warstwa edukacyjna – trenujemy dodawanie w zakresie do 12 i przyswajamy zapis matematyczny, a także kolejność występowania cyfr i porównywanie wielkości, ponieważ to gra numeryczna.

Autorami są Bernhard Lach oraz Uwe Rapp, których znamy z niedawno recenzowanego „Qwinto”, trzecim projektantem jest Wolfgang Kramer, który stworzył takie klasyczne tytuły jak Tikal”, „Torres”, „Mexica” czy „Szczęść Boże”.

Don Carlo” jest grą karcianą dla 2-4 osób, dzieci w wieku od 8 lat, z czasem rozgrywki ok. 25 minut od wydawnictwa „Moses”, którego ofertę zaczęliśmy przeglądać począwszy od całkiem niezłej „Calavera”.

Wewnątrz opakowania znajdziemy instrukcję, 7 kart krajów oraz 100 kart z numerami 0-6 i podziałem 25 szt. danej barwy na uczestnika. Ilustracje przypominają nam „Ojca chrzestnego” z bohaterami w postaci zwierzątek, natomiast rozgrywka jest mocno analityczna i podobna raczej do walki wywiadów, gdzie wysyłamy agentów i rywalizujemy o kontrolę nad fikcyjnymi państwami.

Zastosowaną mechaniką jest zbieranie zestawów – karty dopasowane do wskazania na mapie danego państwa, a najlepiej także o powtarzających się trzech kolejnych (pojedynczy dodatkowy punkt wpływu) bądź identycznych numerach (dwa dodatkowe punkty wpływu). Zestaw wartości jest tutaj szyfrem, oznaczeniem dla szpiega, coś na wzór słynnego 007 dla Jamesa Bonda!

Każde państwo posiada ograniczoną wartość, którą należy oznaczyć agenta (suma cyfr na kartach), w trakcie tury możemy zagrać 1-4 karty z ręki. Numery układamy rosnąco od lewej do prawej, kombinacje w danym kraju nie mogą się powtarzać. Po zagraniu kart szpiega otrzymujemy wartość wpływu z danego krajuilość zestawów kart (również przeciwników) leżąca pod kartą państwa i jeśli się należy, punkty za opisane powyżej układy kopii wartości i kolejnego ich uporządkowania – brak bonusu za „0” następujące po „6”.

Po rozegraniu wszystkich kart osoba posiadająca najwięcej agentów (ilość zestawów, nie suma kart czy wartości) w danym państwie zdobywa jego kartę – dla „1-3” wartą 3 punkty, dla „9-12” wartą 9 punktów, pozostałe jak zapisano na kartach. W przypadku remisu bierze ją gracz wystawiający agenta wcześniej. Wygrywa gracz z najwyższymi notami.

Don Carlo” to sympatyczna gra karciana, której urokowi nie oprze się żaden miłośnik pozycji numerycznych w klimatach mafijnych lub też starcia agentów. Wygląd spodoba się młodszemu dziecku, techniczny przebieg rozgrywki nie zniechęci osoby dorosłej. Wydaje się, że to idealna propozycja dla rodziny oraz osób preferujących stosunkowo krótkie, lekkie gry.

Dobra gra, jeszcze nie odkryta przez rynek, ale z biegiem czasu zostanie doceniona. Skojarzenie z 007 tylko budzi emocje!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MOSES

Film: „Don Carlo” – unboxing

Film: „Don Carlo” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!