Recenzja gry Compounded

Chemia jest lubianym przez uczniów przedmiotem z racji doświadczalnego charakteru kształcenia, eksperymenty prowadzone na lekcji to praktyczna nauka. Dzisiaj produkt dla miłośników pracy w laboratorium, świetna pomoc dydaktyczna z chemii, uznawana za najlepszą taką grę na rynku. Przeczytajcie i obejrzyjcie filmy, ponieważ tak pasjonującej gry edukacyjnej jeszcze u nas nie było, z pewnością pojawi się na liście bestsellerów podsumowujących bieżący rok.

Compounded” jest grą planszową dla 2-5 uczestników w wieku od 13 lat z czasem rozgrywki 30-90 minut. Granica wieku jest raczej płynna, ponieważ komponenty trzymamy odkryte i można wspierać młodszych graczy, którzy szybko zrozumieją proste zasady rozgrywki. Wykorzystywane w trakcie zabawy mechaniki to zbieranie zestawów pod karty związków chemicznych oraz handel z innymi uczestnikami.

Gry edukacyjne stworzone są najczęściej na zasadzie pytań quizowych, zatem czuje się testowanie z wiedzy w formie odpytywania, czasem z elementami prowadzenia aukcji – zakłady urozmaicają takie produkcje. Tutaj otrzymujemy jednak znakomitą strategię z możliwością negocjacji pomiędzy graczami i kompletowaniem zasobów. Inne solidne pomoce dla nauczyciela chemii to Periodic”, „Subatomic”, „ION”, zatem naprawdę niewiele.

Po otwarciu opakowania od razu czujesz, że to gra akademicka, masz wrażenie, że zaraz zaczniesz prowadzić swoje małe laboratorium, dokonywać odkryć i korzystać z rozmaitych narzędzi do badań. Widzimy tutaj Tablicę Mendelejewa, karty związków chemicznych i pożaru w laboratorium, własne plansze z probówkami i małym magazynem na elementy, są nawet gaśnice, które trzeba napełnić (pierwiastkami jak karty gry).

Przygotowanie chwilkę potrwa. Należy rozłożyć karty w układzie 4×4, przygotować stos – w odpowiednich odstępach włożyć karty ognia, które zapalą nasze związki. Na dobry początek losujemy z worka 4 kamyczki, reprezentują tutaj wodór, węgiel, tlen, azot, wapień, siarkę. Znaczniki w barwach uczestników odnoszą się do kontrolowanych skali – odkrycia, nauka, badania, laboratorium, punkty oznaczane w układzie okresowym pierwiastków, roszczenie do kart związków – 3 znaczniki. Narzędzi w kolorze żółtym należy wyłożyć o jedno mniej niż liczba graczy. Każdy bierze pustą gaśnicę. Na samym wstępie jest też trochę zabawy z oklejaniem krążków.

Zaczynamy od fazy „odkryć” (pomijana na początku gry), czyli dobierania pierwiastków zgodnie ze wskazaniem na skrajnej lewej probówce. W trakcie fazy „nauki” rezerwujemy karty, które będziemy wypełniać potem kolorowymi kamyczkami – kolejna fiolka eksperymentu wskazuje iloma jednocześnie. Podczas fazy „badania” wykładamy pierwiastki zapełniając pola kart – najlepiej tych, do których oznaczyliśmy roszczenia. Eksperyment „laboratorium” – flakonik skrajny prawy wskazuje jak pojemny jest nasz magazyn, 4-7 miejsc na pierwiastki chemiczne.

Zdobyte, wypełnione kryształkami karty punktują, ale również aktywują sprzęt laboratoryjny. Szare i niebieskie narzędzia są jednorazowego użytku, żółtych można użyć raz w rundzie. „Okulary ochronne” pozwalają nam na kolejne odkrycie przed wyłożeniem własnych kamieni na karty. „Klucz do laboratorium” to znacznik pierwszego gracza przekazywany zgodnie z ruchem wskazówek zegara – można go zdobyć z żetonu. „Pipeta” pozwala nam na wymianę dwóch kopii pierwiastków na jeden dowolny. Standardowa wymiana to 3:1, natomiast żeton jokera („dziki” pierwiastek startowy) nie może zostać wymieniony na siarkę, której jest najmniej w sakiewce. Liczebność kryształków wskazana jest na planszy uczestnika. „Dziennik” pozwala graczowi na przeniesienie pojedynczego pierwiastka na inną kartę po skompletowaniu związku. „Cylinder miarowy” pozwala na rotację wskaźników – w jednej probówce o jednostkę w górę, w innej w dół – taka operacja bywa przydatna. „Palnik Bunsena” pozwala dodać oznaczenie ognia do karty nieposiadającej jeszcze takich żetonów.

Wartość na skali każdego z czterech eksperymentów podnosimy zdobywając karty – odpowiednie symbole identyczne z oznaczeniami na fiolkach. Pojawiają się również karty z zielonym krzyżem – „dotacja” skutkująca podniesieniem wybranego wskaźnika u konkurenta, płomieniem – „lotność”, czyli wywołanie efektu pożaru, „niebezpieczny transport” – przeniesienie pojedynczego pierwiastka na inną kartę, polewanych dłoni – „żrącego związku” kiedy dwóch punktujących naukowców obniża swój poziom „nauki” o jednostkę, „wybuchowych pierwiastków” – każdy związek z pojedynczym znacznikiem ognia eksploduje.

Pożar w laboratorium” polega tu na zasłonięciu symbolu płomienia na karcie przez czerwony żeton. Jeśli wszystkie zostaną zakryte związek wybucha – zgromadzone pierwiastki są przekładane na sąsiednie karty. Jeśli taki związek chemiczny jest zarezerwowany, to o ruchu elementów decyduje gracz roszczący prawo do karty (jeśli jest kilka możliwości), w innym przypadku wybiera właściciel drewnianego klucza. Na ugaszenie pożaru warto zużyć napełnioną gaśnicę.

Do rozgrywki możemy włączyć karty większych rozmiarów – partnerzy wspólnie budują takie bardziej skomplikowane związki chemiczne i dzielą się punktami.

Zabawa kończy się, kiedy któryś z graczy zdobędzie 50 punktów, naukowiec skompletował 3 z 4 eksperymentów – podniósł maksymalnie ich mierniki. Nie można uzupełnić pola badań nowymi kartami związków chemicznych. W ostatnim przypadku nie dogrywamy finałowej tury.

Compounded” to genialna gra, nie spodziewaliśmy się aż tak udanej pozycji – to cudowne, że edukacja też może być prowadzona w sposób fascynujący, intrygujący, ciekawy. Mamy wrażenie, że kierujemy prawdziwą szkolną pracownią albo nawet lepiej – placówką naukową, gdzie wszystko zdarzyć się może! Zabawa wciąga, cieszy i uczy, taka właśnie być powinna wartościowa gra edukacyjna. Przebój!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GREATER THAN GAMES

Film: „Compounded” – unboxing

Film: „Compounded” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!