Recenzja gry Szkoła latania Kajko i Kokosz

Gry do plecaka” to seria, która znakomicie sprawdza się w podróży – produkcje zajmują niewiele miejsca i łatwo je upchać w bagażu. Z tego samego powodu polecamy je również do pokoju dziecka, ponieważ te nierzadko bywają zagracone setkami zabawek niekoniecznie używanych na co dzień. Okazuje się zresztą, że małe gry wcale nie ustępują tym zaawansowanym, mogą być piękne, rozrywkowe i mądre.

Szkoła latania Kajko i Kokosz” jest grą karcianą dla 2-6 uczestników w wieku od 7 lat. Warto zaznaczyć, że to gra numeryczna od samego Reinera Knizia, a ten projektant specjalizuje się w tego typu pozycjach, patrz chociażby ostatnio nominowana do „Golden Geek” „L.L.A.M.A” (też jako „L.A.M.A”), czyli nasze „Lato z komarami”, a przyznam wam, że moim zdaniem dzisiejsza propozycja jest lepiej dopracowana od tej wyróżnionej w plebiscycie. Pozostałe gry z tej serii poza tą z bzyczeniem to: „Ubongo”, „Pędzące żółwie”, „Łap za słówka” oraz „Szybkie bańki”, więc projekty nowatorskie i skrócone wersje uznanych już bestsellerów.

Po otwarciu opakowania cieszy nawiązanie do słynnej serii komiksów „Kajko i Kokosz”, przez miłośników uznawanej za kultową, klasyczną. Od momentu wypromowania „Wiedźmina” poza granicami Polski, kultura Słowian jest modna i należy bazować na tej wartościowej tematyce, gdyż jest interesująca i dobrze się sprzedaje, poza tym nawiązuje do tradycji regionu i popularnego w literaturze gatunku fantasy.

Wewnątrz opakowania znajdziemy 55 kart postaci, 7 kafelków przedmiotów, 2 żetony maści latania. Ilustracje to tylko wizerunkowa otoczka – śliczna, ale dla mechaniki zbędna – tu pierwsze skrzypce grają numery oraz sumowanie bądź mnożenie wartości, dlatego jest to również gra edukacyjna, śmiało skorzystajcie ćwicząc matematykę.

Podobne, dobre produkcje tego typu znajdziecie w naszym zestawieniu gier numerycznych – zajrzyjcie na listę. Niedawno recenzowaliśmy również mocno obliczeniową „Don Carlo” oraz z pozycji z mechaniką „papier i ołówek” plus rzuty kośćmi – „Qwinto”, „Qwixx on Board”, jak również kooperacyjne „The Game – Quick & Easy”.

Każdy z graczy otrzymuje 6 kart, które będziemy uzupełnili do limitu. W trakcie tury wydajemy 1 lub więcej kart. Te w ramach zagrywanego zestawu muszą posiadać identyczny numer lub być kartą „Hegemon”, która zastępuje zakres 1-7. Istotne jest, że każda kolejna suma wartości z kart ma być wyższa od wcześniej wyłożonej. Kiedy uczestnik nie może zagrać kart, bierze leżące na stosie odrzucania, to on wznawia potem grę.

Partia kończy się kiedy któryś z graczy zagra ostatnią kartę z ręki. Zwycięzcą zostaje osoba posiadająca najmniej karniaków, czyli zebranych kart – pozostawione na ręce przeciwników dodaje się do zgromadzonych w puli.

W regułach gra wydaje się być banalnie prosta, ale to jej zaleta, natomiast sama rozgrywka jest silnie taktyczna – od nas zależy przecież, czy schodzimy z numerów stopniowo, czy wydajemy od razu te wysokie lub skopiowane, aby zablokować konkurenta, możemy również obserwując wyłożone karty wyczekiwać i kolekcjonować zestawy, zarządzać i kontrolować ryzyko.

Stosując żetony w wersji zaawansowanej poziom kombinowania wzrasta i gra podoba nam się jeszcze bardziej! Wariant rozbudowany wykorzystuje żetony, które po każdej rundzie (ich liczba równa jest składowi graczy) przekazywane są do sąsiada. Każdy z nas otrzymuje mocną cechę, przydatny przedmiot ataku i obrony: „maść latania” dla startowego gracza polega na zasłonięciu baryłki zastępującej wyłożenie kart, „maczuga” – para kart jest sumowania do wartości trzech identycznych, „latający kufer” – zagranie kart trzech kolejnych wartości, „miecz” – podwyższenie wartości kart o 3, „miotła” – zagranie dowolnej ilości kart zakresu 1-5, „tarcza” – zmniejszenie liczby karnych punktów o połowę, „fujarka” – 7 warte jako 14, w tym dla karty „Hegemon”.

Zabawa jest wciągająca i szalenie przyjemna, natomiast liczenie to forma praktycznego kształcenia z matematyki podczas wesołej aktywności, czyli nauka i rozrywka w jednym. Gorąco polecam, to jedna z najfajniejszych gier numerycznych jakie ostatnio pojawiły się na krajowym rynku. Śmiało sięgnijcie po ten tytuł – przypuszczalnie najlepsza gra w prezentowanej serii noszonej w plecaku. Super!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT

Film: „Szkoła latania Kajko i Kokosz” – unboxing

Film: „Szkoła latania Kajko i Kokosz” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!