Recenzja gry HEXplore It The Valley of the Dead King

Dzisiaj pokażemy wam przykład znakomitej gry tematycznej, czyli z narracją i atmosferą opowiadanej historii oraz ze zdobywaniem doświadczenia w trakcie eksploracji uniwersum gry. Najwyżej oceniane gry tego typu, które mogliście u nas oglądać to „Pandemia Legacy”, „Robinson Crusoe”, „Eldritch Horror”, „Battlestar Galactica”, „Chaos w starym świecie”, „Martwa zima”, „Listy z Whitechapel” czy „Ghost Stories”.

Serdecznie witamy na blogu nowego wydawcę Mariucci J. Designs, autorzy stworzyli wyjątkowo przyjazny system prowadzenia rozgrywki „HEXplore Itłączący w sobie rzuty kośćmi, rozbudowywanie modułowej planszy, treści z kart i przede wszystkim świetne laminowane plansze graczy, na których nanosimy statystki ścieralnymi mazakami – wygodne i intuicyjne rozwiązanie. Dzisiaj recenzowane gra odniosła już wielki sukces, jest popularna, wysoko oceniana, doczekała się kontynuacji – „The Forests of Adrimon” oraz „The Sands of Shurax”.

HEXplore It: The Valley of the Dead King” to wersja gry z 2017 roku wydanej w ramach „Crowdfunding: Kickstarter”, pozycja dla 1-7 uczestników w wieku od 14 lat (śmiało próbujcie od 12, a nawet z asystą i rozegranymi nastolatkami w wieku od 10 lat), czas rozgrywki zajmuje 1-3 godziny, raczej dłużej niż krócej i tego oczywiście wam życzymy. Kategoria: gra przygodowa, eksploracyjna, gra fantasy, ale również bitewna czy podróżnicza. Zastosowane mechanizmy: kooperacja, rzuty kośćmi, modułowa plansza, poruszanie się po siatce pól, odgrywanie ról.

Po otwarciu opakowania cieszy waga i ilość komponentów – nie mamy tu wiele miniaturek, ale za to ogrom laminowanych planszy indywidualnych oraz tytułowe sześciokąty połączone w całkiem sporych rozmiarów kafle terenu, ponadto ogrom kości z 10 ściankami, mazaki do zmazywania na sucho, karty dla „okoliczności”, „zadań – misji”, „wzmocnienia”, które lubię nazywać „doładowaniem” oraz „ras”, stosunkowo niewiele żetonów, a w tej wersji gry również osobną talię dla Martwego Króla – rozmaite rytuały szkodzące bohaterom.

Podoba nam się, że ta gra bazuje nie na figurkach lecz właśnie na planszach, na których prowadzimy swoje notatki. Mam czasem wrażenie, że śliczne miniatury zastępują braki w treści, a wybrane pozycje są nabywane dla „plastikowych żołnierzyków”. Naprawdę więcej wartości kryją w sobie plansze charakterów łączone z kartami rasy, w których indywidualnie jeszcze modyfikujemy statystyki za zdobyte w grze fundusze, karty oraz za artefakty, to mocno oddziałuje na niepowtarzalność, różnorodność stworzonych przez nas postaci dla każdej partii. Natomiast pamiętajcie, że tutaj chodzimy razem, nie każdy z osobna – uważamy to za zaletę, ponieważ integrujemy grupę.

Na planszy bohatera poza imieniem wpisujemy ulubionego przeciwnika – otrzymujemy przy walce dodatkową kość do rzucania, ponadto siłę ataku, obrony, dwa mistrzostwa typowe dla wybranej roli (oraz połączone z nimi pola wskaźników), a także wartość zdrowia (życie) oraz energię silnie powiązaną z naszą biegłością. Wskaźniki związane z kośćmi to nawigacja, eksploracja, przetrwanie (surwiwal). Poziom żywności określa linia na podziałce, występuje też pole dla stanu złota i obszar plecaka do wpisywania ekwipunku (dzielone sprzęty oznaczamy na planszy bitwy). Dookoła pól na obramowaniu widzimy wzrastającą opłatę za awansowanie w statystykach. Są jeszcze symbole głodu – najpierw tracimy energię, następnie pole odpowiedzialne za przetrwanie i ostatecznie życie – dwa punkty zdrowia w każdej turze.

Przygotowanie do rozgrywki polega na rozłożeniu kafli terenu według wybranego schematu oraz dopasowaniu granic uniwersum, gdzie wykładamy karty „okoliczności” (natura, dolegliwości, wydarzenia, potwory, odkrycia, skarby) oraz „questów” – połączone z testowaniem określonymi kośćmi.

W tej grze przemieszczamy się w zespole, ale rzucamy indywidualnie i jeśli połowa składu przeszła test pomyślnie (wyniki na ściankach są niższe niż wskazania na polach postaci), oznacza to sukces. Pola odblokowanych zadań oznaczane są żetonami pytajnika, pola przeciwników – Bossów zaznaczone są czaszką i czerwoną obwódką, ruiny są zielone, niebieskie to świątynie i kapliczki, białe miasta zastępujemy czerwonymi gdy upadną, kiedy dotrze do nich Martwy Król. Aby wypełnić polecenie z karty i zdobyć określoną na niej nagrodę należy dotrzeć do odpowiedniego pola, zwyciężyć i udać się do miasta po zapłatę.

Główny przeciwnik porusza się o jedno pole, przyspiesza o kolejne za każde zdobyte miasto. Wchodzi na planszę wraz z wyrzuceniem „Hex”, a potem wraz z kolejnymi najwyższymi numerami, jego cel również określa rzut kością. Po zajęciu wszystkich miast, celem złego staje się drużyna śmiałków. Nasz zespół może obozować podwyższając statystyki, przemieszczać się ostrożnie o jedno pole odrzucając niepożądaną kartę „okoliczności”, standardowo o 4 miejsca bądź przyspieszyć do 6 tracąc energię, z możliwością tułaczki, której kierunek ustala się z kości.

Nie występują tu znaczniki pożywienia, zastępuje je linia oraz poszukiwanie pokarmu w ramach sztuki przetrwania (sprawdzanie niebieską kością). W miastach znajdują się rynki, gdzie możemy nabyć ekwipunek, jest także „czarny rynek”. Przydatne przedmioty zakupimy również w miejscach kultu, znajdziemy tam także „błogosławieństwa” – wszystko oddziałuje na nasze wartości.

Pojedynki z potworami odbywają się na zasadzie rzutów kością o 6 ściankach i aktywacji określonego polecenia dla monstra oraz zadeklarowaniu określonej umiejętności poprzez każdego członka drużyny. Upadłe miasta można odzyskać, ale stacjonują w nich wrogie oddziały, zatem pojawia się konieczność stoczenia bitwy. Wysokie szczyty i obszary wodne są początkowo dla nas nieosiągalne, dopiero po zakupie odpowiedniego sprzętu otrzymujemy do nich dostęp.

Dolina martwego Króla” to gra, która ujmuje swoją złożonością, zwłaszcza kreowania rozwoju postaci, ale kontrolowaną w prosty sposób, wręcz intuicyjny. Korzystanie z mazaków i planszy indywidualnej jest szybkie i łatwe, a adnotacje graczy zastępują mnogość żetonów. Modułowa plansza z innym układem na starcie oraz losowym dokładaniem nowych obszarów sprawia, że kraina za każdym razem będzie ciekawiła. Ścieżka ruchu Martwego Króla jest przypadkowa i zależna od kości, zatem kolejność zniszczeń będzie różna dla każdej partii, podobnie przebieg walki – działania wroga wynikające z rzutów. Atmosfera zabawy jest świetna, nastrój tworzą towarzysze podróży, klimatyczne opisy z kart (język angielski, ale nie jest to słownictwo skomplikowane), klimatyczne ilustracje. Dla miłośników tego rodzaju gier jest to pozycja wręcz obowiązkowa, fani fantasy powinni być zadowoleni z zakupu i z możliwości rozszerzenia uniwersum o kolejne części.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MARIUCCI J. DESIGNS

Film: „HEXplore It The Valley of the Dead King” – unboxing

Film: „HEXplore It The Valley of the Dead King” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *