Recenzja gry Milito

Gry wojenne kojarzą się z rozgrywką długą, zaawansowaną technicznie i rozwijającą myślenie w oparciu o taktykę prowadzenia bitwy i konfliktu jako całości działań zbrojnych i polityki. „PSC Games” udowadnia nam, że gry o tej tematyce mogą być krótkie i dynamiczne, a przy tym równie emocjonujące i inteligentne, co te zaawansowane i dużych rozmiarów. Ostatnio taką wartościową i bijącą rekordy popularności pozycją była „Blitzkrieg”, dzisiaj kolejna od mistrza gatunku Martina Wallace.
„Milito” to gra karciana dla pary, uczestników w wieku od 14 lat, na spokojnie jednak rozegracie pojedynek z 10-latkiem, czas partii zajmuje ok. 30-45 minut. Nazwa z języka esperanto oznacza „wojnę”. Słynnego projektanta znamy z bestsellerów, jak: „AuZtralia”, „Via Nebula” czy „Lincoln”. Zastosowane w przebiegu gry mechanizmy to zarządzanie ręką, zagrywanie sekretnej karty, budowanie przyszłego stosu. „Milito” jest rozwinięciem „Field of Glory”, która początkowo była grą z miniaturkami i zdobyła kilka nagród, a potem została przeniesiona na karty. Inne gry w tym klimacie ze względu na tempo, atmosferę, tematykę, to: „War Chest”, „Battle Line”.
W tej grze możemy rozgrywać słynne bitwy starożytności. Oddziały zostały odwzorowane z dbałością o autentyczny wygląd zbrojnych oraz realne cechy jednostki bojowej. Strony konfliktu to Republika Rzymska i Kartagena Hannibala, Persowie Cyrusa i Macedończycy Aleksandra Wielkiego, Imperium Rzymskie i Celtowie Brytyjscy, oczywiście każdą z 6 wielkich sił starożytności możemy sobie przeciwstawić. Ilustracje są genialne, a sama gra technicznie bazuje na ikonach – ataku, obrony, mobilności jednostki oraz opłacie za pole i dodatkowo za flankę, ikona łańcucha pozwala wydać dwie różne siły w kolumnie.
Rozgrywka przypomina wykładanie kart w pasjansie, gdyż naszym celem jest zdobycie kontroli nad 3 z 5 kolumn pola bitwy. W turze gracza sprawdzamy warunki zwycięstwa, przejmujemy kontrolę nad kolumnami, w których nie ma przeciwnika, rozpatrujemy atak z flanki przed innymi akcjami (wzmocniony „+2”), wykonujemy w dowolnej kolejności z możliwością powtarzania – umieszczanie jednostki na pustym polu lub wymieniając ją za inną, przeprowadzenie ataku, na koniec uzupełniam rękę do 9 kart.
W każdej kolumnie wystawić możemy pojedynczą lub dwie karty – identyczna para lub dołączona jednostka z symbolem łańcucha – ze zdolnością łączenia. Z flanki możemy zaatakować jednostkę wroga, jeśli po drugiej stronie linii frontu stoją dwie nasze – pole naprzeciw i sąsiednie, a bok przeciwnika nie jest osłonięty.
Atakujący wystawia zasłoniętą kartę lidera, których normalnie nie zagrywa się w kolumnach, a służą jedynie jako wsparcie przy ofensywie lub są odrzucanie jako koszt oddziałów wymagających opłaty. Konkurent może zdecydować się na odwrót, wtedy jednostki są odrzucane do stosu przyszłej gry, natomiast kolumna pozostaje neutralna (lub kontrolowana przez atakującego, jeśli taki był jej wcześniejszy status). Wycofać mogą się tylko zwrotne jednostki, prędkość każdej z kart musi przewyższać najszybszą kartę rywala w tej potyczce.
Jeśli decydujemy się na walkę, przegrany straci karty, zostaną one usunięte z gry na stałe. Status kolumny zmieni się na kontrolę atakującego, jeśli ten zwyciężył. Jeśli wygrał broniący się, status kolumny zostaje niezmieniony przy uprzedniej jego kontroli lub staje się neutralny. Karty liderów po obu stronach są zawsze odkładane do stosu kart odrzucanych, stworzą przyszły stos dobierania. Atakujący sprawdza symbol z mieczami, broniący pozycji bazuje na tarczy, sprawdzamy też wartości z karty terenu, z flanki, specjalne efekty z kart liderów i walczących jednostek. Jednostka wspierająca – dodaje „+1” do wskaźnika, nic więcej, chociaż to czasem przesądza o zwycięstwie.
Kontrolujący wzgórze otrzymuje modyfikator „+1”, ponadto łucznicy w tej i sąsiedniej kolumnie otrzymują „+1” za każdą jednostkę. Zajmując teren pofałdowany należy odrzucić z ręki dodatkową opłatę w karcie jednostki. W lesie wszystkie jednostki poza piechotą średnią, pomocniczą i lekką otrzymują „-2”, lekka piechota zyskuje „+1” podczas ataku i obrony.
Rozgrywka staje się barwna kiedy jesteśmy już w trakcie zmagań i z każdą kolejną potyczką jest coraz bardziej emocjonująca. Pamiętamy o limicie, którego nie można pozwolić przejąć i nie zapominamy o przyszłej talii, stąd czasem warto się wycofać i przegrupować na przyszłość – nowy stos będzie przecież tasowany, a trzymany wachlarz kart może się wzmocnić. Zabawa pasjonuje z uwagi na zaprezentowanych tutaj wojów – historyczne umundurowanie, militaria, relacje z innymi siłami w boju. Początkowo trzeba się przyzwyczaić do wielu działań w swojej turze – ataki i wystawienia oddziałów w dowolnych kombinacjach, cieszy jednak intuicyjna kontrola oparta na symbolach i wartościach, po nabraniu doświadczenia zmagania są niesamowite i czujemy się jak prawdziwi dowódcy i stratedzy.
Chce się krzyknąć, wodzu prowadź! A kiedy trzeba, prosimy o rewanż!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PSC GAMES
Film: „Milito” – unboxing
Film: „Milito” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!