Recenzja gry Liberatores

Gry ze zdrajcą są popularne jako pozycje imprezowe, częste w użyciu charaktery to przede wszystkim wilkołaki – my opisywaliśmy dwie takie pozycje, czyli „Growl” oraz „Werworter”. Odnosząc się do tytułów z ukrytą tożsamością, pamiętamy również balową „Maskaradę” z postaciami bogato zdobionych arystokratów, w głowie na pewno pozostała niecodzienna, ponieważ nawiązująca do zwielokrotnienia jaźni „Dany”. Wartą zainteresowania grą jest dzisiaj recenzowany produkt, ponieważ opowiada o słynnym wydarzeniu z historii Italii. Zamach na Juliusza Cezara zakończony sukcesem miał miejsce 15 marca 44 r. p.n.e. Senat, na wniosek konsula Marka Antoniusza, udzielił zabójcom amnestii. Autentyczne osoby, sceneria oraz efekt – są to dziejowe fakty, a my teraz mamy okazję napisania tej historii na nowo.
„Liberatores” to po naszemu „Wyzwoliciele”, jest to gra planszowa dla 3-6 osób, nastolatków w wieku od 15 lat (śmiało próbujcie już z 12-latkami), czas rozgrywki zajmuje ok. 40-60 minut. W praktyce udana zabawa zaczyna się od składu 4 uczestników, ponieważ agent nie jest wtedy automatycznym, sztucznym graczem. Kategoria gry to: antyk, gra dedukcyjna, szpiedzy i sekretni agenci. Gry z oferty „Moaideas Game Design” gorąco polecamy, ponieważ podejmują oryginalne tematy w ujęciu inwestycyjnym, jak rozwój kolei w „Mini Rails”, handel tulipanami i cenowa bańka mydlana w „Tulip Bubble”, a nawet komponowanie muzyki klasycznej i wspieranie talentu w „Symphony No.9”,
Po otwarciu opakowania zwracamy uwagę na śliczne ilustracje bohaterów – obywatele, w tym senatorowie, salę obrad rady dla planszy głównej z dostojnym obliczem Juliusza Cezara, torem przeciągania liny dla wpływu sprzymierzeńców aktualnego władcy lub republikanów, wnętrzem rzymskiej willi na planszach indywidualnych. Karty są eleganckie, żetony punktów wpływu oraz monety wydane na azjatyckiej tekturze są lepszej jakości niż te europejskie. Pieniądze wydajemy na działania, punkty wpływu na stronnictwa.
W tej grze jedna z osób wciela się w agenta, którego celem jest zdemaskowanie zdrajców i udaremnienie spisku – uda się jeszcze przed zakończeniem zabawy, kiedy znacznik osiągnie puchar po czerwonej stronie lub na koniec gry, jeśli znajduje się na czerwonym torze. Celem dla republikanów i pretendenta do władzy pragnącego zostać kolejnym dyktatorem jest, aby znacznik zakończył swój ruch po niebieskiej stronie toru, w tym dodatkowo dla pretendenta (konkurenta), aby właściciel zielonego herbu osiągnął wyższe noty wpływu od reszty członków „Liberatores”, przejmuje wtedy rządy.
Przygotowanie gry polega na wyłożeniu karty „Brutus” (odrzucanie karty informatora i pozyskanie punktu wpływu), „Cassius” (wysłanie obywatela do wybranego stronnictwa) oraz „Marek Antoniusz” (wzbogacanie się na cudzych akcjach „na twoich zasobach” i wsparcie Cezara), które wejdą do gry w momencie odsłonięcia karty „Dzień akcji” (umieszczonej na spodzie stosu obywateli). Każdy z graczy otrzymuje 10 sestercji (tu jako dolary). Kartę startowego wpływu ustawiamy dla określonego stronnictwa zależnie od składu graczy. Wykładamy na torze obywateli karty członków naszej społeczności, ilością dostosowane do liczby uczestników partii.
Nasze zamierzenia osiągamy poprzez przekupstwo znaczących obywateli (symbol sztyletowania) – karta zostaje przeniesiona na stronę senatorów z przyznaniem laurów. Najmowanie osób (ikona fasady z kolumnami) to uzyskanie przychylności obywatela dla konkretnego domu gracza (branie bądź dawanie karty), co skutkuje uruchamianiem działań ze zgromadzonych kart w turze. Poparcie obywateli Cezara – aktywacja kart z czerwoną wstęgą za okazaną przychylność.
Karty obywateli dzielimy na oznaczone klepsydrą – pasywne, które uruchamiane są w turze po akcji głównej (najem, przekupstwo, przysługa Cezara) i pozwalające na kolejne akcje gracza. Żółte aktywowane natychmiastowo – po zdobyciu karty przez gracza (w tym konkurenta, który nie może odmówić wzięcia karty). Karty za przysługę z czerwoną wstęgą i pucharem uruchamiane w zasobie aktywnego gracza po udzieleniu poparcia Cezarowi.
Miejsca zdolności na planszy to pasywne pole „żona” pozwalające zdobywać karty służących, pole „ty” za przychylność władcy, co kojarzy się z jego uwagą – dla pozyskania funduszy oraz punktów wpływu, pole „pincerna” (lokaj) do odpłatnego odrzucania kart sług przy poparciu obywatela Cezara.
Płynnie przeszliśmy zatem do mniejszych rozmiarów kart. Kurier – taki służący pozwala poprzeć na koniec gry istotną dla nas stronę konfliktu z własnej puli punktów wpływu. Informator – jeśli jesteś agentem, to na przekór, dwa punkty wpływu otrzymają z puli gry twoi przeciwnicy, czyli „wyzwoliciele”.
Obywatele pozwalają nam aktywować karty u przeciwników, odrzucać cudze karty, kupować poparcie, pomnażać majątek w trakcie wykonywania wybranych akcji konkurentów, przekazywać służących, okradać graczy z punktów wpływu, uruchamiać postaci przychylne Cezarowi (z planszy).
„Liberatores” to bardzo elegancka i inteligentna gra party. Tematyka bazuje na autentycznych wydarzeniach – konspiracja i walka o demokratyczny Rzym. Funkcjonują trzy strony konfliktu, co dla mechanizmów z „przeciąganiem liny” jest czymś wyjątkowym, ponadto to piękna gra. Naprawdę ciekawiej jest odkrywać i rozgrywać na nowo słynne wydarzenia z przeszłości niż gonić wilka po lesie. Historia to edukacja, to rozwój, inwestycja w myśli i czyny, to wreszcie patriotyzm i ideały. Gorąco popieramy wydawanie takich tytułów w Polsce!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MOAIDEAS GAME DESIGN
Film: „Liberatores” – unboxing
Film: „Liberatores” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!