Recenzja gry Boso przez świat

Nauczyciel nazwie grę edukacyjną udaną, kiedy łatwo za jej pomocą wykształci ucznia – reszta odbiorców, gdy poczuje przyjemność z zabawy i nawet nie zauważy, że następuje pozyskanie wiedzy, rozwój. Wszyscy kochamy mieć rację, dużo znać – mało kto cieszy się jednak z nauki, taka nasza natura. Wojciech Cejrowski sprzedaje wolność, za którą wszyscy tęsknimy, stąd zamiłowanie do podróżowania, czytania o wielkich wyprawach, oglądana egzotycznej kultury w filmach, czy wieszanie kolorowych map na ścianach pokoju. Serdecznie witamy wydawcę na naszym blogu, produkt otrzymaliśmy bezpośrednio od autorki Agnieszki Rajczak-Kucińskiej, którą gorąco pozdrawiamy. Pana autora chętnie czytamy, w naszej kolekcji gier posiadamy jego „Gringo”, ale w edycji pod nazwą „Skull”.
„Boso przez świat Gra planszowa” to pozycja dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat, z czasem rozegrania partii zajmującym ok. 60-90 minut. Jest to gra bazująca na rysowaniu po planszy oraz płaceniu za ruch w kartach i monetach, celem jest pokonanie swojej trasy przed innymi bądź uzbieranie bogactwa przekraczającego majątek konkurentów. Ogromną wartością gry jest ucieczka od formy quizowej i zgromadzona tutaj gigantyczna baza wiedzy – wiadomości i ciekawostek związanych z kulturą oraz geografią, którą reprezentuje podróżnik. Mechanika i przebieg rozgrywki przypominają nam połączenie „Wsiąść do pociągu Europa” (tworzenie tras) z „Wyspa skarbów” (rysowanie po planszy), bliskie skojarzenie to również „Kolejowy szlak Płomienna czerwień”.
Po otwarciu opakowania oglądamy ładną mapę globu, z wyglądu przypominającą wzornictwo tych dostępnych w „Sklepie Kolonialnym”, w które można wpinać chorągiewki, a z użytkowania te z „Twoje Mapy”, po których malujemy markerem. Plansza jest długa, ale nie tak wysoka jak największe „duże gry”, rozmiar odrobinę niestandardowy, pokrywa ją warstwa, po której możemy kreślić. Karty są raczej opisowe, odrobinę brakuje nam ilustracji – zdjęcie warte jest tysiąca słów i łatwiej przyswajalne przez młodsze dzieci, ale dla wskazanego wieku – super! Czekamy oczywiście na edycję rysunkową dla juniora, wato rozważyć.
Rękę gracza tworzy 6 ukrytych kart, posiadamy również mazak własnej barwy do oznaczania ruchu na planszy, kartę z miejscami, które należy odwiedzić – jawna, natomiast jednocześnie gracze w tajemnicy zaznaczają swój start. Zaczynamy z 5 jednostkami waluty – „goldeny”.
W swojej turze możemy dobrać pojedynczą kartę z 5 zakrytych stosów banku gry lub z wierzchu „puli kart publicznych”, jeśli są dostępne i kiedy zużyjemy ją w trakcie trwania swojej kolejki. Za ruch w grze płacimy – każdy kolejny krok, czyli odcinek pomiędzy punktami mapy jest droższy o monetę, jeśli przechodzimy przez pole „zwiedzane” przez konkurenta lub przecinamy jego trasę, koszt wzrasta o jeden i należy się przeciwnikowi. Po dotarciu do punktu docelowego otrzymujemy 3 monety i oznaczamy najbliższe niezajęte punkty jako przez nas „zwiedzane”. Pieniądze z puli gry otrzymujemy, jeśli posiadamy na ręce karty z puntami trasy konkurenta, za ich wymianę na nowe. Trzy karty z danej kategorii możemy sprzedać za trzy monety. Czytając karty zwracamy uwagę na zielone napisy – wybrane odnoszą się do państw, inne do miast lub regionów. Zagrywając dwie karty na bieżący teren, nadmiarowy krok możemy wykorzystać później i nie musi być on skojarzony z nowym obszarem gry. Krok pokonany z karty nie podnosi opłaty za kolejne przemieszczenia.
Pośrednia negatywna interakcja w grze to zarabianie z banku gry za ruchy konkurenta (odpowiednie karty na ręce) oraz odbieranie pieniędzy przeciwnikowi za krok z punktu przecięcia tras i „zwiedzone” miejsca, trzecia możliwość szkodzenia to zagrywanie „Niespodzianki w podróży”. Karta z rozmaitymi kataklizmami i innymi problemami jest aktywowana, jeśli przeciwnik zatrzymał się w określonym obszarze (nie przeszedł), a skutkuje stratą tury przeciwnika.
Zabawę wygrywa osoba, która jako pierwsza odbyła swoją podróż. Drugi wariant rozgrywki trwa do momentu, aż pozostaje jeden gracz z niedokończoną trasą. Osoby mające ją już za sobą w każdej turze zarabiają za postój 2 „goldeny” oraz potencjalne inne sumy wynikające z posiadanych kart lub kroków konkurentów. Wariant wydaje nam się mniej atrakcyjny, ponieważ najlepsze w tej zabawie jest kreślenie czymś więcej niż „palcem po mapie” i tego zaczyna nam brakować po zakończeniu swojej wielkiej wyprawy.
„Boso przez świat” jest śliczna, rozwijająca i interesująca – czujemy przyjemność z planowania i odbycia swojej przygody, z odkrywania cudów świata po drodze. Pamiętam jak za dawnych lat, kiedy nie było jeszcze GPS, tato zamykał się z tradycyjnymi atlasami w pokoju i studiował mapy dojazdu samochodem – obecnie to nie do pomyślenia, że można się zgubić lub trzeba prosić obcych o konwojowanie, wtedy nieraz prowadzili nas miejscowi motocykliści, zwłaszcza w centrach wielkich miast. Doświadczenia wzbogacają, informacja edukuje, a pokonane komplikacje hartują ducha i satysfakcjonują – polecamy grę, ponieważ odnajdujemy w niej podobne emocje, jakie towarzyszą nam na szlaku. Znakomity wybór dla miłośników programów Wojciecha Cejrowskiego oraz fanów turystyki indywidualnej bez wsparcia biur podróży. Nie dajcie się zamknąć, ograniczyć, chwytajcie każdy dzień, a kiedy należy zostać w domu z powodu pandemii – mazaki w dłoń i do dzieła! Nauka i rozrywka w najlepszym wydaniu.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy WOJCIECH CEJROWSKI
Film: „Boso przez świat Gra planszowa” – unboxing
Film: „Boso przez świat Gra planszowa” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!