Recenzja gry Raid on Takao

Gry planszowe są znakomitym nośnikiem nie tylko fikcyjnych opowieści, ale przede wszystkim dla historii! Dzisiaj pokażemy wam pozycję, która technicznie przypomina nam zabawę z „Robinson Crusoe”, natomiast jest grą, która odkrywa przed nami ważne dla przeszłość Tajwanu wydarzenia oraz obiekty kultury – rozgrywka ma miejsce w „Takao”, w okresie II Wojny Światowej była to kolonia japońska, która mocno ucierpiała podczas nalotów bombowych. Serdecznie witamy na blogu „Mizo Games” – wydawca z Tajwanu pisze o sobie, że koncentrują się na grach ukazujących problematykę historyczną, które mają wywołać rezonans wśród ludzi, czyli oddźwięk, refleksję odbiorcy.
„Raid on Takao”, czyli „Nalot na Takao” to gra kooperacyjna dla 2-6 osób w wieku od 15 lat (śmiało próbujcie z 10-latkiem), czas rozgrywki zajmuje ok. 60 minut. Jest to gra z realizacją scenariuszy, w której spełniamy postawione przed nami cele w odpowiedniej liczbie rund, wcielając się w przydzielone nam role, a przy okazji musimy przetrwać – wyspa jest bombardowana. Pierwsza edycja gry wydana została pod nazwą „Raid on Taihoku”.
Postaci różnią się umiejętnościami oraz kartami uwikłań – relacji, każda otrzymała notę biograficzną. W praktyce zabawy karty postaci obracamy na spełnienie lub żal, dla wybranego warunku – najczęściej postój w danej lokacji lub spotkanie się z innym bohaterem gry, co oddziałuje na kondycję i przetrwanie.
Osoby reprezentowane są przez wskaźniki wytrzymałości, zdrowia i rozpaczy. Pierwsze z nich (dwa na starcie) rozdzielane są na akcje ruchu (pion i poziom, nie ukos), przeszukania terenu (odkrywanie pożywienia, narzędzi, kart „!” i „?” aktywujących wydarzenia w scenariuszach), czyszczenia (zdejmowanie żetonów ruin powstałych na skutek nalotów). Kiedy znaczniki na pionowych torach zdrowia i rozpaczy spotkają się – przegrywamy grę poprzez eliminację postaci. Znaczniki wytrzymałości należy podnosić z pola głodu, aby móc wykonywać akcje, wydajemy więc znalezioną żywność (lub przerabiamy zwierzątko na tuszę), ewentualnie obniżamy stan zdrowia. Akcję specjalną wykonujemy raz w trakcie rundy. Darmowe akcje to dzielenie się przedmiotami z partnerami i zagrywanie tych kart. Sprzęt używany jest wielokrotnie. Była to faza przetrwania – generalnie w grze dużo miejsca poświęca się dramatycznej sytuacji, w jakiej żyła ludność w czasie niszczenia miasta.
Kolejną fazą jest rozwiązywanie efektów z kart scenariusza, te są mocną stroną gry. „Zagłada portu” odnosi się do plagi wojny i tragizmu położenia jednostki, pod koniec ostatniej rundy postacie muszą być wolne od kart nieszczęść. „Upadek lotniska Tainan” to historia weterana, któremu pomagamy skompletować rozbity samolot zbierając jego szczątki rozrzucone po mieście. „Ratownictwo morskie” jest wezwaniem do pomocy jeńcom wojennym, którzy są przetrzymywani przez Japończyków na zbombardowanym statku, który autentycznie zatonął. „Incydent Takao Takko” opowiada o prześladowaniach ludności cywilnej przez tajną policję – uwalniamy więźniów politycznych, ściga nas wrogi wywiad. „Biegnijcie zwierzęta, biegnijcie” polega na ratowaniu zwierząt, które wydostały się z ogrodu zoologicznego i mogą zagrażać ludności, zatem muszą zostać przetransportowanie i dokarmiane w trakcie wędrówki.
Naloty to kolejna faza gry – żetony bombowców przemieszczają się wokół planszy o liczbę pól równą ściance kości, oddziaływanie następuje na całej linii planszy gry, bezpieczeństwo zapewniają schrony – oczywiście do czasu. Uderzenia skutkują utratą dwóch jednostek zdrowia i podniesieniem w górę wskaźnika rozpaczy, zwierzęta również mogą zostać zranione.
Konsumpcja kończy cykl – żywność gromadzona na kartach zużywana jest na podniesienie wytrzymałości, ewentualnie tracimy zdrowie, odzyskujemy zużytą umiejętność postaci, powracamy do pierwszej fazy. Spełnione karty uwikłania są odwracane, spod planszy gracza wystaje aktywna strona, jest to forma ulepszenia postaci.
„Raid on Takao” to szalenie klimatyczna gra, ponieważ czuje się tutaj ogrom przykrości jakie niesie ze sobą konflikt i pożoga. Każdy ruch to realna walka o egzystencję w świecie, który przestaje normalnie funkcjonować, upada. Podoba nam się humanitaryzm, altruizm, który przyświeca każdemu z scenariuszy – bohaterowie aktywnie pomagają, ratują zagrożonych, a większość wydarzeń, w których uczestniczymy miała miejsce, ten autentyzm to mocny atut dla miłośników kultury regionu i fanów historii. Instrukcja posiada wartość edukacyjną, możemy przeczytać o budynkach, głębię postaci tworzą życiorysy. To uniwersum wydaje się naprawdę realne, super gra i w dodatku wydana na bogato!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MIZO GAMES
Film: „Raid on Takao” – unboxing
Film: „Raid on Takao” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!