Recenzja gry Ortografia na 6

Gier ortograficznych wśród gier edukacyjnych jest bardzo mało, każda nowa jest zatem wartościowa. My pokazywaliśmy zaledwie kilka takich produktów – pamiętamy „Piracką ortografię” z ładną planszą i ulubioną tematyką dzieci, karciane „Zabawy z ortografią” w ramach platformy multimedialnej „Squla”, a także „Gram w ortografię” z zeszytem ćwiczeń w komplecie. Zawsze możecie także usiąść do „Scrabble” mając słownik pod ręką. Dzisiaj do zestawu gier wspierających naukę ortografii dołączyła „Ortografia na 6” – naszą uwagę zwraca przede wszystkim świetnymi płytkami.
„Ortografia na 6” to gra planszowa dla 2-4 dzieci w wieku od 5 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 45 minut. Pozycja przydatna dla ucznia i nauczyciela, zwłaszcza w okresie pandemii i edukacji domowej oraz na potrzeby kształcenia zdalnego. Wewnątrz opakowania znajdziemy planszę, pionki i kostkę, 66 wyrazów z wykrojonymi literkami – „ż” i „rz”, „ó” i „u”, „h” i „ch”, 111 żetonów punktów – uśmiechnięte buźki oraz instrukcję i ściągę z zasadami pisowni. Przyznam wam, że kiedy córka pyta, po co nam ta cała ortografia, to nie potrafię do końca odpowiedzieć – może względy historyczne, tradycja…
Po otwarciu opakowania cieszy pełne wnętrze, komponentów jest naprawdę dużo. Świetnie przemyślana została struktura kafli – każdy prezentuje obrazek, wyraz z wyciągniętą trudną literą lub dwuznakiem, oznaczenie barwą dla każdego wyboru, a na odwrocie poprawną odpowiedź. Idea płytki sprawdza się, brakowało nam takiego rozwiązania na rynku gier edukacyjnych. Plansza wydaje się mocno techniczna, ale to tylko pozory, ponieważ pola są czytelne i jasne, a jej używanie pomaga w organizacji przebiegu rozgrywki, ponadto młodsze dzieci lubią się ścigać do mety. Uczestnicy decydują, że zwycięża osoba posiadająca najwyższe noty czy pierwsza na finiszu, jeśli chcecie możecie także przyznać jakąś premię punktową dla lidera rajdu.
Nie podobają nam się plastikowe pionki – wydawcy przyzwyczaili nas już do drewnianych. Zauważyliśmy również niekonsekwencję dla wyrazu „rzeżucha” – wykrojona „rz”, natomiast „ż” pozostała zapisana, a dla „dżdżownica” wyciągnięto obie „ż”. Skoro obie litery funkcjonują w ramach pojedynczej kategorii, można było pozostawić dwie luki.
Wydawca zaprasza do zabawy z planszą – pola danej barwy polecają nam sprawdzić pisownię dla odpowiedniego wyboru znaków, miejsca z szarym tłem pozwalają nam skorzystać ze ściągawki i przypomnieć sobie reguły przed podjęciem decyzji, są także pola straty kolejki, braku akcji oraz ponownego rzutu kości. Miejsca podzielone na paski pary kolorów możemy rozgrywać w wariancie wyboru uzupełniania lub poszukując wyrazu z dwoma literami – jedną zapisaną, drugą wyciętą. Płytki wybieramy z góry kolumny, otrzymujemy punkty (dwa jeśli nie skorzystamy z broszury z regułami), płytkę odstawiamy na dół – może powrócić do gry, co także jest dobre, zważywszy na konieczność powtarzania zasad pisowni.
Dwa warianty gry polegają na zabawie bez korzystania z planszy, zatem bez użycia losowej kości. Tutaj każdy z uczestników otrzymuje kafelki i uzupełniamy je na czas, kto pierwszy ten lepszy, ewentualnie na przemian.
„Ortografia na 6” to świetna pomoc dydaktyczna! Znakomitym rozwiązaniem jest użycie płytek z wycięciami. Mam nadzieję, że wydawca wprowadzi rozszerzenia i będzie można zakupić kolejne stosy kafli z nowymi wyrazami. Pomysł jest wyjątkowo udany, polecamy ten produkt!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy JAWA
Film: „Ortografia na 6” – unboxing
Film: „Ortografia na 6” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!