Recenzja gry Dragon Keepers

Serdecznie witamy nowego partnera naszego bloga, „Knight Works” prosto ze Stanów Zjednoczonych! Wydają atrakcyjne gry planszowe, w trakcie których będziecie mogli budować miasta w stanie Kolorado, rozwijać sieć kolejową, stanąć po stronie Rzymu lub Kartaginy w trakcie pierwszej wojny punickiej, a także bronić smoków jako ich dzielni wychowankowie. Pokażemy wam wersję „deluxe” gry z kampanii na „Kickstarter”, w której zamiast tekturowych żetonów otrzymujemy drewniane krążki.
„Dragon Keeper” przetłumaczyć możemy jako „Jeźdźcy smoków”, „Strażnicy smoków”, a nawet „Opiekunowie smoków”. Jest to gra karciana silnie wsparta przez kości, przeznaczona dla 3-6 osób w wieku od 6 lat w trybie konkurencyjnym „Keeper Mode” (10-15 minut na partię), lub dla 2-4 osób w wieku od 9 lat w trybie kooperacyjnym „Dragon Mode” (30-40 minut na partię). Wprowadzono również zabawę solową z użyciem podwójnej talii jeźdźców.
Warto zwrócić uwagę na autora Vitala Lacerdę, twórcę m. in. „The Gallerist”, który opisywaną tu grę zaprojektował razem z córką Catariną. Ilustrował Mihajlo Dimitrievski, którego piękne malunki oglądaliśmy już w „Architektach Zachodniego Królestwa”, „Najeźdźcach z północy”, „Valeria: Karciane królestwa”, „Claim” czy „Horizons”. Zastosowane mechaniki w grze to zarządzanie zestawem kart na ręce, kooperacja, pchanie czy też wyciskanie szczęścia. Gry z podobną techniką prowadzenia rozgrywki to „Witless Wizards”, „Mystic Scrolls”, „Potwory w Tokio”, z kolei tematycznie zbliżone pozycje to „Karciane podziemia”, „Smocze kości”, „Wyspa smoków”.
Po otwarciu opakowania oglądamy śliczne ilustracje smoków oraz wojowników – wikingów i bohaterów dosiadających wielkie jaszczury. Podobają nam się wydane na bogato komponenty – wszystko w drewnie, aczkolwiek jedna z postaci posiada fabryczny „dodatek” na rogu karty do obcięcia. Świetnie, że wydawca przygotował piękną miniaturkę wojownika dla oznaczenia pierwszego gracza oraz plansze, na których wykładamy karty jeźdźców i kolekcjonujemy czary – otrzymaliśmy je poza opakowaniem, ale cieszy, że są dostępne, ponieważ łatwiej wtedy o kontrolę nad limitem kart.
Możemy bawić się z dzieckiem w trybie konkurowania, gdzie używamy tarczy wykładanych z własnych zasobów, aby zabezpieczyć atakowanego przez łowcę smoka, kiedy samotnie przyjdzie nam się zmierzyć z najeźdźcą. Tarczę zatrzymamy, jeśli dwóch lub więcej graczy zagrało identyczną kartę jeźdźca – rękę tworzą te same komplety każdego z bohaterów. Niechroniony przez nikogo smok otrzymuje ranę (strzałę) z dopasowanej i nieodpartej ścianki kości łowcy – używamy tylko pojedynczych, duplikaty pozostają nieaktywne. Istotne, że w trybie rywalizacji życie każdego smoka to tylko trzy serca. Zagrywając dopasowaną kartę jeźdźca na smoka z symbolem kart gracza, możemy leczyć dowolnego z jaszczurów, co skutkuje zdjęciem pojedynczej strzały. Partię kończymy kiedy któryś z uczestników zużyje wszystkie znaczniki obrony lub któryś smok zostanie pokonany, w przeciwnym razie na koniec rundy odzyskujemy karty postaci i kontynuujemy zmagania. Wygrywa osoba z największą ilością tarczy na stanie. W przypadku remisu sprawdzamy obrażenia (liczbę trafień) naszego ulubieńca – smoka dopasowanego do oznaczenia z kart uczestnika.
Drugi moduł prowadzenia rozgrywki jest ciekawszy i bardziej atrakcyjny dla dorosłego odbiorcy, ponieważ poza wydawaniem zasłoniętych kart, należy umieszczać znaczniki akcji – obronę, uzdrowienie, trening, atak. Jest to tryb współpracy, w którym naszym celem jest wyszkolenie smoków w dopasowanej do skali trudności liczbie, aby te skutecznie zaatakowały najeźdźców. W trakcie zabawy znaczniki akcji mają nam sugerować, którego ze stworów wspiera partner z drużyny.
Krążki z tarczą służą do odpierania ataków łowcy – zdejmowania kości ze ścianką dopasowaną do oznaczenia smoka, które potem zamieniane będą na strzały, czyli rany. Wizerunek przekreślonej strzały to leczenie obrażenia, zdjęcie leżącej już na kaflu strzały. Kiedy szkolimy smoka, polega to na odwróceniu płytki i losowaniu mniejszej kości z worka, wtedy uaktywniają się umiejętności gada – 4 kule ognia powodują odrzucenie kości łowcy z gry. Smok, który został wyszkolony może zaatakować, trafienia sprawdzane są ze ścianek kości dostępnych na kaflu wielkiego jaszczura.
Wszystkie akcje, które są udane skutkują dobieraniem kart czarów (do trzech na uczestnika), ewentualnie pobraniem krążka wybranej akcji. Gracze mogą spasować, dzięki czemu odzyskują zagrane karty i znaczniki do późniejszego wykorzystania. Wszyscy wygrywamy, jeśli ustalona z góry ilość smoków odda skuteczne ataki, razem przegrywamy w momencie uśmiercenia któregoś z gadów lub kiedy zużyjemy talię czarów. Należy zaznaczyć, że w każdej z 4 części stosu magii znajdują się łowcy posiadający własne zdolności specjalne (natychmiastowe lub trwałe) utrudniające nam funkcjonowanie.
„Dragon Keepers” to dynamiczna gra karciana dla osób lubiących klimat fantasy ze smokami i walką oraz turlaniem kości, które szukają rozgrywki nieskomplikowanej i raczej krótkiej, aczkolwiek wciągającej i rozrywkowej. Atmosferę budują genialne ilustracje i bogate opisy postaci zawarte w instrukcji. Przebieg gry łatwo dopasować do indywidualnych potrzeb – umiejętności i wieku uczestników zabawy. Recenzowany dzisiaj tytuł to mała gra o smokach, która dała nam jednak wiele satysfakcji i radości z pojedynków oraz kooperacji. Warto sprowadzić na nasz rynek, jako wybór dla rodziny kochającej klimat rodem z baśni i legend, cała familia będzie zadowolona!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy KNIGHT WORKS
Film: „Dragon Keepers” – unboxing
Film: „Dragon Keepers” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!