Recenzja gry Aeon’s End

Dzisiaj pokażemy wam znakomitą grę strategiczną w klimacie fantasy, przez wielu miłośników gatunku porównywaną ze słynnym „Diablo” z klasyki gier komputerowych – z pewnością ilustracja z opakowania kojarzy nam się z tamtą produkcją, jedną z moich ulubionych kiedy byłem nastolatkiem.

Aeon’s Endjest grą kooperacyjną dla 1-4 uczestników w wieku od 14 lat (wskazanie zawyżone, na spokojnie startujcie z 11-latkami), czas rozgrywki zajmie wam ok. 60 minut. Zastosowane mechaniki to zarządzanie ręką gracza oraz budowanie stosu dobierania poprzez umiejętny zakup oraz kolejność odrzucania zagranych kart. Najprzyjemniej bawimy się w parze, ponieważ wtedy najłatwiej o współpracę. Pozycja posiada wyjątkowo udany tryb solo, za który była nominowana do „Golden Geek”, jak również jako gra kooperacyjna.

Recenzowanej tutaj gry nie posiadamy w swojej kolekcji, ponieważ preferujemy pozycje ekonomiczne i logiczne, natomiast mamy w rodzinie miłośnika gier tematycznych, u którego możemy zapoznać się z tytułami kategorii „fantasy” czy „walka”. Podobne gry opisywane na blogu to „Eldritch Horror”, „Summoner Wars”, „Mage Wars Arena”.

Po otwarciu opakowania zwracamy uwagę na liczbę kart – sporych rozmiarów pudło jest wypełnione nimi po brzegi, aby zorganizować sobie przestrzeń gry warto zaopatrzyć się w matę, którą również oglądamy na prezentowanych tu filmach. W grze występuje wiele stosów – dla rynku, dla stworów z mroku (w tym „natarcia”), dla naszych dzielnych wojów, karty będą się starzeć, będą również przekładane na planszach indywidualnych i zagrywane na bramach polecamy zadbać o segregację stosów.

Spośród innych gier występujących na rynku w ramach tej kategorii, „Aeon’s End” wyróżnia całkowita rezygnacja z tasowania stosów graczy. Budując talię chociażby w „Wyprawa do Eldorado” zdobyte karty są tasowane przed stworzeniem nowego stosu. W tym przypadku zagrane karty są przez gracza układane na stosie kart odrzuconych, który po wyczerpaniu kart dobierania, jest jedynie odwracany dnem na wierzch. Uczestnik musi już na wczesnych etapach gry zaplanować zakupy i użycie kart, odkładać je w istotnej kolejności. Ciekawostką jest natomiast – i to drugi wyróżnik tej produkcji – że kolejność rozpatrywania tury graczy i diabłów („Nemesis”) jest losowa, stos złożony z niewielkiej ilości kart będzie często tasowany i niejednokrotnie uprzykrzy nam życie.

W trakcie zabawy zdobywamy coraz lepsze zaklęcia oraz artefakty, które odpalamy do zaświatów poprzez portale. Jeśli bramy nie są otwarte, czarów należy użyć w turze gracza, dla żółtej przestrzeni możemy odczekać i skorzystać z nich w najbardziej odpowiadającym nam momencie. Bardzo fajnie połączono siłę ataku głównego demona ze zdrowiem popleczników – im dłużej małe czorty swobodnie panoszą się na polu bitwy, tym więcej upuszczą nam krwi wrogowie spoza wymiaru – tracą gracze, a potem ostatni bastion ludzkości – miasto Gravehold. Bardzo ważne jest również umiejętne gromadzenie ładunków i wykorzystywanie umiejętności specjalnych postaci, aby dezaktywować najgroźniejsze karty.

Przebieg rozgrywki to ciągłe zbrojenie się (układ i kolejność talii) oraz potyczki (zastosowanie bram), tutaj fabuła jest jedynie tłem dla dynamicznej walki, odpada również taktyka związana z poruszaniem się figurek po planszy czy tworzenie księgi zaklęć. Budowanie stosu i zarządzanie kartami na stanie to podstawa zabawy i sukcesu, o który wcale nie będzie łatwo! Istotne, że poziom trudności rozgrywki możemy dostosować do własnych potrzeb modyfikując poziom życia postaci oraz wskaźnik miasta. Każda partia będzie wyjątkowa, ponieważ poza kartami używanymi z daną „Nemesis”, do każdego ze stosów określonych rzędów dodajemy losowe karty i tasujemy z osobna, możemy również wybrać inny schemat dla rozłożenia kart rynku zaopatrzenia. Każda z postaci posiada własną początkową rękę i dostępne w talii karty startowe oraz specjalną umiejętność.

W tej grze odrobinę brakuje nam smaczków, jak księga czarów z „Mage Wars”, przemieszczania kart po planszy jak w „Summoner Wars”, czy elementów fabularnych jak w „Eldritch Horror”. Rezygnacja z kości jest natomiast świetnym rozwiązaniem, ponieważ wszystko zależy od naszej współpracy oraz planowania – kolejności kart i zawartości stosu, a nie szczęśliwego rzutu. Warto zaznaczyć, że to stosunkowo krótka gra, co przy ciągłym braku czasu także jest jej ogromną zaletą.

Aeon’s End” to obecnie cała rodzina gier, w tym edycja „legacy”, zatem możemy uzbierać sporą kolekcję, a im więcej kombinacji kart, tym bardziej wyjątkowe rozgrywki. Stałe wsparcie dla tej serii cieszy i dobrze wróży na przyszłość.

Piekielnie dobra gra, która nie zajmie wam całego wieczoru i śmiało można ją rozłożyć w dniu roboczym. Entuzjaści fantasy i gier walki „fighting” powinni ją posiadać w kolekcji, ale koniecznie razem z matą do gry, żeby usprawnić kontrolę i mieć porządek na stole.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy Frankowi, Adamowi i Leonowi

Film: „Aeon’s End” – unboxing

Film: „Aeon’s End” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!