Recenzja gry Zoocracy

Już w niedzielę wybory prezydenckie, zatem to najlepszy czas, żeby zachęcić was do polityki i głosowania na swojego faworyta, człowiek odpowiedzialny bierze czynny udział w życiu społeczeństwa, podejmuje świadome decyzje i może rozliczać z obietnic, bierność to rezygnacja z własnego prawa i z wolności. Wspominam o tym, ponieważ dzisiaj przeczytacie o grze politycznej, demokracja zawitała w ogrodzie zoologicznym, zatem przeprowadzamy wybory prezydenckie, kampanię wyborczą do parlamentu, formujemy rząd, pojawiają się rozmaite wydarzenia, co skutkować może wotum nieufności, finalnie i tak walczymy o postęp i wdrożenie w życie swych programów. Ten typ gry dla rodziny i dzieci! Od nas już na wstępnie – brawa za pomysł i wielkie nadzieje związane z tytułem.

Zoocracy” to gra planszowa dla 2-6 osób w wieku od 12 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 60-120 minut – w zależności od liczby uczestników, czasu tworzenia koalicji, prowadzenia rozmów i rozegrania. Kategoria – polityka, zwierzaki, negocjacje, blefowanie – w wersji zaawansowanej nasze oświadczenia niekoniecznie muszą być wiążące. Mechanika gry to przede wszystkim punktowanie za wpływ, głosowanie, zarządzanie kartami na ręce. Całość pięknie zilustrował Mihajlo Dimitrievski, którego obrazy podziwialiśmy już w „Dragon Keepers”, „Architektach Zachodniego Królestwa”, „Najeźdźcach z północy”, „Valeria: Karciane królestwa”, „Claim” oraz „Horizons”.

Serdecznie witamy nowego partnera naszego bloga, wydawnictwo z Zurychu „Haas Games”, piszą o sobie, że „opracowują gry i symulacje, w których strategia i taktyka łączą się z aspektami edukacyjnymi.” Autorem tytułu jest Simon Haas, a my chętnie byśmy użyli tej gry jako pomocy dydaktycznej na lekcjach wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej, a zwłaszcza w liceum. Omawiana dzisiaj pozycja już zyskuje w rankingach gier strategicznych, jest również jedną z najlepiej ocenianych gier o tematyce wyborów i polityki. Podobne pozycje to „Zimna wojna”, „Światowy konflikt”, „Żelazna kurtyna”, „Projekt Manhattan”, „Chinatown”, ze względu na kreskę „Emojito”, a także „Gorilla Marketing” – za wykorzystanie zwierząt w grze edukacyjnej (tam była to promocja i marketing).

Zookracja” jest ślicznie wydana, karty i plansza są bardzo ładne, czego się spodziewaliśmy po osobie ilustratora. Ogród zwierząt przypomina ten znany z animacji o słynnych pingwinach, z kolei sala posiedzeń wygląda jak orkiestra dowodzona przez dyrygenta. Wydawca posiada świetne wsparcie językowe dla instrukcji – ze strony można ściągnąć reguły i arkusz pomocy wyjaśnione po polsku, tłumaczenie jest bardzo dobre, co także się chwali.

W trakcie rozgrywki walczymy o fotel prezydenta oraz przeprowadzamy wybory do parlamentu. Pierwsze ukazane są w sposób skrótowy, intuicyjny – wydawanie żetonów pożywienia w zamkniętej dłoni. Kolejne są już rozbudowane – poprzedza je kampania wyborcza przeprowadzona w zagrodach zwierząt – do 3 głosów na gatunek (suma zależna od wielkości składu), bez możliwości remisowania, możemy również zagrywać karty akcji kształtujące poziom naszego oddziaływania. Każda partia otrzymuje dofinansowanie żywności w zależności od zdobytych mandatów. Podczas formowania rządu oferujemy urzędy za przychylność w trakcie głosowania, naszym celem jest ustanowienie większości, połowa +1.

Karty posiadają określone funkcje: premier – możliwość dołożenia 2 znaczników żywności podczas kampanii wyborczej, minister finansów – znacznik manipulacji, zmiana nagrody na wybiegu, minister obrony – znacznik blokady dla danego gatunku z zoo, lider opozycji – najsilniejszy oponent, może przeprowadzić „negatywną kampanię” (wymiana znaczników żywności), otrzymać najwyższe darowizny z wydarzeń, przedstawia także nową propozycję koalicji po utraceniu większości partii rządzących w parlamencie. W trakcie fazy postępu – partie sprawujące władzę dobierają pojedynce karty akcji, a będące w opozycji podwójne, następuje implementacja celu politycznego, przesunięcie znacznika rundy.

Gra posiada ogromne walory edukacyjne, ponieważ odwzorowuje realną politykę prowadzoną w świecie zwierząt. Dzielimy urzędami i korzystamy z ich mocy, zagrywamy karty akcji wpływające bezpośrednio na miejsca w parlamencie lub głosy zwierząt z poszczególnych klatek. Możemy wywołać wcześniejsze wybory prezydenckie lub parlamentarne. Kiedy najsilniejsza partia nie stworzy koalicji, szansę na dogadanie się otrzymują kolejne, mniejsze siły. Pojawiają się także wydarzenia mające wpływ na nastroje wyborców – reakcje zwierząt z terenów powodziowych lub nawiedzonych przez suszę. Wszyscy wygrani zbierają odpowiednie profity i realizują swoje programy przesuwając się na torze zwycięstwa.

Zoocracy” to dla nas bardzo wyjątkowa gra, przede wszystkim z racji na oryginalność tematyki w prostym ujęciu zasad. Rozgrywka rozkwita kiedy uda się skompletować przynajmniej czterech graczy – większe szanse zbudowania koalicji, a trzecia siła nie będzie się też przesadnie panoszyć, gdyż jest jeszcze alternatywa. Zabawa silnie angażuje, promuje wśród dzieci postawy patriotyczne, zachęca do udziału dorosłych w życiu politycznym i społecznym regionu i kraju. Skłania do refleksji odnośnie porozumienia ponad podziałami dla realizacji wspólnego dobra. Niech ogród zoologiczny będzie dla nas wszystkich dobrym przykładem właściwego pojmowania demokracji i z niej korzystania.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy HAAS GAMES

Film: „Zoocracy” – unboxing

Film: „Zoocracy” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!