Recenzja gry Brass Birmingham

Zapraszam do recenzji gry z osobistej kolekcji, pozycja już klasyczna, obecnie w nowej aranżacji i aktualnie zdobywająca szczyty list przebojów. Jeśli lubicie długie, zaawansowane ekonomie i strategie, to jest to znakomity wybór.
„Brass Birmingham” to pozycja dla 2-4 uczestników w wieku od 14 lat (dla pary gra jest mocno ograniczona, gubimy się na i tak już ograniczonej powierzchni planszy), czas partii zajmuje ok. 60-120 minut i z całą pewnością będzie to wyższe wskazanie jeśli nie gracie na poziomie automatyzmu. Gra z kategorii ekonomia, przemysł, produkcja, wydobycie i transport. Zastosowane mechaniki – połączenia pomiędzy przedsiębiorstwami i kupcami, zarządzanie kartami na ręce, rynek cen surowców, tworzenie sieci i tras, korzystanie ze ścieżek technologii – kolejne poziomy na planszy gracza. Rozgrywamy epokę kanałową i kolejową w Anglii epoki rewolucji przemysłowej. Podobne gry to: „Klany Kaledonii”, „Navegador” za ich rynki sprzedaży, „Cywilizacja poprzez wieki”, „Projekt Gaja”, „Terraformacja Marsa” – za gospodarowanie surowcem i konieczność planowania już na wczesnych etapach gry, „Concordia” „Tzolk’in Kalendarz Majów”, „Kawerna” – również za zarządzanie bankiem gracza.
Po otwarciu opakowania oglądamy ilustracyjne mistrzostwo świata – mapa w odcieniach jesiennej zieleni lub kominowego smogu, śliczne grafiki, wysokiej jakości, dużych rozmiarów żetony i mocno nasączone głębią koloru malunki na kartach.
W trakcie zabawy rękę gracza tworzy 8 kart, poza turą startową rozgrywamy dwie akcje, które mogą być identyczne, do wyboru mamy: budowę – umieszczenie na planszy żetonu przedsiębiorstwa, rozbudowę połączenia – barka, potem kolej, rozwój – usuwanie żetonów niższych technologii z własnej planszy za oddanie żelaza, sprzedaż – odwracanie żetonów przędzalni, manufaktur, wytwórni ceramiki (surowce z kopalni natychmiast zasilają wolny rynek w akcji budowy, resztę zużywają gracze), pożyczka – natychmiastowe pieniądze w zamian za cofnięcie dochodu o 3 poziomy (nie pola), rozpoznanie – wymiana dwóch kart na jokera przedsiębiorstwa i miasta. Kolejność graczy poza pierwszą losową rundą ustala się na podstawie wydatków – od najniższej do najwyższej kwoty. W erze kolejowej możemy w ramach pojedynczej akcji wydać dwa żetony pociągów, poza opłatami i węglem, oddajemy piwo (również często używane w trakcie sprzedaży).
W pierwszej erze w każdym mieście możemy wybudować pojedynczy budynek, w drugiej już kolejne, własne przedsiębiorstwa możemy przebudować, konkurentów – tylko huty i kopalnie. Żelazo pobieramy nieodpłatnie od graczy, których przybliżamy jednak do odwrócenia żetonu i zdobycia profitów, lub kupujemy z rynku, dla znaczników pomarańczowych nie musimy być bezpośrednio połączeni – historycznie ten surowiec transportowany był konno. Węgiel waży, dostarczają go masowo barki i koleje, musimy być połączeni z kopalnią lub z kupcem. Ścieżki połączeń tworzą nasze własne i konkurencyjne środki transportu.
Ery kończą się w momencie wydania ostatnich kart z ręki, które są stale uzupełniane do limitu. Podczas notowań za pierwszy etap gry z planszy zdejmowane są żetony technologii poziomu 1 oraz barki. Na zakończenie drugiej ery nie otrzymujemy dochodu z ostatniej rundy, teraz korzystamy tylko z torów. Za każdym razem punkty otrzymujemy z odwróconych żetonów przedsiębiorstw oraz za ikony z kreską w każdym mieście i u kupców połączone z naszymi środkami transportu.
„Brass Birmingham” to gra, która przy początkowych rozgrywkach was silnie zmęczy, poczujecie umysłowe wyczerpanie, ale również dużą satysfakcję. Nas ta gra urzeka relacjami pomiędzy graczami, którzy stale korzystają ze swoich dóbr i wzajemnie napędzają, ewentualnie starają się unikać obopólnych korzyści odpowiednio budując własne zaplecze w sieci. Warto zaznaczyć, że ta gra nie wybacza błędów – jeśli już na wstępie dacie plamę, to zablokujecie własny rozwój i potem będziecie czekali na reakcję przeciwnika, który ani myśli was wspomóc. Na chwilę obecną to najlepsza na rynku gra ekonomiczna, jak również jedna z najciekawszych gier strategicznych, czuje się industrialny klimat ciężkiego przemysłu i masowe wykorzystywanie pracowników. Rewelacyjny tytuł, ale na pewno nie dla niedzielnych graczy, to nie jest lekka gra. Polecamy, produkt najwyższej jakości!
Film: „Brass Birmingham” – unboxing
Film: „Brass Birmingham” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!