Ranking gier fantasy
Fantasy to moja ulubiona proza, chociaż w grach planszowych mniej sięgamy po te treści. Warto opowiedzieć o najlepszych tytułach, ponieważ smoki, krasnoludy, alchemicy, druidzi, czarownice i magowie, a także wszelkie diabelskie pomioty są bardzo popularnymi postaciami.
Najwyżej oceniane w serwisie Board Game Geek są „Gloomhaven” oraz „Spirit Island”, nie będziemy ich polecali, ponieważ nie mamy jeszcze sprawdzonych, z pewnością to znakomite, duże i zaawansowane gry, pierwsza z nich to kosztowny wydatek w rozrywkę. „Terra Mystica” to pozycja, której mechanikę przetestowaliśmy w wersji ekspansji kosmosu, jako „Projekt Gaja” i ogromnie polecamy system gry z cyklem mocy. Po „Mage Knight” warto sięgnąć w najnowszym komplecie, w niezłej cenie możecie zakupić bazowy produkt wraz z rozszerzeniami. Pominąć nie wolno tutaj „Posiadłości szaleństwa”, chociaż nie jesteśmy fanami grania na komputerze i jednocześnie na planszy, natomiast mroczny klimat tej gry jest uzależniający.
Poniższe tytuły recenzowaliśmy na blogu, możecie kliknąć na tytuł, aby przejść do recenzji i filmów. Uważamy je za the best of, TOP, HITs – są to po prostu przebojowe gry i bestsellery.
„Kawerna Rolnicy z jaskiń” – fantastyczna gra o krasnoludach, genialne połączenie gry ekonomicznej, rolniczej z rozbudową swojego gospodarstwa na kaflach. Cała familia pokocha grę za kopanie w pieczarze oraz hodowlę na polach, a także mocne oparcie w rodzinie, którą powiększamy. Słabą stroną jest chyba tylko czasochłonność rozgrywki oraz rozmiary, które zajmuje po rozłożeniu na stole, stale brakuje nam wtedy miejsca.
„Pięć plemion” – najlepsze nawiązanie do arabskiej mitologii i scenerii Bliskiego Wschodu – dżiny, oazy, pustynia i chociaż mechanika przypomina gry logiczne, to nie sposób przejść obok tego uniwersum obojętnie, także z powodu wydania na bogato.
„Eldritch Horror” – naszym zdaniem najlepsze nawiązanie do prozy H.P. Lovecrafta”, podoba nam się podróżowanie po świecie, rozbudowa postaci, elementy fabularne. Jeśli testowanie za pomocą kości wam nie przeszkadza to warto mieć ją w kolekcji, w naszej pozostała.
„Aeon’s End” – zmagania z piekła rodem, obrona ludzkości przed apokalipsą jak w „Diablo”, świetny mechanizm budowania talii z całkowitą rezygnacją z tasowania kart uczestników, natomiast zmieniającą się kolejnością tur.
„Chaos w Starym Świecie” – dowodzisz demonami, stajesz po stronie zagłady i zniewolenia, każdy mroczny władca ma swoją taktykę i unikalne zdolności oraz legion sekciarzy, gra przez lata uznawana za najlepszą strategiczną grę fantasy i słusznie.
„Pupile podziemi” – gra fantasy o ewolucji, prowadzeni potwornego zoologa i hodowli dziwolągów – unikalna atmosfera pokazów osobliwości, zanieczyszczonych odchodami klatek oraz niepowtarzalne komponenty. Te pupile to nie troskliwe misie, ale czułości się domagają!
„Summoner Wars” – ulubiona gra mojego chrześniaka i brata, nie mogłem jej pominąć. Pozycja, w której zmagamy się na polu bitwy przywołując oddziały, ale także stawiając rozmaite bariery, sporo gatunków istot do wyboru i masa rozszerzeń, dlatego nigdy się nie znudzi.
„Mage Wars Arena” – moim zdaniem najlepsza gra na rynku o magach. Unikatowa księga czarów, w której gromadzimy nasz magiczny arsenał oraz plansza, która silnie oddziałuje na taktykę czynią z niej arenę wręcz mistrzowską, trudno też zapomnieć o ślicznych ilustracjach. Dla mnie liczy się tylko ta wersja!
„Small World” – gra o eksterminacji całych gatunków, wzajemnym zastępowaniu się ras w zbyt małym świecie. Świetna jakość komponentów i baśniowe wzornictwo, mnogość postaci do wyboru, z których większość upadnie, a każdej specyficznej nam szkoda, ze względu na indywidualne cechy.
„Ghost Stories” – wiele zależy od rzutu kości, ale jeszcze więcej od współpracy uczestników, jedna z kilku gier „nie do przejścia”, co oczywiście nie jest prawdą. Tutaj najbardziej ze wszystkich tytułów odczuwalna jest groza oblężenia i napór zbliżających się upiorów, taką Azję uwielbiamy, chociaż momentami nas przeraża.
„Queendomino” – rodzinne zmagania z niezwykłym domino, ponieważ budujemy miasteczko, wysyłamy smoka na spalanie domostwa, kusimy księżniczkę licznymi wieżami swojego zamczyska, a warto zaprosić również gigantów! Urocza, cukierkowa fantasy. U nas zastąpiło „Kingdomino”.
„Broom Service” – wiedźmy i ich eliksiry, eksploracja terenu w celu realizacji dostaw i ogromne dylematy, bo to najlepsza gra o testowaniu naszej odwagi! Ryzykujesz-zyskujesz, aby czy na pewno? Świetne ujęcie omawianej tematyki.
„Valeria Karciane Królestwa” – bardzo podoba nam się mechanika uruchamiania kart z kości dla nas i dla reszty ekipy. Super wybór dla rodziny i na imprezę, dynamiczna pozycja i chyba najlepsze malunki The Mico.
„Karciane Podziemia” – najlepsza mała gra o penetracji podziemi i rozbudowie postaci, kapitalne wykorzystanie kart – tyle możliwości w jednej talii, wow!
„My Litte Scythe” – nieco śmieszne konkurencje, fantastyczne miniaturki, bajkowa gra fantasy dla dzieci, która powtarza mechaniki z gry dla dorosłych. Wspaniałe decyzje – zwłaszcza, że realizacja jednego z zadań oddala nas od kolejnego, oczywiście im nas więcej na planszy, tym większa dynamika, emocje, chaos. Fantastyczna relacja ceny do jakości.
„Talisman” – uzależniająca wolność wyboru i swoboda przemierzania świata, jedna z pierwszych gier tego typu, ciągle na TOPie, nas męczyły rzuty na wewnętrznych poziomach uniwersum i nie posiadaliśmy wystarczająco dużo czasu na długie rozgrywki, ale to gra kultowa.
„Claim” – śliczne rasy stworów walczących o tron i dominację w świecie fantasy, karty zdobyte w pierwszej fazie gry tworzą przyszłą rękę gracza. Przyjemna, dynamiczna i nieskomplikowana pozycja idealnie nadająca się na pojedynki pomiędzy rodzeństwem lub walkę pokoleń fanów gatunku.
„Similo” – połączyć baśnie z bajkami, a może zamieszać jeszcze bardziej i doszukiwać się cech wspólnych z rzeczywistymi postaciami z historii? Rozwinięty system ze „Zgadnij kto to?”, czyni z niej super grę dedukcyjną dla dzieci i rodziców. Pokazuje nam, jak różne mogą być skojarzenia i jak trudno jest podpowiadać, bo różnią nas pokolenia.
„Oddech smoka” – zręcznościowa gra o kryształkach, które smoczki wytapiają z lodu. Pozycja zręcznościowa, ze stosem kolorowych kamyczków, która zachęci najmłodsze dzieci do wejścia w świat legend, mitów i fantasy.
„Feudum” – to dla nas przede wszystkim majestatyczne uniwersum, dopiero potem przygoda i ekonomia w baśniowym świecie, z zarządzaniem kartami na ręce oraz walką o status w gildiach. Unikatowa wizualizacja tej gry i spójne z nią reguły tworzą specyficzny, indywidualny dla niej klimat.
„Boss Monster” – „Dungeon Keeper” w piksel-świecie dawnych platformówek, coś nostalgicznego i wciągającego, ponieważ tworzymy swój azyl i ochraniamy go przed dobrem i pychą bohaterów – kto powiedział, że dobro zawsze musi wygrywać i dzielić łupy?
„Nemeton” – przemieszczamy się druidami, którzy nieczęsto pojawiają się w grach planszowych zdominowanych raczej przez magów, ratujemy magiczne gaje – fajne figurki drzew, możemy zmieniać kształty przyjmować wcielenia, świetne ukazano ekologiczne aspekty jak troska o naturę.
„Thieves Den” – kierujemy szajką złodziei, co jest nietypowe dla gier fantasy, ale już obsługa wiedźm i magów jak najbardziej. Interesująca opcja z przejmowaniem pionków konkurentów, miła dla oka plansza miasta i udzielająca się atmosfera szemranych interesów półświatka.
„Nidavellir” – formujemy armię krasnoludów mającą ruszyć na smoka, umiejętnie połączono tutaj wykładanie kart w zestawach z prowadzeniem licytacji – te monety naprawdę zachwycają!
„Materia Prima” – bohaterami są alchemicy, zatem już na wstępie jest fajnie, ponieważ ich działania są nieco odmienne od wykonywanych przez czarowników – zajmują się przekształcaniem elementów w wyższej klasy materie. W trakcie zabawy wykonujemy misje korzystając z usług pomocników, rozwijamy nasze postaci, prowadzimy walki i przede wszystkim podziwiamy ręcznie rysowany świat jak z bajki.
„Stworze” – fantastyczne nawiązania do ludowości i legend, mitów słowiańskich – bardzo brakuje nam tej tematyki w grach planszowych! Obrazowo o kulturze pogańskiej, urzeczywistnianiu swej obecności i wpływie na świadomość mieszkańców wioski poprzez realizację misji. Dopasowane do atmosfery gry ilustracje oddziałują na emocje, mechanika raczej nietypowa, nieco zaskakująca, ale to także walor.
Do gatunku fantasy należą nasze ukochane książki. Podoba nam się, że coraz więcej motywów z literatury pojawia się w grach planszowych. Połączenie elementów fantastycznych z przygodowymi fascynuje, podobnie jak udzielający się nastrój baśni, legend, mitów, ludowości, które tworzą głębię gry i przede wszystkim możliwość uczestnictwa w opowieści.
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!