Recenzja gry Cuda i liderzy Cywilizacja poprzez wieki

Cywilizacja poprzez wieki” uznawana jest przez ekspertów rynku gier planszowych oraz samych graczy za najlepszą grę cywilizacyjną, ponieważ stara się w pełni oddać naturę ewolucji społeczeństwa, rozwoju kultury i nauki, ekspansji militarnej i politycznej, odwzorowując przy tym rzeczywistość. Pozycja jest jednocześnie niełatwa na początku jej poznawania, sam wydawca wprowadził instrukcję podstawową i osobną, tylko dla pierwszej, okrojonej rozgrywki! Tytuł od lat należy do klasyki gatunku, można śmiało pozycję nazwać grą kultową, a autor – Vlaada Chvatil ciągle stara się, aby gra była dopasowana do bieżącej wiedzy, sytuacji geopolitycznej, zmian cywilizacyjnych, stąd ten dodatek, który jednocześnie odpowiada na zapotrzebowanie doświadczonych graczy – ma poprawić zbalansowanie przebiegu rozgrywki.

Cuda i liderzy” to rozszerzenie niesamodzielne, należy posiadać podstawową wersję gry – dla przypomnienia przeznaczonej dla 2-4 uczestników w wieku od 14 lat (kwestia rozegrania), z czasem partii ok. 120 minut, na wstępie na pewno dłużej, ponieważ dokładnie czytacie treści i zastanawiacie się nad zakupem każdej z kart.

Cuda i liderzy” odnosi się do nowych przywódców oraz kamieni milowych naszej cywilizacji, słynnych budowli stawianych etapami, natomiast poza wprowadzeniem kolejnych kart, pojawiają się również inne wersje dawnych – na podmianę, ponadto dla talii militarnych sporo kart się powtarza.

Zacznijmy jednak od wprowadzanych liderów, będą to Aśoka, Kleopatra, Sun Zi, Konfucjusz, Boudika, Hipokrates, Saladyn, Eleonora Akwitańska, Jan Gutenberg, Izabela I Katolicka, Nostradamus, Jan Zizka, Antonio Gaudi, Maria Teresa, Katarzyna II Wielka, Alfred Nobel, James Watt, Ian Fleming, Marlene Dietrich, Pierre de Coubertin, Nelson Mandela, Maria Skłodowska-Curie, Steve Jobs, Karol Darwin. Nas z kolei ciekawi, kiedy autor odważy się zainstalować w grze tak słynne postaci, przez wielu uważane za zbrodniarzy wojennych, jak Adolf Hitler czy Józef Stalin – ostatecznie przeszli do historii i wpłynęli na dalsze oblicze świata, a w tej grze staramy się odtwarzać dzieje na swój własny styl i sposób. Poza wyżej wymienionymi osobami pojawiają się już obecne w grze, których statystyki się zmieniają – na filmie macie porównanie kart, są to Hammurabi, Juliusz Cezar, Michał Anioł, William Szekspir, Jan Sebastian Bach, Napoleon Bonaparte, Mahatma Gandhi.

Przejrzyjmy teraz nowe cuda, są to Koloseum, Akropol, Stonehenge, Drogi rzymskie, Jedwabny Szlak, Zakazane Miasto, Zamek Himeji, Machu Picchu, Kanał sueski, Luwr, Statua Wolności, Uniwersytet Harvarda, Czerwony Krzyż, Empire State Building, ONZ, Projekt Manhattan. Karty zmodyfikowane to Kolos Rodyjski, Wiszące ogrody, Bazylika Św. Piotra, Kolej transkontynentalna, Linie oceaniczne. W tej grze ustrój zmienialiśmy na skutek przemiany drogą pokojową lub rewolucyjnie, rozszerzenie obniża oba wskazania dla Republiki, Fundamentalizmu, Komunizmu. Zmieniono również statystykę dla Sportu zawodowego, a Teorię wojskową można wprowadzić dopiero od składu trzech uczestników. Nowe karty akcji to: Urodzajne ziemie, Zapasy żywności, Rozwój miast, Rewolucyjny pomysł, Patriotyzm, Dodatkowe zapasy.

Poza powyższymi zmianami w ramach tytułu rozszerzenia, zmodyfikowano również talie militarne. Tutaj spora część kart powtarza się z tymi z gry podstawowej – dodano po 6 kart dla ery I-III i pojedynczą dla Antyku, ale zastępujemy od razu całą talię, nie dokładamy pojedynczych kart – zatem otrzymujemy trochę zapychaczy pudełka. Bogate terytorium jest wymieniane, nowa karta wprowadza dodatkowy surowiec. Dla lepszej organizacji rozgrywki wprowadzono osobne plansze dla liderów i cudów, na torze kart pojawiać się będą jedynie karty z numerami określonych budowli i postaci zaprezentowanych w zestawie. Jest to bardzo wygodne, ponieważ widzimy cały komplet kart dla danej epoki, co pomaga zaplanować działanie, a losowość pojawiania się kart na torze pozostała bez zmian.

Dzisiejsza recenzja jak widzicie jest mocno nietypowa, raczej porównawcza, wyliczeniowa, ale chodzi nam o to, aby zaprezentować, co nowego otrzymujecie wraz z tym rozszerzeniem. Sprawa najważniejsza – czy warto zakupić?

Jeśli jesteście miłośnikami „Cywilizacji poprzez wieki” to kwestia jest oczywista, ponieważ pasjonujecie się rewelacyjną rozgrywką. Natomiast wydaje się, że powinni nabyć przede wszystkim nowicjusze, przecież szanse graczy powinny być wyrównane! Nie może być tak, że doświadczeni uczestnicy zakupią ulubione karty i od samego początku próbują zdominować grę. Autor różnice w kartach tłumaczy właśnie zbalansowaniem rozgrywki, teraz karty słabsze stają się mocniejsze i częściej używane, a te ulubione tracą na znaczeniu, łatwiej też o zmianę ustroju. Kwestią sporną jest powtórzenie kart militarnych – karty zdublowane to ciągle dodatkowe komponenty i wyższa cena za nowy produkt, są jednak gry za które warto odrobinę przepłacić…

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy

Film: „Cuda i liderzy Cywilizacja poprzez wieki” – unboxing

Film: „Cuda i liderzy Cywilizacja poprzez wieki” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!