Recenzja gry Wybory 1919
Dzisiaj obejrzycie arcyciekawy tytuł, ponieważ opowiadający o wielkiej polityce, o wyborach w dopiero co odzyskanej Ojczyźnie, grę rozwijającą świadomość historyczną i dumę ze znaczenia parlamentaryzmu w dziejach polskich. Nie znajdziecie na naszym rynku gier politycznych, na blogu prezentowaliśmy pojedynczą taką sztukę, zresztą bardzo udaną – „Zoocracy”, tam rządziły lwy, ale to wszystkie zwierzęta decydowały o przyszłości swego ogrodu! Kształtujmy postawę odpowiedzialności za wybory i potrzebę aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, pierwszą kampanię wyborczą II RP czas zacząć!
„Wybory 1919” otrzymaliśmy z Biura Komunikacji Społecznej Kancelarii Sejmu RP, jesteśmy zaszczyceni i bardzo cieszą nas takie mądre zabawki, służące nam jako pomoce dydaktyczne i gry promocyjne. Pozycja wydaje się być najlepszą pamiątką z wizyty w Sejmie RP, to Biały Kruk – produkt milenijny, wydany z okazji 100-lecia Sejmu Ustawodawczego. Gra dedykowana jest dla 2-4 uczestników w wieku od 12 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 20-40 minut. Projektantem jest Karol Madaj, autor takich perełek jak „Kolejka”, „303”, „111 Alarm dla Warszawy”, 7 W obronie Lwowa”, „ZnajZnak”, „Miś Wojtek”, „Ojczysty”, „Pestka, drops, cukierek”, „Planeta Nomino”, a to nie wszystkie dokonania tego twórcy.
Po otwarciu opakowania zwracamy uwagę na stylowe fotografie miast, niektórych wtedy jeszcze polskich jak Wilno i Lwów. Czarno-białe zdjęcia są nostalgiczne, wspomnieniowe, eleganckie. Wszyscy miłośnicy Kresów będą zachwyceni mapą z tamtych czasów, która kojarzy się z konfliktem zbrojnym i mapą sztabową, w końcu polityka to też rodzaj walki o władzę – silnie wyeksponowane ziemie na wschodzie i północy intensyfikują emocje. Warto jeszcze polecić wciągający tekst naukowy „Wybory do Sejmu Ustawodawczego II RP 1919-1920”, lubimy kiedy gry planszowe są odwzorowaniem historycznych realiów.
Na mapie zaznaczono okręgi wyborcze, czyli miasta, w których zdobywamy mandaty – grupy wyborcze to mieszczaństwo, chłopi, robotnicy i mniejszości – komitet stworzony na potrzeby gry, ponieważ w rzeczywistości partii było dużo więcej. Każda z lokacji posiada inne reprezentacje ludności. Poszczególne ugrupowania osiągają większe wpływy wśród wybranego elektoratu i startują z przewagą w danej grupie.
W trakcie zabawy zagrywamy kolejno karty, w sumie trzy. Rękę gracza stale uzupełniamy również do trzech kart. Komplety kart uczestników zabawy są identyczne dla każdej strony, różne są tylko grupy odniesienia i liderzy, ale to zmiany wizerunkowe. Losowa pozostaje kolejność otrzymania karty, a drogą prowadzącą do zwycięstwa staje się efektywne jej zagranie, zejście w najlepszym momencie i obserwacja akcji rywali.
Karta „sztab wyborczy” zwraca nam już zagraną kartę na rękę, „przedterminowe wybory” zmienia kolejność ułożenia kart miast na torze prowadzącym do wyborów, „działania wojenne” – usuwa jedną kartę miasta z toru mapy, „kampania negatywna” – usuwa z planszy społeczeństwa dowolny pionek przeciwnika zastępowany naszym kolorem, „zmiana nastrojów wyborczych” – przestawia dwa pionki na planszy społeczeństwa, „wiec sympatyków” – wstawia dwa pionki wybranego koloru w ramach danego elektoratu, lider (są nimi Wincenty Witos, Roman Dmowski, Ignacy Daszyński, Izaak Grünbaum) – działa jak „sztab wyborczy” dla zużytych kart bieżącej rundy, „agitacja” – wstawiamy pionek do wybranej grupy poparcia, „druk ulotek” – tożsame działanie.
Zwycięzca mandatu dla miasta, w którym aktualnie odbywają się wybory przenosi pionek na planszę kraju, każda wstęga rozpatrywana jest osobno, remisy wygrywa pierwszy gracz lub jego kolejni sąsiedzi po lewej. Kiedy stos kart okręgów wyborczych się wyczerpie, wszystkie kampanie zakończą, a reprezentanci zostaną wybrani, sprawdzamy wyniki na sali plenarnej, zasiadając wygodnie do ław sejmowych.
Zestawów kart nie ma wiele, stąd odrzucone szybko powrócą do gry. Wybrane akcje są zbliżone lub identyczne jak dla kart „agitacja” i „druk ulotek”, pomimo odrobinę różnych opisów, są to słabe punkty tej gry. Natomiast nie ma wiele do tłumaczenia, zatem zasady łatwo opanować i wytłumaczyć.
Dla nas istotne jest, że ta gra ma klimat bogatej przeszłości, patriotycznych zrywów, wezwań i wyzwań! Piękne w patriotyzmie są wartości i więzi – państwo, naród, ideały pomocy społecznej. Wzorem są godne postawy niezłomnych mężów stanu, lojalność wobec wybitnych przywódców mogących porwać tłumy i realizować wzniosłe i odważne cele.
Zabawa angażuje, osobiście polecamy rozgrywać partię w pełnym składzie osobowym, wtedy robi się naprawdę gorąco – nieprzewidywalnie, ponieważ dynamicznie. Czujemy się trochę jak podczas ostatnich wyborów, każdy głos jest na wagę zwycięstwa.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SEJMOWI RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Film: „Wybory 1919” – unboxing
Film: „Wybory 1919” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!