Recenzja gry Quartermaster General The Cold War

Quartermaster” to znakomita rodzina gier wojennych opowiadających o historii II Wojny Światowej, ale poruszająca również losy Wielkiej Wojny, a wraz z nadejściem dzisiejszego tytułu – ruchy wojsk w trakcie tzw. Zimnej wojny. Nie zabrakło także starożytności – jedna z odsłon opisuje przebieg wojny peloponeskiej.

Quartermaster General The Cold War” to gra planszowa dla 3-6 uczestników w wieku od 14 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 90-120 minut. „Quartermaster General Zimna wojna” otrzymaliśmy od wydawcy, którego znamy z takich przebojów jak „Blitzkrieg! World War Two in 20 Minutes oraz „Lincoln” i „Milito”.

Nie sposób tej gry nie porównać z „Twilight Struggle”, która jest najbardziej znaną pozycją opowiadającą o rywalizacji i wyścigu zbrojeń, jaki nastąpił kiedy zapadła żelazna kurtyna i podzielono świat na dwa zwalczające się bloki państw. Otóż „Zimna wojna 1945-1989” jest grą bazującą na polityce i przeciąganiu liny pomiędzy parą – nie ma w niej trzeciej strony. Ponadto nie poruszamy armiami, a uruchamiamy wydarzenia dla nas pozytywne, ewentualnie staramy się uniknąć lub opóźnić i w najmniej dokuczliwym momencie odpalić, te dla naszej strony negatywne. Poza walką o punkty wpływów w państwach globu, uważamy, żeby nie doprowadzić do konfliktu nuklearnego, a ostatecznym celem jest dominacja w Europie.

The Cold War Quartermaster General” jak sama nazwa wskazuje odnosi się przede wszystkim do zaopatrzenia, za które to linie odpowiada tytułowy kwatermistrz – w trakcie zabawy istotna jest dostawa i obsługa wojsk, czyli dowóz i ewakuacja, utrzymanie naszych jednostek w polu.

Celem gry jest zwycięstwo na punkty w 19 rundzie zmagań i wyprzedzenie pozostałych konkurentów na torze notowań. Może się jednak zdarzyć, że wygramy kiedy osiągniemy przewagę 20 punków nad trzecim graczem – maruderem, w takim przypadku goniący lidera zmniejsza swoje noty, oddając punkty temu na końcu, aby różnica osiągnęła poziom 19 punktów. Inny ciekawy przypadek – jeśli para remisuje i wyprzedza trzeciego o 20 punktów, obaj oddają punkty, aby ten wyścig jeszcze trwał! Trzecia strona to fantastyczna sprawa i zupełnie nowe emocje związane z grą – państwa niezrzeszone mogą być prowadzone przez różnych graczy stąd nas więcej przy stole, startują z gorszej pozycji, ale czekają kiedy mocniejsi sami się wykończą. Punkty otrzymujemy za jednostki wojskowe na planszy – tylko marynarkę wojenną i armie lądowe, ponieważ siły powietrzne są tutaj jednostkami wspierającymi.

Po otwarciu opakowania urzekają nas plastikowe żołnierzyki – miniaturki łodzi podwodnych, śliczne czołgi i samoloty. Ilustracje na kartach powtarzają się, ale również są klimatyczne, a wydarzenia i militaria nawiązują do epoki, które zakończyły „Gwiezdne wojny”. Karty dzielą się na szpiegostwo, które zagrywamy zasłonięte, statusu – uruchamiane zmieniają grę nierzadko do samego finiszu, wydarzenia – fakty historyczne, broń masowego rażenia – groźna, chociaż kosztowna, ponieważ opłacana w punktach zwycięstwa, a także karty do sterowania ruchami oddziałów – bitwa lądowa i budowa armii, bitwa morska i budowa marynarki wojennej, utworzenie sił powietrznych – zawsze na polach z innym rodzajem jednostki lub przeprowadzanie nalotów. Lotnictwo jest tutaj czymś na wzór wyścigu kosmicznego w „Twilight Struggle”, wspaniałym buforem bezpieczeństwa, ponieważ zamiast oddania pola, zdejmujemy z planszy samolocik.

W trakcie zabawy istotna jest różnica pomiędzy budową jednostki po łańcuszku, a rekrutacją – umieszczeniem w dowolnej, wskazanej na karcie lokacji, także w oddaleniu od reszty zrzeszonych sił. Tylko zaopatrzone armie są gotowe do reagowania – aktywne na polu walki, czyli posiadające połączenie poprzez inne regiony ze złotą gwiazdą lub odpowiednim żetonem dla danej strony. Interesujące jest również, że „nacjonaliści” nie są usuwani z planszy podczas braku dostaw.

Zimna wojna Quartermaster Generalto fantastyczny wybór dla wszystkich, którzy nad rzuty kośćmi i rozmieszczanie znaczników preferują gry z figurkami i bitwy armii o kontrolę pól, a także tworzenie linii łączności – zaplecza pod dostawę. Trzecia siła wprowadza głębię do tej gry, a przy okazji bawimy się w więcej osób i każdy czuje radość z prowadzenia konfliktu. Miłośnicy gier wojennych muszą ją mieć w swojej kolekcji!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PSC GAMES

Film: „Quartermaster General The Cold War” – unboxing

Film: „Quartermaster General The Cold War” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!