Recenzja gry Przymiotniki

Opisujemy bogactwo otaczającego nas świata za pośrednictwem przymiotników, epitetów, określeń wskazujących na cechy, które możemy poczuć zmysłami. Warto zaznaczyć, że przymiotniki pokazują nam stopień natężania określonej cechy, jej intensywność. Cieszy nas, że wydawca, z którym współpracujemy praktycznie od początku jego obecności w grach planszowych coraz śmielej wchodzi w gry edukacyjne, pomoce dydaktyczne.
„Przymiotniki” to gra karciana dla 2-10 uczestników w wieku od 5 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 15 minut. Wewnątrz opakowania znajdziemy 50 kart nietypowych rozmiarów – są podłużne, wąskie i wysokie, odrobinę podobne kształtem do tych występujących w „Słońce i księżyc”. Autorki proponują 4 tryby rozgrywki.
Po otwarciu pudełka od razu zauważacie format kart, my lubimy takie oryginalnie wykrojone, innowacja jest dla nas wartością. Litery składające się na przymiotnik są odbiciem jego znaczenia, dzięki czemu młodsze dzieci szybko orientują się jakiego rodzaju obiekt należy wskazać, odszukać, dotknąć, wymyślić, nazwać.
Ilustracje znaków są wykonane pomysłowo i funkcjonują w oparciu o najprostsze skojarzenia – skoro lekkie to piórko, skórzane to pasek, papierowe to zgięte kartki, długi może być sznurek, okrągłe będące bez kątów i bazujące na łuku, jeśli plastikowe to najczęściej klocki, a jeśli skacze to ma cień pod nogami lub napędzane jest sprężynką wybijającą w górę, kwadratowe są piksele, metalowa śruba i rozmaite blachy, kiedy śmierdzi – układa się w formę zapachowego dymku (woni) oraz przyciąga owady, nowe błyszczy, klejące jest zlepione i pozostawia smugi, puszyste to miłe w dotyku i nierzadko włochate, ciepłe są zazwyczaj grube ubrania, a ciężkie głazy. Można tak mnożyć…
Warto jeszcze zwrócić uwagę, że sympatyczny kotek jest bohaterem wydarzeń związanych z opisywaną cechą, np. prześwituje stojąc za przezroczystym napisem, aportuje drewniany patyczek, ciągnie gumowy balonik, moczy podlewając, zajada słodkie, obawia się czegoś strasznego, itp. Powiązanie przymiotników ze scenką, zachowaniem zwierzaka i emocjami pomaga dziecku zrozumieć i zapamiętać znaczenie i użycie wyrazu.
Przechodząc wreszcie do opisu wariantów – „tryb odkrywcy” polega na wykluczeniu rywalizacji, na wspólnej i lekkiej zabawie. Po prostu odsłaniamy kartę i kiedy potrzeba to wyjaśniamy rolę bieżącego przymiotnika, najlepiej opowiadając o wyglądzie rzeczownika – opisywanego obiektu. Następnie dziecko wymienia przedmiot dopasowany do cechy lub stanu, może również wskazać obiekt w swoim otoczeniu.
„Tryb poszukiwacza przygód” – naszym zdaniem najciekawszy – to konkurowanie z innymi graczami o noty, natomiast zabawa z podziałem na tury. Podoba nam się zapis stanu gry, przypominający „save” z gier komputerowych. W swojej kolejce możemy dobierać kolejne karty i podawać przykłady obiektów mających wszystkie określenia z odsłoniętych przymiotników lub odłożyć je na stos punktów. Decyzja odnosząca się do ryzyka intensyfikuje emocje i tworzy świetny klimat wyścigu z możliwością potencjalnej utraty zdobytych, ale nie zabezpieczonych jeszcze punktów.
„Tryb badacza” sprawdza refleks dzieci. Bawimy się bez podziału na tury, kto pierwszy poda przykład obiektu, ten zdobywa kartę i punkt. Rozgrywka jest typowym wyścigiem z rosnącym napięciem związanym z pośpiechem.
„Tryb biegacza” polega na eksploracji naszego otoczenia, na zabawie w ganianego, jest grą ruchową. Uczestnicy jednocześnie poszukują przedmiotów określonych przez odkryty przymiotnik. Tutaj biegamy po pomieszczeniu lub na podwórku i zdobywamy trofea – obiekty dopasowane do wskazania z karty.
Prezentowana pozycja jest rozwinięciem idei, którą znamy z „W terenie”, serii „Dzieci kontra Rodzice”, czyli gry terenowej z bliźniaczo podobnymi kartami. Poznajemy otaczający nas świat i staramy się przedstawić go za pomocą słów, ująć w ramy, odrobinę podporządkować, aby móc przekazać nasze wrażenia. Wraz z „Przymiotnikami” pojawia się dodatkowo odniesienie do kreatywności uczestnika, wskazującego pojęcia abstrakcyjne, fizycznie niedostępne, czy też wymyślone w toku gry. Kolejna innowacja to powiązanie ze sobą kilku przymiotników, relacje są uzależnione od losowości występowania kart i za każdym razem ciekawe i ambitne.
„Przymiotniki” to gra z wielkim potencjałem, którą śmiało możemy wykorzystać w przedszkolu lub początkowych klasach szkoły podstawowej. My zapraszamy was, abyście odnajdywali synonimy do przymiotników, pomoże wam to wzbogacić język i wymowę. Bardzo użyteczna pomoc dla nauczyciela, nie tylko polonisty. Polecamy.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES
Film: „Przymiotniki” – unboxing
Film: „Przymiotniki” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!