Recenzja gry Pyramid Raiders

Pyramid Raiders” to gra planszowa dla 3-6 uczestników w wieku od 12 lat, z czasem rozgrywki trwającym ok. 20-45 minut. Warto zaprosić do zabawy już młodsze dzieci, ponieważ ładnie ilustrowane karty i pionki z pewnością im się spodobają i zachęcą do wspólnej aktywności, a sam model rozgrywki przypomina te zaawansowane z „abstract strategy” i gier logicznych dla starszych odbiorców. Kategoria: starożytny Egipt, zwierzęta, mitologia.

Zastosowane mechanizmy: rzuty kością – dla długości ścieżki ruchu strażnika piramidy, przemieszczanie się po siatce pól, zarządzanie ręką – indywidualne karty ruchu zamiast kości dla graczy, zbieranie zestawów – punktujące ilości, barwy i różnorodność żetonów skarbów. Inne opisywane przez nas gry wydawcy: „Mini Rails” – inwestowanie w udziały spółek kolejowych i rozbudowa sieci, „Tulip Bubble” – spekulacja na rynku handlu tulipanami przed pęknięciem tytułowej bańki, „Symphony no.9” – zarządzanie karierami kompozytorów muzyki klasycznej, „Liberatores” – uczestnictwo w spisku przeciwko Juliuszowi Cezarowi, „Shadow Rivals” – dowodzenie grupą złodziejek dzieł sztuki i pięknie zdobione karty, „Towers of Am’harb” – przejmowanie kontroli nad ołtarzami w świecie prozy H.P. Lovecrafta w oparciu o mechanikę „wieży Hanoi”. Tajwańskiego wydawcę podziwiamy za dobór niebanalnej tematyki, promowanie inwestowania i zarządzania kapitałem w grach planszowych.

Po otwarciu opakowania widzimy typową dla gier abstrakcyjnych planszę oraz komponenty przypominające te z gier dla dzieci, takie połączenie bardzo nam się podoba, ponieważ możemy testować z młodszym uczestnikiem ambitne gry. Komponenty drewniane oraz tekturowe – ślicznie ilustrowane i wysokiej jakości. Instrukcja dostępna w języku chińskim i angielskim, również on-line.

Przed rozpoczęciem rozgrywki wybieramy postać i otrzymujemy zestaw przynależnych jej płytek oraz losową kartę przedmiotu bonusowego. Pionki graczy startują na zewnętrznej krawędzi planszy, strażnik w centrum obszaru gry. Na polach rozkładamy w sposób losowy żetony skarbów, księgi w narożnikach i centrum, filary (zasłaniające widok strażnika, uniemożliwiające przejście) i fontanny (tylko uczestnicy nie mogą wejść, nie zakrywają pionów) umieszczamy dla początkowych partii według zaproponowanych schematów. Pionek strażnika otrzymuje wybraną wkładkę ze strzałkami ukazującymi ruch i pole widzenia.

Każdy z uczestników w sekrecie wybiera płytkę ruchu. Wykonujemy własne przemieszczenie, zbieramy skarb z miejsca finalnego postoju, kiedy pozwala na to płytka – możemy zmienić kierunek obrotu strażnika, jego pozycję wzroku na starcie lub dodajemy punkty do ścieżki ruchu, następnie rzucamy kością dla strażnika i wykonujemy jego przesunięcie. Należy zużyć wszystkie punkty ruchu, nie można cofnąć pionka na uprzednio zajmowane pole, warto przepychać konkurentów – w przypadku przemieszczenia kilku pionów, o kolejnych lokalizacjach decyduje następny wypychający.

Strażnik porusza się według wartości ścianki kości, jeśli strzałka linii wzroku natrafia na pion gracza, następuje zmiana kierunku w stronę przeciwnika znajdującego się najbliżej, jeśli kilku pojawia się w identycznej odległości, są one pomijane i ruch jest kontynuowany. Rotacja przy kontakcie z przeszkodą nie jest liczona jako ruch, jej kierunek wyznacza strzałka na znaczniku gracza rozpoczynającego. W momencie zderzenia strażnika z pionkiem gracza, następuje wybicie z planszy i powrót na wybraną skrajną linię boczną, uczestnik otrzymuje znacznik klątwy, czyli 2 punkty ujemne. Strażnik usuwa skarby z miejsca postoju.

Płytki przedmiotów startowych pozwalają uniknąć otrzymania znaczników przekleństwa, pobrać skarby z oddalonych pól, przeskoczyć przez filar, zanurkować pomiędzy fontannami, przesunąć się o dodatkowe pola, ukryć się za własnym maskowaniem, teleportować, odepchnąć przeciwnika na większą odległość, wystawiać pion sztucznego gracza – „lalkę wabik”, pominąć wykonanie przemieszczenia.

Rozgrywka kończy się po rozegraniu odpowiedniej liczby rund przypisanej do wielkości składu uczestników. Sumujemy punkty ze zdobytych żetonów, wyniki obniżamy za kosteczki klątwy.

W „Pyramid Raiders” podoba nam się zautomatyzowany ruch strażnika grobowca kojarzy się z programowaniem, ponadto możliwość negatywnej interakcji poprzez przepychanki na planszy – podobne akcje wykonywane są parowcami w znakomitej „Mississippi Queen, a także planowanie ruchu z ominięciem kości za pomocą zarządzania własnymi kartami.

Przebieg gry przypomina nam rywalizację w grach logicznych, które znakomicie rozwijają racjonalne myślenie i uczą, aby przewidywać konsekwencje swoich decyzji, przy czym produkt wygląda jak pozycja dedykowana dla młodszych uczestników. Wartościowa gra, inteligentna zabawa i przyjemne doświadczenie, również estetyczne. Gorąco polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MOAIDEAS GAME DESIGN

Film: „Pyramid Raiders” – unboxing

Film: „Pyramid Raiders” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *