Recenzja gry Coatl

W kulturze mezoamerykańskiej pojawia się tajemnicze stworzenie „Coatl” – także cohuatl, couatl, cuatl – pierzasty wąż, symbol z azteckiego kalendarza. W świecie gier fantasy i literatury gatunku, poza smoczym pyskiem, gada wyposażono dodatkowo w skrzydła. Monstrum w mitologii jest bóstwem wiatru, powietrza i nauki, potrafi przenikać dżunglę oddziałując na otoczenie – przesuwanie krajobrazu, aby odciągnąć konkwistadorów od miejsc kultu. Dzisiaj wielka gratka dla miłośników „Tzolk’in The Mayan Calendar”, tytuł uznawany za potencjalny bestseller i uważnie obserwowany przez graczy.
Serdecznie witamy wydawcę prosto z Kanady „Synapses Games”, ich zespół projektowy pisze o sobie, że celem tworzenia jest „podążanie za zabawą”, wzięcie udziału w „przygodzie, którą należy dzielić się z ludźmi, na których nam zależy” – całkiem zgrabnie powiedziane.
„Coatl” to gra planszowa dla 1-4 uczestników w wieku od 10 lat (wskazanie zawyżone, co jest typowe dla państw Ameryki Pn.), czas rozgrywki zajmuje ok. 30-60 minut. Wewnątrz opakowania znajdziemy karty przepowiedni – proroctw, karty świątyń, planszę zaopatrzenia przypominającą okrąg ze słynnego kalendarza Majów, żetony poświęcenia – bądź ofiary i przede wszystkim trójwymiarowe komponenty budujące węża – smocze głowy, ogony, fragmenty ciągnącego się pomiędzy nimi tułowia. Jest to gra z mojej ulubionej kategorii, „abstract strategy”, których większość stanowią po prostu gry logiczne. Zastosowane mechanizmy to wypełnianie kontraktów, zarządzanie kartami na ręce gracza, budowanie wzorów, zbieranie zestawów. Podobne gry: „Reef”.
Po otwarciu opakowania jesteśmy oczarowani ilustracjami – bóstwa przypominające odrobinę voodoo, ale także charakterystyczne dla kultury meksykańskiej – słynny festiwal śmierci z kolorowymi czaszkami. Pierzasty wąż jest ukazany w przekroju podłużnym, komponenty nie są okrągłe, ale i tak wyglądają rewelacyjnie i wygodnie leżą na blacie.
Przygotowanie rozgrywki polega na zagospodarowaniu tacki zaopatrzenia, pobraniu arkuszy magazynów, wyborze 3 z 6 indywidualnych kart przepowiedni – proroctwa dla każdego z uczestników, wyłożeniu odkrytych 6 kolejnych w jawnej puli gry. Gracze losują także pojedyncze świątynie startowe, a w centrum obszaru gry wykładamy parę stosów świątyń wspólnych.
Celem rozgrywki jest skompletowanie 3 pierzastych węży aktywujących ostatnią kolejkę, których wartości dla kart świątyni oraz przepowiedni – proroctwa dadzą nam noty wystarczające do zwycięstwa w grze. Druga możliwość zamknięcia gry to wyczerpanie się budulca. Punkty zdobywamy za odpowiednią budowę ciała, czytaj barwę segmentów – powtarzające się odpowiednie układy, wzory elementów, długość gada, ale tylko za kompletne stworzenia (minimum stanowi głowa – pojedynczy segment tułowia – ogon).
W swojej kolejce możemy pobrać do magazynu elementy Coatl – głowę, ogon lub fragmenty środka wydłużonego cielska (zawsze parę). Drugim wariantem w turze gracza jest dociągnięcie karty przepowiedni – proroctwa, czyli formy punktowania za określoną budowę stworzenia. Ostatnie z możliwych do wykonania działań w naszej kolejce to wyłożenie gada – niekoniecznie całego, możemy posiadać dwa nieukończone.
W grze zaawansowanej bawimy się z żetonami bonusowymi. Ich użycie jest również kolejnym rodzajem akcji – zamienną, nie dodatkową dla standardowych czynności. „Idealny wybór” to uzupełnienie elementów gracza bezpośrednio z torby. „Zobacz przyszłość” to wymiana kart przepowiedni – proroctwa w linii i odświeżenie na ręce gracza. „Zaangażowanie kapłana” to pobranie karty świątyni z jednego ze stosów wspólnych do indywidualnej dyspozycji.
Rozgrywka jest fenomenalna! Prosta w zasadach, ale wymagająca od nas kombinowania w trakcie montażu struktury ciała, zamknięcia monstrum w odpowiednim momencie, dopasowania kart – pamiętając, że zagrane elementy nie mogą być już przekładane, a kartę należy wyłożyć najpóźniej w momencie skompletowania stworzenia. Zabawa wymaga planowania działań i mądrego gospodarowania budulcem – poborem i wydaniem, zarządzania miejscem w magazynie, kartami na ręce.
„Coatl” ma bogate walory – jakościowe, wizualne, techniczne prowadzenia rozgrywki, zatem ma ogromne szanse stać się tegorocznym przebojem na rynkach zagranicznych i jeśli wydawcy pozwolą – naszym, krajowym. Znakomity wybór w kategorii gier familijnych, ale również dla miłośników gier logicznych, zwłaszcza stylowych pozycji opowiadających o środkowoamerykańskich kulturach prekolumbijskich.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SYNAPSES GAMES
Film: „Coatl” – unboxing
Film: „Coatl” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!