Recenzja gry PixBlocks

Kiedy zobaczyłem „PixBlocks” i przeczytałem, że to gra planszowa służąca do nauki programowania – pomyślałem, że jeśli to wypali i będzie się podobało dziecku to wstawiam w przebojach podsumowania bieżącego roku. Tytuł przygotowany przez doktora pracującego na uniwersytecie, na Wydziale Matematyki, zatem od razu pojawiły się emocje, że będzie wysoki poziom! „Superfarmera”, który odniósł ogromny sukces stworzył również matematyk – Karol Borsuk, czy Krzysztof Krzywdziński dał radę? Zapraszam do analizy, znaczy recenzji…
„PixBlocks” to gra planszowa dla 1-4 uczestników w wieku od 7 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 15-30 minut – rozgrywka podzielona jest na rosnące poziomy trudności. Jest to produkt ekologiczny, czyli bez plastiku oraz pozbawiony foliowych woreczków strunowych. Podobne pozycje: „Coding Headu”, „DOC Clementoni”.
Po otwarciu opakowania, komponenty z wyglądu kojarzą się z łamigłówkami, ewentualnie z grami logicznymi. Obrazy przypominają „print screeny” z dawnych komputerowych gier platformowych i na automaty w stylu „Pac Man”. Umiejscowienie rozwiązania zadania na odwrocie karty jest bardzo wygodne w obsłudze, natomiast zobrazowanie całości w większym formacie na planszy pozwala przemyśleć kolejne działania już w realu, w ruchu i przetestować uzupełniony schemat o dodatkowe komponenty wymagane z karty. Oprawa zachęca do głębszego zaangażowania się w zabawę. Arcyciekawa jest również instrukcja, którą otwiera tekst opowiadający o maszynie liczącej Charlesa Babbage i programie komputerowym Ady Lovelace – napisanym na długo przed skonstruowaniem pierwszego komputera!
Królik zjada marchewki, celem zabawy jest zebranie wszystkich z planszy. W trakcie zabawy używamy komponentów statycznych i ruchomych. Okrągłe żetony przemieszczają się pod wpływem grawitacji oraz przesuwania przez królika, jeśli po drugiej stronie nie zostaną zablokowane przez inny obiekt – należy pamiętać, że okrągły żeton pchany przez zwierzątko nie popycha kolejnego okrągłego żetonu, czytaj dwie piłeczki nie potoczą się razem. Sile przyciągania ziemskiego nie podlegają żetony kwadratowe, czyli platformy, kłódki, rośliny – te ostatnie usychają po odcięciu łodygi od podłoża (trawy). Kiedy roślina usycha, znika z obszaru gry, a utrzymywane uprzednio na łodydze obiekty opadają. Portale pozwalają na przemieszczanie się pomiędzy platformami, bez zmiany kierunku ruchu. Kierunek zmienia się pod wpływem odbicia od przeszkody oraz po wejściu na pole z żetonem strzałki na wskazany przez grot. Żetony przed ustawieniem na planszy można dowolnie obracać.
Podczas rywalizacji z innymi uczestnikami, króliki poruszają się po pętli, w cyklu, zgodnie z kolejnością wskazaną na schemacie. Są dla siebie przeszkodą, przemieszczenie nadal ma długość pojedynczego pola. Przed rozpoczęciem rozgrywki następuje „przygotowanie programu” – na przemian wykładamy na planszę marchewki oraz króliki. Celem każdego z uczestników jest skonsumowanie większej ilości marchewki od konkurentów. Gra kończy się kiedy zostaną zjedzone wszystkie warzywa lub żaden z królików nie może wykonać akcji. Zwycięzcą zostaje gracz, który zebrał większą ilość pożywienia.
„PixBlocks” to rewelacyjny produkt, który jest świetnym wsparciem do rozpoczęcia przygody z kodowaniem w rozrywkowej formie. Kolejne akcje oddziałują na pionki i otoczenie, planujemy zatem sekwencję ruchów i jednocześnie zmiany jakie zajdą w uniwersum gry. Kiedy od podstaw kształtujemy rozmieszczenie komponentów, stajemy się projektantami, autorami wydarzeń i przygody naszych postaci, której kolejne etapy aktywuje ich przemieszczanie się.
Korzystając z samej tylko planszy, bez użycia gotowego układu z karty, nasza kreacja staje się pełniejsza ograniczona jedynie wyobraźnią, ilością komponentów i przestrzenią gry. Zabawa i wymyślanie własnych koncepcji rozwija umysł, angażuje niczym budowanie z klocków. Kiedy już wdrożymy się w grę, przygotowanie własnych „programów” jest twórcze i zajmujące, pochłania także rodziców dziecka. Autorskie poziomy pozwalają według upodobania zagospodarowywać przestrzeń, a gotowe projekty satysfakcjonują. Szkoda tylko, że nie otrzymujemy kilku pustych kart do zapisu własnych pomysłów – warto je dodać w kolejnych edycjach, podobnie zresztą rozwijać produkt o rozszerzenia z nowymi rodzajami obiektów.
Zabawka poza czynnością programowania przypomina nam również zestawy kreatywne do tworzenia własnych gier planszowych. Ten tytuł to bestseller, na chwilę obecną najlepsza rzecz, jaką w tym roku pokazała nam „Granna”!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA
Film: „PixBlocks” – unboxing
Film: „PixBlocks” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!