Wykorzystanie gier w nauczaniu – BoardGameGeek

Dzisiaj artykuł dosyć nietypowy, ponieważ nie recenzja, ale też nie lista polecanych przez nas produktów. Pragniemy zainteresować nauczycieli serwisem „BoardGameGeek”, który na chwilę obecną jest główną bazą wiedzy na temat gier towarzyskich. Uważamy, że gry planszowe idealnie sprawdzają się w kształceniu – po dostosowaniu, nawet w trakcie pandemii, ponieważ zrezygnować można z pewnych elementów dzielonych – wspólnych, które zazwyczaj dotykają kolejni uczestnicy.

W serwisie znajdziemy przede wszystkim ranking różnych rodzajów gier, z podziałem na kategorie, artystów, wydawców, nagrody – chronologicznie od 1974 roku, przegląd nowości z oznaczeniem czy pozycja znajduje się na liście życzeń odwiedzających, podział na rodziny tematyczne – chociażby gry o pszczołach, mechanizmy używane podczas rozgrywki – z wyjaśnieniem terminów technicznych, listę projektantów z ich dorobkiem, zbiór akcesoriów dodatkowych – uzupełniających gry o nowe możliwości lub ułatwiających ich obsługę, wątki tworzone przez poszczególnych wydawców.

Istotną częścią serwisu są fora – prowadzone zarówno przez ekspertów gier planszowych jak również pasjonatów – poza tekstem pisanym wstawiać można nagrania multimedialne, zdjęcia, inne pliki (zwłaszcza przydatne instrukcje) oraz linki do zewnętrznych stron w sieci, wszystko jest moderowane przez administratorów. Jeśli zasady gry nie do końca są dla was zrozumiałe, warto sięgnąć po instrukcje w obcych językach, ponieważ bywa niestety, że pojawiają się pomyłki w tłumaczeniach lub pomijane całe fragmenty (sporadycznie, ale jednak).

W zakładce społeczność znajdziemy rozmaite opcje do oprawy naszego konta – wszelkie wyróżniki, identyfikatory, informacje o aktywności – statystyki.

Serwis informacyjny jest nie tylko bazą wiedzy, ale połączony został z „targowiskiem”, gdzie każdy z zarejestrowanych użytkowników może wystawić oferowane produkty – wygodny system wyszukiwania tytułu, wersji, oznaczenia jakości oferowanej gry, form płatności oraz komunikacji sprzedawca – nabywca. Zaletą są z pewnością niskie prowizje i goście z całego świata. Odnośnik do oferty pojawia się pod zakładką opisującą dany produkt w serwisie głównym.

Zakładka „wsparcie” to znakomita baza terminów i definicji odnoszących się do pojęć i mechanizmów rozgrywki. Znajdziemy tutaj słownik, przewodnik po serwisie, zbiór najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi.

Przeglądanie witryny jest otwarte, jednak edytować i dodawać treści mogą jedynie zarejestrowani użytkownicy. Nie wszystkie gry przeznaczone są dla dzieci, aby założyć konto musisz mieć ukończone 16 lat, a regulamin sugeruje, aby dokonywali tego dopiero odbiorcy w wieku powyżej 18 lat.

Z pewnością najbardziej emocjonujący jest sam ranking. Ocena użytkownika to twoja własna nota dla pozycji. Średnia ocena to suma poszczególnych ocen wystawionych grze przez użytkowników, podzielona przez liczbę oceniających, wyświetlana w momencie oddania 30 głosów. Ocena BGG („Geek Rating”) oparta jest na algorytmie, celem jest odrzucenie głosów fałszywych, mających na celu manipulację i wypromowanie bądź dewaluację wartości gry.

Poza BGG funkcjonuje również VGG, czyli „VideoGameGeek”, którym jednak my się nie interesujemy w tym artykule, zatem pomijamy zachęcając was do odejścia od ekranu. „RPGGeek” to serwis dla miłośników gier fabularnych, słownych, z odgrywaniem roli, historii – to również treści na odrębny tekst.

Znakomitą funkcjonalnością jest zaawansowane wyszukiwanie w serwisie. Najprościej po tytule, ale możemy również po projektancie – automatyczne uzupełnianie wyszukiwania. Wyświetlone treści ograniczyć możemy rokiem wydania, minimalnym wiekiem gracza (nierzadko zawyżane, nie polecamy), średnią oceną użytkowników, wagą produktu, wielkością składu, czasem gry (wskaźnik również bywa nieprecyzyjny, pudełkowy). Serwis społecznościowy to wymiana poglądów, zatem filtrować można według kolekcji wybranych użytkowników, chociażby naszych ulubionych blogerów. Wyszukiwanie według kategorii – gry nierzadko oznaczone są jako posiadające parę kategorii – dla przykładu „gra dla dzieci” i „gra o pociągach”, natomiast zaznaczając więcej niż 3 opcje, zdarza się ich niedopasowanie, wtedy wyświetlanie nie powiedzie się. Fascynujące jest filtrowanie według mechaniki gier planszowych – kiedy dużo gracie, pewne rodzaje rozgrywki bardziej od innych przypadły wam do gustu, warto zatem skorzystać, ewentualnie poszukując jakiejś unikatowej, oryginalnej formy przebiegu gry. Ostatni, przydatny wskaźnik w eksploracji bazy to subdomena gry – prosty podział na gry abstrakcyjne (najczęściej logiczne), gry rodzinne, gry tematyczne, gry dla dzieci, gry imprezowe, gry wojenne, gry „konfigurowane” (najczęściej rozszerzane do kolekcji, karciane lub z miniaturami), gry strategiczne.

Pozostała nam jeszcze komunikacja – „GeekMail” polegający na wysyłaniu wiadomości kiedy znamy nick odbiorcy – projektanci, ilustratorzy, aktywni użytkownicy – wszystkie ich działania pozostawiają ślad – podpis, zatem warto z nimi korespondować. W treści można używać emotikonów, wygląd formatek przypomina standardowy układ z podziałem na odbiorcę, temat wiadomości, treść, wysłanie (ewentualnie podgląd i zapis roboczy).

Jeśli nie jesteście jeszcze głęboko zanurzeni w świecie gier planszowych, „gorące nowości” obejrzycie w „the hotness” z podziałem na gry, ludzie, firmy. Przydatne okazuje się również okno „ostatnio oglądane”, jeśli pragniemy powrócić do przeglądanych niedawno treści.

Najbardziej użyteczne indykatory wyszukiwania pozycji dla oświaty to gry memory (pamięciowe), „abstract strategy” (głównie gry logiczne, też szachy czy warcaby), „educational” (gry z edukacją w tle, niekoniecznie tylko edukacyjne), „math” (gry nawiązujące do matematyki, obliczeń), „trivia” (rozmaite quizy), „number” (gry numeryczne), „storytelling” (z opowiadaniem historii), „economic” (ekonomia i gospodarowanie surowcami), deduction” (gry dedukcyjne, tu ostrożnie – czasem nawiązują do ścigania przestępców popełniających zbrodnie).

Nauka przez zabawę to najlepsza forma aktywizacji uczniów, to praktyczne wykorzystanie nabytej wiedzy w rozgrywce – podczas rywalizacji z innymi uczniami-uczestnikami gry, bądź w trakcie kooperacji, czyli działania zespołowego przeciw systemowi gry.

Gry edukacyjne – wychowawcze oraz dydaktyczne – łączą rozrywkę ze wsparciem procesu kształcenia, są znakomitym uzupełnieniem dla ćwiczeń i podręcznika oraz wszelkich form multimedialnych związanych z wyświetlaniem informacji na ekranach monitorów. Gorąco polecamy i zapraszamy do zgłębiania omawianej tematyki.

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!