Recenzja gry SCAPE

Gra historyczna porywa kiedy bazuje na jakimś spektakularnym wydarzeniu. Dzisiejsza propozycja to karciana „Wielka ucieczka” – mowa tu o wydostaniu się na wolność grupy 81 jeńców osadzonych w obozie Stalag Luft III przeznaczonym dla lotników sił alianckich ulokowanym w okolicy Żagania. Więźniowie wykopali tunele, podobnie jak my w trakcie rozgrywki, a na kanwie ich opowieści powstał znakomity film wojenny ze Stevem McQueenem.

SCAPE” to gra karciana dla 3-10 uczestników w wieku od 8 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 20 minut. Projektantem gry jest Francisco Gallego Arredondo, którego „InstaCrime” ostatnio oglądaliśmy, a wcześniej pokazywaliśmy również „Nishigikoi”, flagową serią autora jest „Sherlock”, z którą niestety nie mieliśmy styczności. Ładne, komiksowe rysunki przygotował Siscu Bellido – ilustracje twórcy możecie również podziwiać w „Ticket to Mars” oraz „Mastabas”. Kategoria gry: gra karciana, party game (gra imprezowa, dla większego składu), II wojna światowa. Mechanizm: ukryta tożsamość (rola), zarządzanie kartami na ręce. Podobne gry: „GROWL”, „Werewords”. Od wydawnictwa „GDM” recenzowaliśmy dla was jeszcze: „Shikoku”, „Gizeh”, „Troia”, „Banjooli Xeet”, „More bloody nights”, „Social train”, „Ulanga”, „Metal Mania”, „4 data brokers”. 

Po otwarciu opakowania zwracają uwagę ilustracje na kartach – obie strony są zagospodarowane, po jednej widzimy prace nad tunelem, na odwrocie żołnierzy – wszystko w komiksowym stylu, jest na czym oko zawiesić.

Naszym celem w grze dla pilotów brytyjskich i amerykańskich jest ułożeniem akronimu SCAPE, wtedy sprawdzamy, czy wierzchnia karta żadnego ze stosów nie zawiera symbolu należącego do Gestapo. Celem dla zdrajcy jest, aby akronim nie został ułożony lub chociaż jedna karta z góry nie była kartą aliancką. Gra kończy się, kiedy wszystkie karty zostaną zagrane.

Każdy z graczy otrzymuje tożsamość trzymaną w ukryciu, w trakcie zabawy nie rozmawiamy o naszej roli, nawet znając przeciwnika nie możemy o tym poinformować członków ucieczki. Rękę gracza tworzą 4 karty, które zagrywać możemy jako literę (jeśli dana litera była już wyłożona to kładąc na odpowiedni stos) lub jako akcję.

Wśród akcji wyróżniamy – wymuszenie ruchu pojedynczej karty każdego z graczy w lewo lub w prawo, odrzucenie przez wszystkich graczy pojedynczej karty z ręki, odrzucenie zagranej karty ze stosu i jej ujawnienie, sprawdzenie tożsamości wybranego uczestnika (indywidualnie, reszta nie ma wglądu), odkrycie pary kart ze stosów – pozostają odsłonięte do końca gry.

Zdrajca próbuje utrudnić wyłożenie akronimu lub przemyca karty własnej strony na wierzch stosu. Alianci usuwają niewygodne dla nich karty, starają się przy tym zdemaskować zdrajcę.

Zabawa ze „SCAPE” nie jest specjalnie skomplikowana, z pewnością jest wciągająca kiedy spotykamy się w więcej osób – idealna liczba to 4-5 graczy, ponieważ kart nie ma za wiele. Jeśli przepadacie za tytułami z sekretną rolą, z demaskowaniem zdrajcy, a poszukujecie czegoś innego od produkcji z polowaniem na wilkołaka, to jest to produkt właśnie dla was. Brakuje na rynku gry z omawianą mechaniką i nawiązaniem do historii, mam zatem nadzieję, że omawianą tutaj pozycją zainteresuje się któryś z krajowych wydawców.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GDM GAMES

Film: „SCAPE” – unboxing

Film: „SCAPE” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!