Recenzja gry Crazy Tower

Niedawno oglądaliśmy od „Synapses Games” znakomitą grę logiczną w klimatach prekolumbijskich „Coatl”, a dzisiaj kolejny interesujący produkt w ich wykonaniu. Jeśli lubicie gry zręcznościowe w rodzaju „Jenga”, ale także „Tetris” to jest to pozycja w sam raz dla was – idealny wybór na imprezę, jako party game.

Crazy Tower” to gra zręcznościowa dla 1-4 uczestników w wieku od 8 lat (wskazanie zawyżone o jakieś 2 lata), czas rozgrywki zajmuje ok. 15 minut. Wewnątrz opakowania znajdziemy 28 masywnych, drewnianych bloków, 21 kart pięter oraz instrukcję. Podobne gry: „Jenga”, „Sarah’s Vision”, „Fits”, „Ubongo 3D”, Bausack”, „Talo”, „Riff Raff”, „Torres”, „Manhattan.

Po otwarciu opakowania widzimy sporych rozmiarów, ciężkie klocki oraz karty podłogi, których czerwone pola nie mogą zostać zasłonięte elementem. Każdy z graczy otrzymuje bloki w wybranym kolorze, jeśli bawimy się w parze gramy dwoma barwami. Autorzy proponują trzy tryby rozgrywki.

Konkurencyjny – wygrywa osoba, która jako pierwsza umieściła wszystkie swoje klocki w stawianej konstrukcji lub po zawaleniu wieży przez innego gracza ma najmniej punktów (większe bloki w zasobach gracza są wyżej notowane, w przypadku remisu zwycięzcą zostaje osoba mająca mniejszą ilość elementów).

Sabotażysty – jedna osoba występuje przeciwko reszcie architektów grających kooperacyjnie. Celem zdrajcy (grającego jawnie) jest wyłożenie bloków przed innymi lub ustawienie wieży, która przewróci się w turze któregoś z przeciwników. Celem architektów jest zawalenie konstrukcji w turze sabotażysty lub wyłożenie przez któregoś z członków drużyny ostatniego elementu.

W trybie solo wykonujemy rozmaite wyzwania – zmienny czas konstruowania, różne ułożenie pozycji ciała, konkretna liczba bloków na piętro, odpowiednia wysokość budowli, a nawet upuszczanie kart pięter z wysokości.

Gra kończy się w momencie zawalenia konstrukcji – jeśli upadnie co najmniej jeden blok i jedna karta oznacza to zniszczenie wieży. Pojedynczy element lub tylko karta poza budowlą nie zamykają jeszcze gry, wtedy należy je przed swoją turą ponownie ustawić na właściwym miejscu.

W swojej kolejce umieszczamy płasko element lub dobieramy wierzchnią kartę ze stosu i dopiero kładziemy blok. Używamy jednej ręki, na poziomie nie mogą znaleźć się dwa identyczne kolory, klocki mogą wystawać poza kartę piętra – wisieć w powietrzu, a podłogi wystawać poza te niżej ustawione – konstrukcja nie musi być równa.

Bloki nie mogą zakrywać czerwonych pól. Kiedy zasłonimy miejsce ze strzałkami skierowanymi na zewnątrz w narożniki mamy prawo do usunięcia elementu z piętra poniżej i oddania go właścicielowi kompletu danej barwy. Po zakryciu fioletowej okrągłej strzałki następuje kolejna natychmiastowa akcja gracza w turze, a pary równoległych strzałek – wymuszona wymiana pojedynczych niezagranych elementów z wybranym uczestnikiem zabawy. Pola specjalne sprawiają, że gra staje się bardziej taktyczna, a gracze mogą współpracować, dzięki tym oznaczeniom udaje się również sabotażyście mocno namieszać w planach architektów.

Crazy Tower: Construction / Sabotage” – również pod taką nazwą znajdziecie omawianą dzisiaj produkcję, to kapitalna wariacja gry „Jenga”. „Szalona Wieża: Budowa / Sabotaż” daje nam więcej możliwości od pierwowzoru, ponieważ nie jesteśmy zmuszeni do układania identycznych elementów w stały sposób, a karty poziomów oferują nam akcje wspierające kooperację, ale również mogące zaszkodzić – zwłaszcza wymiana bloków na gorsze. Świetnym pomysłem jest użycie budulca o różnym kształcie oraz ciężarze i możliwość położenia poza krawędzią karty – w ten sposób utrudniamy życie przeciwnikowi. Sabotaż to najciekawszy z trybów, ponieważ uczy współpracy i planowania w ramach zespołu, a zdrajcy pozwala wykazać się sprytem i promuje małe złośliwości, a jak wszyscy wiemy – negatywna interakcja to zawsze gorące emocje!

Szalona wieża” to kolejny udany tytuł kanadyjskiego wydawcy, zabawa bazuje na sprawdzonych wzorcach, które idealnie nadają się na wszelkie imprezy. Podoba nam się też, że w przypadku tej rozgrywki nie tylko zręczność ma znaczenie, chociaż bez niej raczej niewiele osiągniemy. Uczy współpracy, ale też zarządzania ryzykiem – wybór i umiejscowienie elementu, moment doboru karty; zachęca do architektonicznego szaleństwa. „Crazy Tower” bardzo nas ucieszyła i raczej pozostanie w domowej kolekcji.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SYNAPSES GAMES

Film: „Crazy Tower” – unboxing

Film: „Crazy Tower” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!