Recenzja gry Zakodowany zamek

W szkole podstawowej dzieci pracują w Scratch i dosłownie budują kod na podstawie klocuszków, bloczków, tworząc swoje własne polecenia dla programu z widocznym efektem w postaci wyniku – wykonywana czynność jak obliczenia bądź ruch czy wypowiedź animowanej postaci. W treści podręcznika z klasy 7, który właśnie mam otwarty przed sobą uczniowie przeczytają w rozdziale „programowanie i techniki algorytmiczne” o podprogramach – procedurach i funkcjach, z kolei na podstawie ćwiczeń analizować będą schematy blokowe algorytmów z rozgałęzieniami w formie strzałek, potem zapoznają się również z iteracją, czyli powtarzaniem poleceń. W ostatniej klasie, już nastolatki, mają do wyboru, a raczej nauczyciel przedmiotu – Python lub C++. W szkole średniej schematy blokowe z listą kroków jeszcze raz się powtórzą, będą także kolejne języki programowania jak Pascal, ponadto projektowanie stron internetowych. Warto więc nauczyć się myśleć na zasadzie powtarzalnych sekwencji już przy pierwszych grach planszowych.
„Zakodowany zamek” to gra planszowa dla 1 i więcej uczestników zabawy, to kooperacyjna „gra na kodowanie”, która rozwija w zakresie kodowania, myślenia logicznego, kreatywności, koncentracji uwagi.
Generalnie wszystkie te rozmowy o „kodowaniu” to tak naprawdę opracowanie ścieżki, kolejnych kroków bohatera, na wzór graficznego rozrysowania algorytmu, nie informatyczne programowanie, natomiast na pewno znakomity początek! Pozycja bazuje na podejściu STEAM – Science, Technology, Engineering, Maths, w której chodzi o nabycie doświadczeń w przedmiotach ścisłych. Podobne produkty pokazywane na blogu: „PixBlocks”, „Coding Headu”, „DOC Clementoni”, ale też „AuZtralia” i „Pyramid Raiders” – „sztuczna inteligencja”, automatyzm ruchu przeciwnika w systemie tych gier, ewentualnie „4 data brokers”.
Po otwarciu opakowania zwracamy uwagę na śliczne grafiki i głębię barw, a także błysk komponentów, natomiast czujemy również cienkie karty w dłoni i trochę obawiamy się o ich trwałość. Na planszy widzimy przede wszystkim sieć pól, zatem jest mocno technicznie, na atmosferę delikatnie oddziałują elementy konstrukcyjne zamku – dach, baszty, postaci – duchy, czarodziej oraz artefakty – skarby. Cieszy nas, że poza regułami gry, tekst w instrukcji jest krótkim wprowadzeniem, a raczej zachętą do pracy z algorytmami.
Przed rozpoczęciem gry w oparciu o układ współrzędnych rozkładamy 4 kafle poszukiwanych przez nas skarbów. W swojej turze dociągamy 3 karty z zasłoniętego stosu, wśród których znaleźć się może duch – podniesienie znacznika końca gry w górę, czarodziej – dowolny ruch góra-dół lub lewa-prawa, strzałka prosta – możemy obrócić dwie takie karty o 90 st. w wybraną stronę, strzałka pętli – powtórzenie cyklu dla kart wcześniej wyłożonych w linii – znajdujących się po lewej. Jeśli bohater nie może wykonać przemieszczenia, następuje podniesienie ducha w baszcie.
Poruszając się po planszy nie możemy przejść ani stanąć na polach z namalowanymi duchami, korzystamy z portali – drzwi przenoszące nas na większe odległości, sięgamy po różdżkę (przejście lub postój na polu), która obniża duszka z toru na wieży. Naszym celem jest zebranie wszystkich kosztowności zanim duch zakończy swoją wędrówkę.
Zabawa jest przednia, różna od tej z niedawno opisywanej „PixBlocks”, ponieważ nie otrzymujemy tutaj zagadek, elementów do dołożenia i przede wszystkim współpracujemy, nie konkurujemy o surowce, ale razem je gromadzimy walcząc z systemem gry. Na oryginalność każdej partii oddziałuje losowe ułożenie kart w stosie, startowy układ skarbów na planszy, bieżąca pozycja maga względem dobranych właśnie kart. Rozgrywka angażuje, a pozycji w tej kategorii ciągle brakuje na rynku, zatem wróżymy tej grze sukces i czekamy na kolejne podobne.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EDGARD i KAPITAN NAUKA
Film: „Zakodowany zamek” – unboxing
Film: „Zakodowany zamek” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!