Recenzja gry Dylemat wagonika

Produkt, który dzisiaj pokażemy w edycji krajowej jest nam już dobrze znany, od ośmiu miesięcy gości w naszej kolekcji. Posiadamy oryginalną wersję „Trial by Trolley” z napisami w języku angielskim – generalnie nieskomplikowane słownictwo, któremu daleko do technicznych sformułowań. Teraz z pewnością jednak wymienimy pozycję, aby cieszyć się grą po polsku – jeszcze szybciej można wsiąknąć w klimat demolki na torach i filozoficznych rozważań. Dylemat maszynisty ciągle trwa, nikomu nie życzymy postawienia przez los w obliczu tak dramatycznej decyzji, jakakolwiek by nie była, niestety w tym przypadku wypadek nastąpi i poleje się krew.
„Dylemat wagonika” to gra karciana (plansza jest tylko małym uzupełnieniem, ale miłym) dla 3-13 uczestników w wieku od 16 lat (wersja oryginalna 14 lat), z czasem rozgrywki zajmującym ok. 15 minut – uzależnionym zwłaszcza od wielkości składu osobowego i siły waszej argumentacji! Szukasz podobnej atmosfery – patrz pamiętny, psych(olog)iczny „Dany”.
Na wstępie należy zaznaczyć, że jest to propozycja dla dojrzałych odbiorców – czy będzie to wiek wskazany przez rodzimego wydawcę, czy przez obcego – istotna jest nasza indywidualna predyspozycja. To jak z grami na komputer – swego czasu popularna była gra „Carmageddon”, w której zarabiało się punkty za rozjeżdżanie przechodniów samochodem, co nie oznacza, że kierowcy wyjeżdżali potem polować na ludzi. Pamiętajmy, żeby mieć dystans…, ale też szacunek do życia.
O tym, że to gra kontrowersyjna, świadczy już tytuł, w swobodnym tłumaczeniu – „próba wagonika”, „proces wagonika”, „(o)sąd wagonika”. Wydawcy w różnych państwach nazwali ją „Komu dzwoni tramwaj” – mile widziane skojarzenie z „Komu bije dzwon” Ernesta Hemingway’a – wspaniałe portrety psychologiczne, ukazanie ludzkiej słabości i załamania, „Trauma tramwaju”, „Tramwaj śmierci” – trochę bliskie pomysłom z książek Stephena Kinga.
Polski tytuł jest fantastyczny, ponieważ funkcjonuje w etyce eksperyment myślowy służący analizie systemu wartości nazwany właśnie „dylematem wagonika” lub „dylematem zwrotnicy”. Sednem rozważań jest różnica pomiędzy zabiciem kogoś, a pozwoleniem, aby ten ktoś umarł, warto przeczytać, chociażby w „Wikipedia”.
W tej recenzji nie będziemy szczegółowo omawiać przebiegu gry, polecamy zajrzeć do opisu i filmów klikając na hiperłącze „Trial by Trolley”. Opowiemy jednak, jak tłumaczenie tekstów oddziałuje na odbiór dzieła i podzielimy się z wami wrażeniami z rozgrywki.
Otrzymujemy karty „plugawych” postaci, „nieskazitelnych” postaci i modyfikatorów. Wydajemy je na szyny – osoby negatywne są przeciwwagą dla tych pozytywnych, a modyfikatory to łatki, które doczepić możemy każdemu, aby go wybielić lub wręcz przeciwnie, ukazać mroczne, skrywane oblicze danej postaci – zasiać ziarno niepewności, oczernić? Kolejny istotny etap gry to rozmowa – przekonywanie do swoich racji, argumentowanie, aby nasze postaci przetrwały, a uśmiercono te na drugim torze. Ostatecznie każdy z graczy, których (anty)bohaterowie stali się ofiarami, otrzymują żeton śmiertki, ta czaszka jest czarną plamą na honorze. Każdy z graczy powinien wcielić się w rolę motorniczego, w rozgrywce 3-4 osobowej należy powtórzyć to traumatyczne doświadczenie. Osoba z najmniejszą liczbą żetonów wygrywa partię.
Wariant „Karol Kolejarz” wspiera najsłabszego gracza – osoba mająca najwięcej czarnych żetonów dobiera 3 dodatkowe modyfikatory, z których zagrywa 1 więcej od reszty. Fajna zasada, ponieważ do samego końca szanse na zwycięstwo są wyrównane i emocje gorące.
„Wspólnicy w zbrodni” – wszyscy dobierają 3 kolejne modyfikatory i zagrywają 1 dodatkowy, dzięki temu mamy więcej powodów do rozmyślań i silniejszy wpływ na rozgrywkę.
Teksty ukazują przywary, których nie znosimy, ale wszystkie na śmieszno, w stylu żartobliwym, z przymrużeniem oka. Są także symboliczne wartości, niełatwo jest wybrać, które mają dla nas większe znaczenie, ponieważ się mnożą po bocznicach. Scenki na rysunkach to nierzadko parodia i nawiązanie do popkultury, ale także historycznych postaci. Komiksowe obrazy niezależnie od (po)wagi elementu wstawianego w cykl wydarzeń zawsze śmieszą – bywa, że to śmiech diaboliczny i złośliwy, bywa też przez łzy rozbawienia, a czasami jest na wyrost nostalgicznie i ckliwie – przejaskrawienie to również niezły ubaw.
„Dylemat wagonika” to pozycja, która musi znaleźć się na stole każdego nastolatka i osoby dorosłej, która zaprasza was na szaloną imprezę. Na przebieg zabawy mocno oddziałuje temperament uczestników, jeśli macie charyzmę i namówicie innych, aby otwarcie i z przekonaniem bronili swoich podopiecznych stojących w nieodpowiednim miejscu i porze, to z pewnością party przejdzie do historii, jako niezapomniane – w pozytywnym, rozrywkowym znaczeniu!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy
Film: „Dylemat wagonika” – unboxing
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!