Recenzja gry Papua

Dzisiaj gratka dla miłośników twórczości Grzegorza Rejchtmana, my zaliczamy się do fanów „Ubongo 3D”, która na dobre zagościła w naszej kolekcji i raczej już w niej pozostanie. Zapraszamy do recenzji odrobinę podobnej gry, ale w klimatach wakacyjnych, wyspiarskich, zatem będzie egzotycznie i ciepło, a gorąca powoli zaczyna nam brakować.
„Papua” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 8 lat, z asystą rodzica i w wersji uproszczonej nawet od 6 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 25 minut.
Wewnątrz opakowania znajdziemy komponenty odrobinę zbliżone do tych z „Ubongo” – tekturowe żetony podobne do klocuszków „Tetris” (są to mosty, kładki), dwustronne płytki wzorów ułożenia wysp i wulkanów, kostkę piramidę (wartości 1-4 wyznaczane u podstawy), zgrabną planszę notowań niezajmującą wiele przestrzeni, żetony bonusowe (nagroda dla lidera, losowość punktacji – niespodzianka dla pozostałych), treściwą instrukcję.
Jest to gra kafelkowa typu „real-time”, czyli nie ma podziału na tury i nikt nie czeka na swoją kolejkę, łączymy fragmenty na zasadzie układanki (puzzle), podczas rozgrywki korzystamy z nietypowej kostki i sekretnych punktów zwycięstwa.
Przyznam, że lubimy takie familijne gry logiczne, nie ma tutaj wiele reguł do uczenia się i pamiętania, rywalizacja angażuje do myślenia i są świetne emocje. Podobny klimat odnajdujemy w „Blue Lagoon”, „Silver & Gold”, „Wyspa skarbów”.
Trzymając pudełko w dłoniach zachwycamy się kolorową rybką na wieczku – rewelacyjne, połyskliwe wzornictwo! Po otwarciu opakowania cieszy znakomicie dopasowana plastikowa wkładka ułatwiająca przechowywanie zawartości. Elementy są wysokiej jakości, plansze indywidualne uczestników przypominają nam dawne mapy żeglarzy z epoki wielkich odkryć geograficznych.
Każdy z graczy otrzymuje losową planszę z wyspami, komplet żetonów mostów. Wybrana osoba rzuca kostką i wyznacza punkt rozpoczęcia – molo w jednym z narożników. Naszym celem jest połączenie startu z czterema wyspami, omijamy przy tym wulkan namalowany na planszy. Młodsze dzieci mogą kręcić strzałką na „zegarowej” tarczy i wyłączyć z użytkowania wyspę z wylosowanym symbolem ustawiając na niej żeton wulkanu – celem jest połączenie trzech wysp z pominięciem tej wskazanej. Trasa powinna przebiegać płynnie, bez zakłóceń w rodzaju ślepe uliczki, pominięcie drogi na wyspie, brak zakrętu, itp.
Osoba, która jako pierwsza skomunikuje ze sobą wszystkie wyspy (bądź 3 aktywne) otrzymuje w nagrodę żeton bonusowy – wybierany z zasłoniętej puli i trzymany w tajemnicy do finału gry. Jeśli gracz kończący rundę zatrzymuje grę nieprawnie, żeton nagrody przepada (jest odkładany do pudełka), dodatkową karą jest oddanie jednego z otrzymanych wcześniej krążków. Każda z wysp daje 1 punkt, również pozostałym zawodnikom. Sumujemy wszystkie poprawnie połączone wyspy od startu do miejsca popełnienia błędu na trasie.
„Papua” oferuje nam fantastyczną rozrywkę i mądrą aktywność dla umysłu. Produkt jest ślicznie wydany, zasady proste do opanowania, zabawa wciąga od pierwszych minut. Stopniowanie poziomu trudności i dopasowanie do wieku oraz umiejętności graczy pozwalają konkurować w ramach „walki pokoleń”. Atrakcyjna, wspaniała gra, która satysfakcjonuje.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT
Film: „Papua” – unboxing
Film: „Papua” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!