Recenzja gry Sam w Salem Escape Quest

Escape Quest” jest kwartalnikiem, który każdy miłośnik gier przygodowych, łamigłówek oraz dobrej historii znać powinien. Dzisiaj podzielimy się z wami naszymi wrażeniami z „Sam w Salem”, zapraszam do tekstu i obejrzenia filmu ukazującego cudowne ilustracje tej publikacji.

Seul dans Salem”, gdyż tak brzmi w oryginalne tytuł tej książki-gry, inspirowana jest pozycjami typu „escape room” – ucieczki z zamkniętych pokoi, przeniesionej również na papierowe strony oraz karty odpowiadające pojedynczym pomieszczeniom, a także grami fabularnymi podczas których wcielamy się w role fikcyjnych postaci, stąd też nazwa „role-playing game”.

Propozycja dla graczy i czytelników w wieku od 12 lat, do zabawy solowej-samodzielnej, ewentualnie w parze – zachęcamy do kooperacji, ponieważ „co dwie głowy to…”, czas zabawy zajmuje ok. 3 godzin, natomiast podzielcie sobie rozgrywkę na kilka dni i osobne spotkania – mniejszy wysiłek intelektualny, więcej przyjemności i dystans gwarantujący świeże spojrzenie na aktualną problematykę. Spotkaliśmy się także ze wskazaniami dla wieku od 10 lat i czasu rozgrywki ok. 2 godzin, ale uważamy je za zaniżone. Charakterystyka: duży format, miękka oprawa, dziennik, 95 stron, miejsce na notatki – przydaje się, zapieczętowana tajna część – rozcinamy dwie kartki, aby dostać się do wskazówki i do odpowiedzi, ale tylko dla zmęczonych i zniechęconych lub jeśli zależy wam bardziej na historii niż na samej grze.

Inne propozycje w ramach serii: „Poszukiwacze zaginionego skarbu”, „Za garść neodolarów”. Produkcje w podobnym klimacie: gra paragrafowa „Porwanie”.

Autorem scenariusza oraz ilustracji jest Julien Mindel – pisze o sobie „Rysuję, graweruję linoleum i drewno, drukuję rzeczy. Czasem palę kości dzieci” – demoniczny humor jest tutaj na miejscu, ponieważ klimat tej opowieści to okultyzm, czarna magia, czarownice, z których procesów słynęło Salem. Ilustracje są rewelacyjne, rysunki przypominają nam karty tarota, scenki z dobrego horroru, stare ryciny z dzieł literackich, malunki obrazów słynnych malarzy.

W trakcie gry rozwiązujemy zagadki, których celem jest odnalezienie numeru strony będącej kontynuacją opowiadania. Poszukiwana wartość zapisana jest numerycznie w postaci cyfr arabskich, ale nie jest to wymóg – w wybranych odcinkach cyklu spotkaliśmy się również z kodowaniem w formie wyrazu. Wyzwania to przede wszystkim logika i obliczenia matematyczne oraz zadania na spostrzegawczość – modyfikacje cyframi zakodowanymi w znakach odrobinę zniekształconych lub ukrytych w ramach większej ilustracji. Wasza dedukcja zostanie wystawiona na niejedną próbę, a celem będzie odblokowanie drzwi, uniknięcie pułapki, odszyfrowanie hasła, manipulacja wyciętymi przedmiotami, itp. W trakcie przygody trzeba kalkulować, myśleć logicznie, nieraz nieszablonowo, łamać szyfry, przyglądać się uważnie, używać elementów wyjętych z klapki książki.

Na każdej stronie znajdziemy fragment fabularny oraz enigmę. Mroczna treść wciąga, rozgrywka wymaga skoncentrowania, ciszy i spokoju, nierzadko głębszej analizy, czasem konsultacji z drugą osobą, stąd adekwatny do formy dedykowany wiek odbiorcy – raczej nie jest to pozycja dla młodszych graczy od wskazanych.

Skomplikowanie – zróżnicowane, wybrane zagadki zajęły nam dosłownie moment, ale zdarzyło się nam również utknąć i ostatecznie zajrzeć do rozwiązań, czyli bywa frustrująco. Zaletą jest, że nie ma tutaj limitu czasu, można korzystać z różnych źródeł wiedzy, warto powracać do gry zamiast ją skracać gotowym kluczem, jednak to także trening cierpliwości!

Aktywność spodoba się miłośnikom wciągającej narracji, lubiącym prowadzić samodzielnie dochodzenie, własne śledztwo, nie stroniącym od obliczeń matematycznych, ceniącym sobie świat rodem z fantasy i horroru. Historia raczej jednorazowa, jeśli po czasie zapominasz rozwiązań, to powracając zaczniesz je sobie dość szybko na nowo odtwarzać. Ogromną zaletą jest prosta struktura gry – każda rozwikłana układanka ofiaruje nam stronę prowadzącą dalej ze wskazaniem w górnym rogu tej właśnie opuszczanej, genialne w obsłudze!

Postępy bardzo nas cieszyły, od szkiców ciężko jest oderwać wzrok – hipnotyzują! Rozgrywka bywa wyczerpująca, zatem warto ją dozować, finalnie przygoda mega satysfakcjonuje.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT

Film: „Sam w Salem” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *