Recenzja gry Bitwa warszawska
Najsłynniejszą fazą bitwy warszawskiej w wojnie polsko-bolszewickiej 1920 roku było „kontruderzenie znad Wieprza”, zwane także „manewrem znad Wieprza”, wtedy to Józef Piłsudski zaskoczył bolszewików wykonując atak na skrzydło i tyły wroga. Wydarzenia miały miejsce w okolicach Dęblina, którego dzisiaj kojarzymy przede wszystkim z Lotniczą Akademią Wojskową szkolącą najlepszych w Polsce pilotów. Bezpośrednim nawiązaniem do tej historii jest w grze akcja „manewru okrążającego”, na który warto zwrócić uwagę podczas pojedynku.
„Bitwa warszawska” to najnowsza gra planszowa od Jana Madejskiego, którego cenimy zwłaszcza za śliczną „Niepodległą”, ale także za pozycje wydawane w ramach serii „Legendy Polskie” – „Bazyliszek”, „Król Popiel”, „Złota kaczka”. To cudowne, że autor tworząc produkty rozrywkowe, nie zapomina o edukacji historycznej i nawiązuje do tradycji i kultury, patrz wychowanie kolejnych pokoleń w duchu patriotyzmu, obecnie często piętnowanego i mylonego z nacjonalizmem, co jest przykre. Propozycja dla 2 graczy w wieku od 12 lat, z czasem partii zajmującym ok. 30 minut.
Przed rozpoczęciem rozgrywki polecamy przeczytać opracowanie naukowe, ponieważ dr hab. Marek Gałęzowski pisze dynamicznie i emocjonalnie, znaczy się nie jest monotonnie i nudno, szybko się angażujemy. „Wielki dług. O polskiej wojnie z bolszewikami i triumfie pod Warszawą” to tekst merytoryczny, wzbogacający wiedzę o przeszłości i dziejowej roli wyniku tego konfliktu, pozwala stworzyć nastrój, tło, głębię naszej rywalizacji na planszy, wyobrazić sobie, że odtwarzamy lub zmieniamy losy regionu i świata. Wspaniale, że w rozgrywce wykorzystuje się to samo słownictwo, które pojawia się w tekście akademickim.
Wygląd komponentów przypomina inne gry IPNu, zwłaszcza „7. W obronie Lwowa”, „111. Alarm dla Warszawy”, „303. Bitwa o Wielką Brytanię”. Przed oczami mamy mapę sztabową, żetony armii i strzałki natarcia kojarzą się z dowodzeniem bezpośrednio na polu bitwy. Jakość komponentów jest wysoka, w tym również papieru instrukcji. Rundy gry wskazane zostały w formie kalendarza, co również ma znaczenie, ponieważ bazujemy na faktach.
Armia Czerwona musi wprowadzić żołnierzy do Warszawy, celem dla Polaków jest rozbicie trzech jednostek napastnika – usunięcie z planszy żetonów. Po pierwszej klęsce następuje rozproszenie, czyli odwrócenie żetonu, dopiero przy kolejnej zdejmowanie, pokonany ustępuje pola, zwycięzca zajmuje nowe miejsce.
Mechanika poza wspomnianym już manewrem znakomicie ukazuje przewagę bolszewików na początku wojny i rosnącą potęgę Polaków w miarę upływu czasu gry – pierwsi startują z większą ilością kart na ręce gracza, a także dodatkowymi kostkami rozkazów (zamieniane na ruchy i natarcia oraz karty bolszewików – plądrowanie, grabież). Po każdej rundzie uczestnik wcielający się w dowódcę Armii Czerwonej otrzymuje jednak dwie karty, a Polacy – 3 szt.
Pierwsza faza to wykonywane naprzemiennie operacje – marsz (ruch), możliwy do połączenia z atakiem na jednostkę na sąsiednim polu, akcja – stosowanie się do polecenia z karty (tym razem bez zdejmowania znaczników z żetonów jak to miało miejsce wcześniej). Następna faza obejmuje walki, czyli rozstrzyganie potyczek, również kolejno rozpoczynając od Rosjan (zdjęcie żetonu „Obrońców Warszawy” odwraca kolejność gry). Każdy z graczy zagrywa 4 karty, pojedyncze dla obu stron zostaną losowo usunięte przez przeciwnika („chaos wojny” i problemy z dostarczaniem rozkazów na froncie), następnie sumujemy wartości z odpowiadających żetonom barw (białe to jokery), wygrywa silniejszy, wyższy wynik. Podoba nam się dużo bardziej od rzucania kostkami!
Obrońca stacjonujący w fortyfikacjach Modlina i Radzymina może przed usuwaniem karty z ręki zabezpieczyć jedną z nich poprzez zagranie, podobnie atakujący podczas „manewru okrążającego” – atak Armii Czerwonej w kierunku wschodnim z pola nieoznaczonego lub atak Polaków na zachód z pola zakreślonego na czerwono. Pisząc o terenach wzmocnionych należy jeszcze wspomnieć o rozpatrywaniu remisów – Radzymin ma tutaj kluczowe znaczenie, jednostka zajmująca to pole po upływie terminu gry wygrywa rozgrywkę! Cieszy, że wprowadzono powyższą zasadę, ponieważ ułatwia finalne rozstrzygnięcia.
Przyznam, że „Bitwa warszawska” to jedna z najlepszych obecnie gier od Instytutu, najpiękniejszą pozostaje „Niepodległa” i młodsi gracze lubią turlanie kości, najweselszą i z oryginalną mechaniką odwracania łańcuszka pionów jest „Kolejka”, ale ten tytuł podoba nam się nawet bardziej od całej serii lotniczej wydawnictwa. Zastanawiamy się właśnie, czy pozostawić ją w naszej kolekcji, pomimo ogromnego sentymentu do Dywizjonu 303, może to czas na zamianę pozycji na półce…
Super gra! My czekamy jeszcze na „ORP Orzeł”, ponieważ w tym roku na zachodzie szykuje się kilka interesujących pozycji o łodziach podwodnych, tematyka jest gorąca i na TOPie, trzymamy kciuki za rodzimych autorów.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy INSTYTUTOWI PAMIĘCI NARODOWEJ KOMISJI ŚCIGANIA ZBRODNI PRZECIWKO NARODOWI POLSKIEMU
Film: „Bitwa warszawska” – unboxing
Film: „Bitwa warszawska” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!