Recenzja gry Pharaon

Dzisiaj pokażemy wam jedną z najlepszych strategii bieżącego roku, a zarazem najpiękniejszych gier i nielicznych w klimacie starożytnego Egiptu epoki faraonów. Ilustrowała Christine Alcouffe, której „Shy Monsters” oglądaliście już na blogu, projektował z kolei Henri Pym znany z „Monster Slaughter” oraz Sylas.
„Pharaon” to gra dla 1-5 uczestników w wieku od 12 lat (na spokojnie 10 lat), z czasem rozgrywki zajmującym ok. 60 minut, dla miłośników strategii i ekonomii. Zastosowane mechanizmy to modułowa plansza, umieszczanie pracowników, różna konfiguracja startowa, zmienne moce graczy, tryb solowy. Podobne gry: klimatycznie to na pewno „Ra”, „Kemet”, „Osiris”, „Osadnicy Narodziny Imperium”, „Anubixx”, „Mastabas”, „Gizeh!”, technicznie z planszy podobna jest „Hadara”. Wydawca nie publikuje wiele, ale kiedy już wybiera tytuły sprowadzane na nasz rynek, są to zazwyczaj przeboje, tak było chociażby z „Carcassonne”, „New York 1901” czy „Point Salad”.
Po otwarciu opakowania oszałamia nas oprawa wizualna gry – ilustracje na kartach i planszy wyglądają jak malowidła ścienne z komnat grobowych faraonów, symbole przypominają hieroglify, a bóstwa są niczym wyjęte z mitologii tej kultury i wielkiej cywilizacji. Ponadto kształty – plansza z dwoma pierścieniami, ślicznie wycięte urny. Pomyślano nawet, żeby kolejne z pięciu rund gry ukazać w postaci wycinków z życiorysu władcy – dzieciństwo, zdobycie tronu, sarkofag – atmosfera silnie wyczuwalna!
Każdy z graczy otrzymuje na rozpoczęcie urnę z surowcami, żetony srebra – jokera, kartę arystokraty (druga i 3 ukończony etap budowy komnaty grobowej dają nam maskę faraona). Po rozegraniu rundy, kiedy wszyscy spasują następuje czyszczenie planszy oraz obrót pierścieni – zmiana kosztu za strefę. Po rozegraniu kompletu rund sprawdzamy noty z kart arystokratów, rzemieślników, bóstw na planszy (spełnione obie dłonie, bez dublowania stanów na potrzeby warunków), tory Nilu, osiągnięty etap komnaty grobowej, żetony pierwszego gracza i faraona, zasoby. Wygrywa osoba z najwyższą wartością w punktach prestiżu – zapisywane w notesie.
Interesujące w tej grze jest to, że każda z akcji znajduje się w wydzielonej strefie na planszy, za dostęp do której należy dokonać opłaty i zająć pole – może się zdarzyć, że zabraknie miejsca, zatem rusz głową. Ponadto wydajemy surowce już na konkretne działanie w obszarze – koszt otwarcia w identycznym zasobie może być jednak pokryty na potrzeby odpalenia akcji, warto to przewidzieć podczas ich kompletowania.
W trakcie zabawy udzielamy się w takich obszarach kultury Egiptu, jak rytuały – obszar ofiarny, stronnictwa władzy – arystokraci, służący i niewolnicy – rzemieślnicy, rotacja surowców – Nil (nawiązanie do regularnych wylewów będących impulsem dla rozwoju i postępu), komnata grobowa – budowanie piramidy i miejsca spoczynku, wiary – spełnianie zachcianek bóstw z panteonu.
Fajnie wymyślono tryb samodzielnej gry i chociaż my nigdy nie polecamy zabawy w samotności, to jednak plansze podzielone na rodzaje surowców, aktywacja efektów z określonych poziomów toru i duża możliwość zróżnicowania stopnia zaawansowania „zdrajcy” zrobione są prosto i logicznie, całkiem pomysłowo.
„Pharaon” to śliczna gra, jedna z najładniejszych oglądanych przez nas w bieżącym roku, z pewnością należąca do najbardziej klimatycznych. „Faraon” musi się dobrze sprzedać, ponieważ jest nie tylko widowiskowy, ale również bardzo stylowy, ponadto prosty w obsłudze, chociaż żeby wygrać trzeba przewidywać i mądrze gospodarować zasobami. Sprawdzona koncepcja i genialna atmosfera, według nas lepsza niż w podbijającej serca graczy „Hadara”, która już jest w czołówce najlepszych gier familijnych i strategicznych. Czerpanie pełnymi garściami z fascynującej kultury – bogatej historii i obyczajów, tworzy głębię. Taki produkt satysfakcjonuje, polecamy nie tylko na gwiazdkę!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy BARD
Film: „Pharaon” – unboxing
Film: „Pharaon” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!