Recenzja gry ORP Orzeł

Polskie Siły Zbrojne słynne są z męstwa na polu bitwy, przede wszystkim słyszy się opowieści związane z piechotą i jazdą, ale także o bohaterstwie pilotów z „Dywizjonu 303”, dzisiaj jednak pokażemy wam pierwszą grę Instytutu o łodzi podwodnej, rozegramy raz jeszcze piękną kartę z historii ORP Orzeł” – brawurową ucieczkę z Tallina do Wielkiej Brytanii.

ORP Orzeł” to gra planszowa dla pary, uczestników w wieku od 12 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 20 minut. Projektantem jest Łukasz Pogoda, autor pokazywanych na blogu „Sawanna” – wyścig dzikich zwierząt w urodziwej oprawie z talentami odpalanymi z kości, „Nos w nos” – jedna z nielicznych na rynku gier z zapachami, „Smok wawelski” – do zapamiętania przede wszystkim gigantyczny jaszczur! Inne gry wydawcy, które możecie obejrzeć na blogu: „Kolejka”, „111 Alarm dla Warszawy”, „303 Bitwa o Brytanię”, „7 W obronie Lwowa”, „Bitwa warszawska”, „Awans”, „Miś Wojtek”, „Niepodległa”, „Pamięć 39”, „Polak Mały”, „Polskie Państwo Podziemne”, „Reglamentacja”, „Znaj Znak”, „Wojenna odyseja Antka Srebrnego”.

My cenimy gry Instytutu zwłaszcza za opracowanie instrukcji – to nie tylko zasady rozgrywki, ale świetne materiały edukacyjne, które ukazują nam fakty! Dlatego właśnie tak przyjemnie jest grać, ponieważ odtwarzamy realną przeszłość, mamy szansę zmiany historii, chociażby tylko w trakcie dobrej zabawy.

Na ten produkt polowaliśmy od momentu pierwszych informacji znalezionych w sieci, ponieważ bardzo polubiliśmy inną grę o łodzi podwodnej – „Sonar”, a znając wyśmienitą jakość oraz wzornictwo, które nam odpowiada, z zapałem sięgnęliśmy po „ORP Orzeł”.

Po otwarciu pudełka widzimy planszę – mapę do nawigacji, podobnie opracowaną jak inne pola bitwy tego wydawcy, nowością jest za to rozmiar – większy od serii z polskimi lotnikami. Cieszy miniatura łodzi podwodnej – udanym pomysłem są fale morza, ponieważ łatwiej ustawić pionek z podstawką niż poruszać wąskim patyczkiem.

Podczas rozgrywki korzystamy z popularnych mechanik, młodzieży z pewnością spodoba się „rzucanie kości i ich blokowanie” – znamy to zPotwory w Tokio” oraz „Under Falling Skies”, ponadto zabawa w kotka i myszkę z blefowaniem, czyli „ukryte ruchy”, patrz „Letters from Whitechapel”, „Scotland Yard”.

Każda ze stron ukrywa żetony za zasłonką. Celem dla marynarki III Rzeszy jest zatrzymanie „Orła”, co w praktyce przekłada się na zdemaskowanie jego pozycji na morzu i wykonanie akcji ataku. Nasza jednostka zmierza wprost do sojuszniczego państwa, ma dotrzeć na zakreskowane pola cieśnin.

Akcje z kości czerwonych dla łodzi podwodnej, to: „wynurzenie” – odzyskanie żetonu z pustym morzem, żeby dalej mylić wroga z aktualną pozycją, „wytyczanie kursu” – przekłada się na przemieszczanie figurki na planszy (uwaga na grube linie rozdzielające pola), „zerwanie kontaktu” – zdjęcie okrętu niemieckiej marynarki wojennej.

Akcje z białych kości dla Kriegsmarine, to: „stawianie min” – blefowanie lub faktycznie zabezpieczanie pola bez zmiany już wyłożonych (wpłynięcie skutkuje zdjęciem żetonu), „wysyłanie okrętu na patrol” – wykładanie żetonu na pole sąsiadujące z kursem bądź figurką łodzi podwodnej lub własnej jednostki, „przygotowanie okrętu” – odzyskanie jednostki zdjętej przez drugą stronę, „obserwacja” – sprawdzanie żetonu nawigacji (żeton morza jest przejmowany, łódź podwodna pozostaje do ostrzału), „atak” – niszczenie wynurzonej łodzi podwodnej, „mgła” – zapchaj-ręka.

Nie można odłożyć dwóch identycznych kości bez przerzucania, zawsze należy odłożyć chociaż pojedynczą kostkę, kolejność ich realizacji jest dowolna, odpalamy wszystkie akcje, czarne symbole mają pierwszeństwo podczas blokowania rzutów. Zawsze pierwsze ruchy wykonują Polacy, górą nasi! Po wykonaniu wszystkich akcji następuje przesunięcie figurki na sąsiednie dla kursu pola mapy.

Wygrywa bardziej cwany, mający fart, potrafiący lepiej przewidywać ruchy konkurenta, mający plan na ucieczkę bądź pomysł na pułapkę – bardziej szczelne sieci łowcy.

ORP Orzeł” jest świetny! Gra niespecjalnie skomplikowana technicznie, ale mądra, z mechanizmami rozgrywki, które są popularne i lubiane, w znajomej – dobrej oprawie graficznej i jak zawsze z sprawnym opracowaniem naukowym, chociaż ostatnio bardziej nam się podobało, to i tak warto przeczytać, ponieważ daje nam głębszy wgląd w wydarzenia, tło historyczne i buduje nastrój pojedynku.

Gorąco polecamy, u nas w domu ta gra raczej pozostanie – jak długo? Pewnie zależnie od tego, czym IPN zaskoczy nas w nowym roku.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy INSTYTUTOWI PAMIĘCI NARODOWEJ KOMISJI ŚCIGANIA ZBRODNI PRZECIWKO NARODOWI POLSKIEMU

Film: „ORP Orzeł” – unboxing

Film: „ORP Orzeł” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!