Recenzja gry Britannia Classic & Duel Edition

Mocnymi tytułami kończymy bieżący rok, prawdziwe perełki przed podsumowaniem 2020! Dzisiaj zaprezentowana pozycja zachwyca historycznym ujęciem – w trakcie kolejnych rund pojawiać się będą nowe narody dokonujące inwazji na Wielką Brytanię, odwzorowano znaczące wydarzenia w dziejach regionu, ingerencję realnych postaci, początkowy napór potężnego Imperium Rzymskiego. Zapraszam do recenzji nowej edycji klasycznej gry, która swego czasu nominowana była do „Charles S. Roberts Awards” w kategorii „Best Pre-World War II Board Game”.

Britannia Classic and new Duel Editionto gra wojenna dla 2-4 uczestników w wieku od 14 lat, z czasem partii: wersja dla pary 90-120 minut, opcja standardowa 240 minut i dłużej. Kategoria: gry wojenne, średniowiecze.

Zastosowane mechaniki to „area majority, influence” – czerpania korzyści z liczniejszej obecności na danym polu, „area movement” – nieregularne obszary określają ruch i sąsiedztwo, „dice rolling” – rozgrywanie bitew z rzutu kośćmi. Podobne gry: „Small world”, „878 Vikings: Invasions of England”, „Quartermaster General: The Cold War”, „Lincoln”.

Nowa edycja wprowadza w zasadzie dwie gry na jednej planszy – rywalizując w „Britannia Duel” operujemy dodatkowo na terenie dzisiejszej Irlandii, znika tor populacji, który zastępują wskaźniki rolnicze najechanych ziem, pojawiają się także centra punktacji dla poszczególnych nacji.

Po otwarciu opakowania widzimy dobrej jakości, masywną, dwustronną planszę, całkiem spore arkusze informacyjne dla graczy – chronologia wydarzeń, kolejne zmiany w grze, formy punktacji, a także tekturowe znaczniki – okupacji terenów i łodzi oraz fortów i bastionów, ale przede wszystkim serce gry, patrz ogromny wór miniaturowych rycerzy, z których słynie wydawca, stąd przecież „Plastic Soldier Company”, czyli „plastikowe żołnierzyki”.

W tej grze punkty zdobywamy za podbijane tereny i dominację liderów, którzy pomagają przemieszczać się naszym oddziałom oraz wygrywać bitwy. Standardowy ruch to 2 pola dla piechoty, 3 dla kawalerii lub armii z liderem. Zazwyczaj zatrzymują nas trudne tereny oraz wrogie jednostki, ale posiadając dwukrotną przewagę liczebną możemy przebić się dalej i zaatakować kolejne krainy. Walki rozgrywa się poprzez rzuty kośćmi, pojedyncze sześciany dla jednostki, najczęściej 5-6 wygrywa.

Wyjątkiem od reguły, a w zasadzie kilku z nich są Rzymianie. Rozpoczynają rozgrywkę. Jest ich na wstępie bardzo wielu. Przemieszczają się szybko w głąb Brytanii chcąc najechać północne tereny. Budują forty po zdobyciu nowych ziem – rzymskie drogi pomiędzy nimi nie wliczają się do wartości ruchu (tu aż 3 pola). Wygrywają potyczki z niższymi oczkami na ściankach. Notują za poddane im narody. Tu bardzo podoba nam się nawiązanie do słynnej „limes”, czyli granicy Imperium Rzymskiego, znanej przede wszystkim z „wału Hadriana”.

Specyfiką systemu rozgrywki w „Britannia” jest kierowanie aż 17 nacjami! Pojawiają się one stopniowo i rosną w siłę, zastępują inne wypierając je. Rzymian zmieniają Romano-Brytowie, kiedy ci ustępują pola na północy Imperium. Inne narody również aktywują się dopiero na pewnym etapie gry jak i silni władcy, co przekłada się na noty, które nie są przydzielane symetrycznie. Na przestrzeni wieków – tutaj pojedyncza runda obejmuje 75 lat – różna jest równowaga sił. Wielka Brytania jest tylko jednym z regionów ekspansji rozmaitych imperiów i to jest mocno odczuwalne w grze, wyspy nie są przecież oderwane od geopolityki świata, rozmaitych innych konfliktów i wpływów.

Britannia” to rozrywka na cały boży dzień – zwłaszcza kiedy to spotkanie w komplecie, z przekąskami w tle i z chwilą dla każdego na zastanowienie się i zaplanowanie swoich działań. Zabawa z arkuszem gracza w dłoni, ponieważ ściśle musimy trzymać się wytycznych związanych z realiami historycznymi. W wybranych rundach używamy łodzi, innym razem dokonują się ogromne inwazje z dublowanym atakiem, przyznawane są noty za utrzymanie terenów, nie tylko ich okupację. Trzymanie się chronologii z wytycznych kalendarza jest jednak dobre dla tej produkcji, ponieważ odczuwasz grę jako mniej fikcyjną, bardziej prawdziwą.

Polecamy wszystkim miłośnikom gier wojennych, gier historycznych, gier zaawansowanych, oczywiście jeśli macie dużo czasu wolnego.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PSC GAMES

Film: „Britannia Classic and new Duel Edition” – unboxing

Film: „Britannia Classic and new Duel Edition” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!