Recenzja gry planszowej Mandala

Dzisiaj produkcja, która zebrała w zeszłym roku na zagranicznych forach mnóstwo pochwał, otrzymała nominację do najlepszej gry dla pary, wskoczyła na listę najwyżej ocenianych tytułów w kategorii gry logiczne i gry abstrakcyjne, śmiało wspina się w zestawieniu najpopularniejszych gier rodzinnych.

Mandala” to gra planszowa dla dwójki uczestników w wieku od 7 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 20 minut. Znajdziecie również wskazania z granicą dla wieku 10 lat i trwaniem partii ok. 30 minut. Najprościej – uśrednić. Mechaniki raczej standardowe w tego typu grach: „draft” kart, zbieranie zestawów, zarządzanie ręką gracza, ale w eleganckim, stylowym wykonaniu nawiązującym do sztuki buddyzmu tantrycznego. Trevor Benjamin stworzył przebojową „War Chest”, z kolei Klemens Franz ilustrował „Kawerna”, „Klany Kaledonii”. Podobne propozycje ze względu na technikę i klimat: „Ohanami”, „Karmaka”, „Chakra”, „Azul”.

Po otwarciu opakowania uwagę zwraca piękna materiałowa plansza – przypomina nam takie komponenty jakie znamy z gierSoulaween”,Big Fat Burger”, „Glorious South”. Karty do gry również są okazałe – miniaturowe mandale, odrobinę jak wizerunki z kalejdoskopu jakie tworzą ruchome szkiełka lub zanurzone w cieczy wielobarwne ścinki. Płaszczyzna rozgrywki jest dużych rozmiarów, logicznie zorganizowana, zawierająca miejsca indywidualne uczestników i wspólne, wygodnie manipulują kartami obie konkurujące ze sobą strony.

Planszę stanowią dwa wizerunki mandali, dzielone paski na środku – „wzgórza”, czyli karty punktujące oraz połówki wzorzystych kwiatów, czyli nasze własne przestrzenie do zagospodarowania. Jest też tor „rzeka” – oznaczamy tam kartami wysokość punktacji za zbiory w „misie”, czyli polu z czarką, kielichem. Przygotowanie polega na dobraniu 6 kart przez każdego z uczestników, wyłożeniu losowej pary na każdym „wzgórzu”.

W turze otrzymujemy trzy alternatywy:budowanie wzgórza” – wykładamy pojedynczą kartę na wybrany pasek z centrum i dobieramy 3 karty na rękę (limit to 8 kart), „uprawiamy pole” – zagrywamy pojedynczą lub więcej kart danej barwy na swoją część któregoś ze wzorzystych symboli (przynajmniej jedna karta musi pozostać na dłoni), „odrzuć i dobierz” – karty wybranej barwy są przez nas odrzucane jako jawne, identyczna liczba dobierana z zakrytego stosu, pamiętając oczywiście o limicie. Istotną informacją jest, że w każdej z trzech części mandali dany rodzaj kart nie może się powtórzyć, np. wyłożone czerwone na „wzgórzu” nie mogą już być dodane na pozostałych dwóch polach indywidualnych graczy w tej mandali, czy też leżące czarne w strefie jednego z graczy, nie mogą znaleźć się w tej mandali w pozostałych dwóch miejscach.

Komplet 6 różnych typów karty w danej mandali skutkuje jej resetowaniem i podziałem kart notujących z centrum. Karty ze „wzgórza” wybierane są na przemian, rozpoczyna uczestnik, który zagrał więcej kart w swoim polu bądź dla remisu – ten, który nie zagrał ostatniej karty. Nowym dla nas rodzajem karty oznaczamy wartość punktową dla pozostałych tej barwy trzymanych po stronie gracza na ostatnim polu.

W przypadku braku kart w strefie indywidualnej podczas niszczenia mandali wybierane karty ze środkowej strefy trafiają z pominięciem „rzeki” – informacji o skali punktacji za typ karty. Karty z połówek wzoru są usuwane z gry – stos odrzuconych kart.

Zabawa kończy się w momencie zajęcia szóstego pola gracza z notacją lub kiedy rozdamy cały stos dobierania – należy stworzyć nowy i przy kolejnym niszczeniu mandali liczymy punkty.

Mandala” jest fenomenalna – prosta, a jednak przemyślana! Wizualnie dopieszczona, ale nie zbyt intensywna w projekcie – nie krzykliwa, ale magiczna. Reguł nie ma wiele, ale musimy obserwować wydawane karty, planować zagrania i kontrolę stref, pamiętając o momencie zamknięcia wzoru, na który oddziałują obie strony pojedynku. Najciekawsza gra logiczna dla pary zeszłego roku, naszym zdaniem nawet bardziej interesująca gra karciana od zgarniającej wszelkie laury „Załogi”. Znakomita!

Film: „Mandala” – unboxing

Film: „Mandala” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!