Recenzja gry Nieustraszeni Normandia

Na pewnym etapie znajomości dokonań twórców gier, dobre tytuły można wybierać niemal w ciemno, sugerując się projektantem, tak jest w tym przypadku. Trevor Benjamin jest autorem takich przebojowych gier jak „War Chest” czy „Mandala”, z kolei David Thompson pokazał swoje umiejętności dając nam również bestsellerowe „Pavlov’s House”, obaj często współpracują razem.
„Nieustraszeni Normandia” to gra wojenna stylizowana na grę rodzinną, co jest tutaj tylko zaletą, ponieważ warto próbować jak najwcześniej, a takie pozycje zazwyczaj bazują na historycznych wydarzeniach, zatem to również nauka poprzez zabawę. Propozycja dla pary w wieku od 14 lat, chociaż na spokojnie startujcie już z uczestnikiem w wieku 12 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 45-60 minut, czyli jest wyjątkowo krótki jak na gry tego rodzaju, co również zachęca do zakupu. Gra zdobyła sporo różnych nominacji, w tym zwycięstwo w „Golden Geek” dla kategorii „Best Wargame” za 2019 rok. Uniwersum rozwija się, kolejne gry z serii ukażą nam specyfikę konfliktów w Afryce Pn. podczas II wojny światowej. Zastosowane mechaniki to budowanie talii gracza oraz rzuty kośćmi 10-ścianek, jest też modułowa plansza z charakterystycznym ułożeniem kafli. Podtytuł „Normandia” może być mylący, ponieważ omijamy słynne lądowanie, uczestniczymy w wydarzeniach, następujących już po zdobyciu wybrzeża. Podobne gry: „Blitzkrieg World War Two in 20 Minutes”.
W trakcie otwarcia pozostaje niedosyt, ponieważ środek opakowania wypełniony jest wkładką zabezpieczającą pustą przestrzeń, osobiście wolimy, żeby zawartość przemieszczała się, bo takie „dodatki” rażą oczy i budzą niezdrowe emocje. Karty ślicznie malowane są nietypowe dla gier wojennych, tutaj to miłe zaskoczenie i duży pozytyw. Kolejna zaleta, poza oczywiście interesującą mechaniką gry, to noty odnoszące się do misji, plutonu, zatem nauka historii, ponadto nazwiska na kartach mające budować relację dowodzącego z żołnierzami. Cieszy otoczka fabularna – narracja związana z rozgrywaniem scenariuszy tworzy namiastkę uczestnictwa w opowieści. Kronika wojenna naszych działań to tabela zapisu w księdze scenariuszy. Znakomicie, że w grze nie używa się sformułowania Naziści, tylko Niemcy, o czym media – zwłaszcza amerykańskie czasem zapominają manipulując faktami.
Rozgrywamy kolejne scenariusze składające się na kampanię, do każdej gry i strony musimy przygotować odpowiednie karty do talii dobierania, rezerwy, wyłożyć kafle terenu i żetony, chwilę to zajmuje i bywa męczące, potem już tylko cudowna zabawa.
Dobieramy na rękę 4 karty, z czego wybrana zostaje oddana na poczet „inicjatywy” – rozpoczyna strona wskazana w scenariuszu, potem w rundzie wyższy numer karty odrzuconej, dla remisów nie zmieniamy gracza startowego. Karty z rezerwy i na stosie odrzuconych są jawne, dobierania – zakryte, własne gracza – trzymane w tajemnicy do momentu zagrania. Akcje są przypisane do danej karty, te dzielimy na odpowiednie typy jednostek i grupy – a, b, c.
Działania do wyboru ze wskazanych na karcie dzielą się na akcje „wsparcia” i „walki”. „Ruch” – danej jednostki na płytkę z żetonem „rozpoznania” (lornetka) lub „kontroli” (krzyż, gwiazda). „Manewr” – jak wyżej, ale dowolny, „nieprzygwożdżony” (unieruchomiony ogniem ciągłym) żeton. „Zwiad” – przemieszczenie na pusty kafel w celu umieszczenia żetonu lornetki wraz z dobraniem karty „mgła wojny” (zapychanie ręki). „Skradanie” – przemieszczanie po obszarze nieoznaczonym żetonem. „Wzmocnienie” – dobieranie nowych kart do stosu odrzucania. „Dowodzenie” – dobieranie kart z talii na rękę. „Kontrola” – odwrócenie znacznika rozpoznania na kontrolowanie. „Maskowanie” – dodanie konkurentowi do stosu kart odrzuconych „mgły wojny”. „Za mną!” – dobranie kart ze strefy gry uczestnika na rękę i zagranie. „Rozpoznanie” – odrzucenie z gry „mgły wojny” i dobranie nowej karty. „Celowanie” – umieszczenie znacznika moździerza na obszarze oddalonym o 3 i więcej pola.
„Atak” polega na porównaniu wyników z kości ze wskazaniami z tarczy terenu (osłona), żetonu walki (jednostka), zasięgu (oddalenie pól atakującego i atakowanego). Trafienie następuje przy wartości ze ścianki równej lub wyższej od sumy z tarcz, „0” zawsze rani przeciwnika. „Ogień ciągły” nie powoduje strat, następuje jednak „przygwożdżenie” jednostki. „Ostrzał”, jak „atak”, ale rany odnoszą wszystkie jednostki, również własne obecne na obszarze. Usuwane są najpierw karty jednostki z ręki, następnie z talii stosu odrzuconych kart, potem talii gracza i ostatecznie zdejmowany jest żeton z planszy.
„Nieustraszeni Normandia” to atrakcyjna wizualnie gra z wielkim potencjałem, który potwierdzają kolejne zapowiedzi – pojawią się nowe edycje i fronty bogate w pojazdy mechaniczne! Akcji jest całkiem sporo, wybrane z nich są do siebie zbliżone, natomiast wszystkie przydatne i warte wykorzystania. Solidna propozycja dla wszystkich miłośników gier wojennych oraz strategicznych, odbiorców kochających planowanie i taktykę w ramach prowadzenia pojedynku w parze. Nagrody i nominacje tylko potwierdzają walory tej znakomitej gry. Po rozegranej batalii od razu masz ochotę włączyć „Szeregowca Ryana” lub obejrzeć kultowy „Pluton”. Polecamy!
Film: „Nieustraszeni Normandia” – unboxing
Film: „Nieustraszeni Normandia” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!