Recenzja gry planszowej La Granja

Dzisiaj pozycja, która od momentu powstania w 2014 roku wymieniana jest w czołówce najlepszych planszowych gier ekonomicznych i rolniczych. Tytuł na przestrzeni lat nominowany i rekomendowany do gier roku dla zaawansowanych graczy oraz miłośników strategii.

La Granja” to tytuł dedykowany dla 1-4 uczestników w wieku od 12 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 2 godziny, ale dobrze rozegrani zmieszczą się również w 90 minut. W tym przypadku najlepiej będziecie bawić się w składzie 3-4 osoby – więcej przepychanek na rynku, silniejsza rywalizacja na torze kolejności, itp. Podobne tytuły: „Kawerna”, „Klany Kaledonii”, „Puerto Rico”, „Finca”, odrobinę „Keyflower”, „Zamki Burgundii”. Inne znakomite gry tego wydawcy: „Pictures”, „Concordia”, „Navegador”. Nazwa „la Granja” oznacza z języka hiszpańskiego „gospodarstwo”.

Grę wyróżnia fantastycznie pomyślana plansza indywidualna gracza – nietypowo wykrojona, z miejscami wyciętymi na odpowiednio wsunięte karty powiększające nasze pola uprawne, wózki transportowe, chlewik, czy też wspierające nas bonusem z karty pomocnika lub dodatkową parą kopyt do wynajęcia, pomimo że osły bywają uparte. Po otwarciu opakowania zwracamy również uwagę, że tutaj nie ma potrzeby gromadzenia wielu komponentów dóbr i procesu żmudnego dokładania ich na planszę, pojedynczy znacznik ustawiony na odpowiednim polu zastępuje konkretny zbiór – produkt bazowy bądź przetworzony.

W trakcie zabawy rywalizujemy o punkty, które otrzymujemy za dostarczanie dóbr do rzemieślników i na wózki oferujące towary na centralnym ryneczku miasta, a konkurujące z innymi handlarzami, ponadto za poziom z toru sjesty czy też rozbudowę o kolejne elementy dachu naszej hacjendy.

Rozgrywka trwa przez 6 rund, zdejmowane kafelki dachu z planszy głównej są jednocześnie odliczaniem do zamknięcia partii. W każdej rundzie pojawiają się te same etapy gry. „Faza farmy” – zagrywanie karty, uzupełnianie ręki, pobieranie dochodu z żetonów, umieszczanie znaczników dla dóbr, płodów rolnych i świnek, krycie dachu budynku. „Faza dochodu” – rzuty kośćmi i pobieranie odpowiednich akcji indywidualnych oraz pojedynczej akcji dzielonej, która pozostała. „Faza transportu” – zagrywanie niejawnie znacznika osła, przemieszczanie się na torze sjesty przekładające się na noty i kolejność rozpoczęcia, wykonywanie dostaw do rzemieślników (zapełnianie rzędu) lub do wózków, czyli konkurowanie na placu miasta (zdejmowanie sąsiednich, niższej wartości znaczników rywali). „Faza punktacji” – noty za posiadane znaczniki na rynku, dyski na torze sjesty, odkrywanie nowych żetonów dachu, ustalenie kolejności uczestników.

W tej grze najfajniejsze jest powiększanie własnego gospodarstwa, które wygląda fantastycznie, ale technicznie bywa uciążliwe. Wystarczy drobny ruch planszy gracza, żeby wszystkie karty schowane poniżej przemieściły się i zaczęły nachodzić na siebie. Przyjemnie jest również, kiedy obserwujemy walkę i stopniowe zapełnianie się linii, aby spełnić przed innymi wymagania rzemieślnika i pozyskać żetony premiowe – natychmiastowe i stałe profity, ponadto i chyba przede wszystkim – ten cudowny moment, kiedy zdobywamy przewagę na głównym rynku i zastępujemy cudze znaczniki własnymi punktami sprzedaży inkasując za to noty. Kochającym handel może tutaj jednak brakować planszy rynku ze zbywaniem i nabywaniem dóbr oraz kształtowaniem ceny w zależności od popytu i podaży.

La Granja” jest wspaniałą grą rolniczą, która może niestety zostać wyparta przez „Kawernę”, ponieważ wygodniej i efektowniej jest składać swoją farmę z płytek niż z kart, natomiast u krasnoludów na dłuższą metę męczące jest stałe uzupełnianie dóbr, czego nie ma tutaj i to wielka zaleta, ponieważ rozgrywka jest sprawna.

Solidna gra dla wszystkich ekonomistów, strategów i cieszących się z rozwoju swojego gospodarstwa na egzotycznej Majorce.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PD-VERLAG

Film: „La Granja” – unboxing

Film: „La Granja” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!