Recenzja gry Clash of the Ardennes
Otwieranie gry otrzymanej bezpośrednio od projektanta to zawsze przyjemność i gorące emocje, ponieważ komunikujesz się z twórcą – autorem zarówno mechaniki gry, jak również jej ilustratorem, pomysłodawcą produktu stojącym za ideą jego powstania. Kiedy pojedyncza osoba odpowiada za całokształt prac, czuje się spójność dzieła.
„Clash of the Ardennes” to gra wojenna i strategiczna dla pary uczestników w wieku od 12 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 1 godziny. Zastosowane mechaniki to umieszczanie płytek ukazujących żołnierzy i pojazdy wojskowe, które w trakcie rozgrywki zajmują równoległe ulice miasta, ponadto kamień-papier-nożyce, czyli zamknięty cykl zależności pomiędzy rozbrajaniem min przeciwpancernych przez piechotę, która jednak nie zdoła odeprzeć czołgów niszczonych z kolei przez eksplozje.
Na filmach oglądamy wersję demonstracyjną, chociaż zawsze proszę wydawców o egzemplarze sklepowe, żeby pokazywać wszystko to, co otrzymacie już podczas zakupu. Tym razem zrobiliśmy wyjątek, ponieważ to wyjątkowo innowacyjna, oryginalna gra wojenna i już na ostatniej prostej produkcji – jeśli gracze wesprą, to mają pojawić się piny na jednostkach, żeby łatwiej je można było przemieszczać.
Po otwarciu opakowania oglądamy nietypowy skład komponentów, ponieważ nie otrzymujemy tutaj standardowej planszy do gry i kwadratowych żetonów typowych dla gier o II wojnie światowej, natomiast ramę pola bitwy z pustym centrum oraz podobne do prostokątnych, wydłużone płytki, z zaokrąglonym pojedynczym bokiem łączenia dla tworzonej ścieżki. Klimatycznym wstępem w instrukcji są wspomnienia żołnierza walczącego w Ardenach – istotny strategicznie masyw wyżynno-górski pozwalający ominąć wzmocnienia na linii Maginota.
Cel gry wskazany został na karcie, którą każdy z przeciwników trzyma w sekrecie, zazwyczaj jest to zajęcie kilku ulic, czasem ograniczoną liczbą jednostek, ale również bardziej nietypowe rozkazy – jak oddanie ulicy, którą otaczamy z obu zewnętrznych stron! Nagrodą za zdobycie całej prostej będzie karta – natychmiastowa lub odroczona korzyść, na przykład dodatkowe ruchy, awansowanie piechoty na wyższą rangę, użycie większej ilości jednostek specjalnych (początkowo limit to pojedyncza wyłożona w polu gry).
Podczas zabawy budujemy z kafli konwój, który przemieszcza się wzdłuż ulicy w kierunku pozycji zajmowanych przez wroga. Po przeciwnej stronie swoje jednostki rozmieszcza konkurent, kiedy wrogie oddziały spotkają się, dojdzie do blokowania drogi bądź ataku zbrojnego.
W swojej turze do rozdysponowania otrzymujemy 4 punkty akcji, które przeznaczamy na ruch, czyli umieszczenie kafli jednostki na dowolnej ulicy (1 punkt), przemieszczenie jednostki już umieszczonej na czoło linii na danej ulicy (2 punkty), wycofanie wiodącej jednostki do własnej puli (2 punkty), wycofanie wiodącej zablokowanej jednostki do własnej puli (3 punkty). Do przeprowadzenia akcji ataku nie potrzeba kosztu, natomiast czasem lepiej zablokować konkurenta, zwłaszcza jeśli nie pozostały nam punkty na zagospodarowanie powstałej wtedy luki, którą w swojej turze załata przeciwnik. Istotne jest również, że kiedy atakujemy, usunięte zostają wszystkie te same jednostki z linii oraz specjalne jednostki, które są słabsze – destrukcja szeregów konkurencyjnej armii zatrzymuje się dopiero na jednostce silniejszej lub o tej samej randze, ewentualnie na obramowaniu (granicy) pola bitwy.
Jednostki specjalne, którymi dysponujemy to: „generał” – możliwość zrobienia ogromnego kroku do przodu, ponieważ to długa płytka, gwarantuje nam także pokonanie każdej innej jednostki piechoty z racji stopnia wojskowego oraz zdejmowanie min; „szpieg” – usuwanie każdej innej jednostki poza wrogim szpiegiem, jednak atakowanie tylko dwóch najbliższych jednostek; „czołg dowodzenia” – atakowanie piechoty nie tylko z frontu, ale również na bocznych ulicach na odpowiednim poziomie wskazanym przez strzałki (jednostki przed usuwaną również są zdejmowane); „moździerz” – eliminacja najniższej rangą jednostki piechoty i wszystkich kolejnych przed nią, atak skierowany na lewo i na odległość, czyli z przeskakiwaniem równoległej ulicy.
„Clash of the Ardennes” to fantastycznie zrobiona gra wojenna, która technicznie przypomina nam prowadzenie rozgrywki w grze logicznej. Najsłabszą stroną pozycji jest możliwość niedokładnego rozmieszczenia jednostek w polu bitwy, ponieważ prowadnice dla ulic są zlokalizowane tylko na brzegach, a przekładając kafle, można je położyć odrobinę nierówno, należy być zatem ostrożnym podczas manewrowania oddziałami. Najmocniejszą stroną jest rewelacyjny pomysł na zabawę, ponieważ mechanicznie to bardzo oryginalna forma walki – podobne wrażenia pamiętamy jedynie z rozgrywek w „Triang Wars”. Według nas ta gra ma niesamowity potencjał i na pewno znajdzie wielu miłośników, nie tylko entuzjastów historii. Rewelacyjny pomysł!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ELWIN KLAPPE
Film: „Clash of the Ardennes” – unboxing
Film: „Clash of the Ardennes” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!