Recenzja gry planszowej Dinner in Paris

Wytworna „Kolacja w Paryżu” to z pewnością niezapomniane przeżycie, czemu sprzyja magiczna atmosfera miasta artystów, uroczy lokal otwarty w zabytkowej kamienicy, odgłosy gruchających na placu gołębi, spoczynek pod parasolem w ogródku, najlepiej nieopodal fontanny w centralnym punkcie ryneczku. Klimat wieczoru odtworzymy w produkcji nowego paryskiego wydawnictwa „Funnyfox” – piszą o sobie, że ich gry cechują „ekscytujące, zabawne przygody, którymi można się cieszyć z przyjaciółmi lub rodziną”.

Dinner in Paris” to gra ekonomiczna i strategiczna dla 2-4 uczestników w wieku od 10 lat, znajdziecie również wskazania od 8 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 40 minut, ale z przedłużeniem do godziny. Zastosowane mechaniki: zdobywanie wpływu na obszarze, realizowanie kontraktów, bonusy na koniec gry, zarządzanie kartami na ręce gracza oraz dochodem, umieszczanie kafli. Śmiało można powiedzieć, że to gra figurkowa, ponieważ sporo miejsca w opakowaniu zajmują rewelacyjnie odwzorowane miniaturki kamienic, które ozdabiamy naklejkami, według uznania dopinamy dachy wybierając stronę widoku z okna na poddaszu. Inne gry o Paryżu pokazywane na blogu: „Notre Dame”, „Colors of Paris” („Obrazy Paryża”), „Montmartre

Po otwarciu opakowania zachwycamy się domkami – dachy są jednakowe, natomiast podstawy różnych rozmiarów i z odmienną elewacją budynku. Nietypowe są również karty z mocno zaokrąglonymi rogami. Plansza główna jest nastrojowa, ładnie ilustrowana, ukazuje plac otoczony ulicami i knajpkami, świetnie wygląda blask latarni ulicznych, światło reflektorów pojazdów, czuje się atmosferę zapadającej nocy. Plansza indywidualna gracza jest wygodna w użyciu, z wgłębieniami dla komponentów pobieranych z torów.

W trakcie rozgrywki wcielamy się w restauratorów, którzy zakładają swoje kawiarnie i restauracje w kamienicach, rozkładają ogródki (tarasy) na rynku i blokują konkurencję, zdobywają składniki potraw, realizują cele z kart – rozmaite układy żetonów i lokalizacja na placu.

W turze dobieramy kartę zasobu – potrzebne są do otwarcia lokalu (limit po zakończeniu tury to 7 kart), a następnie wykonujemy 2 akcje z dostępnych, czyli kolejne dobranie karty zasobu, otwarcie restauracji, budowa tarasu (parasol ogrodowy), realizacja celu osobistego lub wspólnego. Akcję można zdublować, poza wystawieniem ogródka. Świetnie wygląda identyfikacja kamienic – żeton właściciela i rodzaju lokalu ustawiamy na dachu.

Nasze parasole muszą przylegać bokiem do kamienicy i potem do kolejnych wystawionych przez nas tarasów. Nie mogą stykać się krawędziami z innymi – obcymi, jedynie narożnikiem (karty bonusowe stanowią wyjątki od tej zasady). Dochód stały wyznacza żółta kostka, wydatki oznaczamy przezroczystą. Znaczniki tarasów wystawiamy od lewej do prawej, powyżej torów widzimy cenę, poniżej punkty (zawsze pojedyncza wartość odsłonięta z prawej strony, moneta z plusem oznacza podwyższenie stałego dochodu).

Po wypełnieniu celu dobieramy nową kartę i trzymamy w sekrecie jako osobistą lub wykładamy na planszę, jako wspólny cel – niezrealizowany indywidualny odejmuje finalne noty. Możemy walczyć o cele dzielone, wyłożone przez konkurentów.

Po zakryciu pola z gołębiem dobieramy kartę z premią natychmiastową oznaczoną piorunem lub późniejszą z symbolem klepsydry. Bonusy zmniejszają opłaty, pozwalają dobrać karty, zmieniają zasady układania tarasów – sąsiadowanie, zakrywanie cudzych znaczników.

Punkty w grze zdobywamy za określone rodzaje kamienic, ilość tarasów na planszy oraz układ (ułożenie również w ramach liczniejszej grupy), karty celu własnego i wspólnych podbieranych przeciwnikom, karty większości – pojedyncza dla wszystkich sprawdzana na koniec gry.

Zabawa dobiega końca, kiedy zostanie wyłożonych na planszę 11-15 restauracji ogółem (zależnie od liczby uczestników), zostaną wydane wszystkie żetony tarasów z dwóch torów kamienic na planszy indywidualnej któregoś z graczy, kiedy nie można już dołożyć na rynek kamienic lub tarasów. Wygrywa osoba mająca najwyższe noty, w przypadku remisów dzielimy pomiędzy uczestników noty za kolejne miejsca.

Dinner in Paris” to prosta mechanicznie gra ekonomiczna z gospodarowaniem zasobami oraz planowaniem miejsca na placu. Komponenty są śliczne i robią na nas piorunujące wrażenie, reguły są logiczne i zrozumiałe. Dla miłośników tej kategorii jest to pokusa, której ciężko się oprzeć, ponieważ to elegancka gra planszowa z klimatem Paryża w tle i najlepsza obecnie pozycja o restauratorach. Super debiut, to wydawnictwo z pewnością swoimi grami podbije niejeden rynek!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FUNNYFOX

Film: „Dinner in Paris” – unboxing

Film: „Dinner in Paris” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!