Recenzja gry GPS

Gry towarzyskie odnoszące się do eksploracji przestrzeni kosmicznej dzielą się na opowiadające o ekspansji terytorialnej i rozwoju obcych nacji, ras we wszechświecie oraz nawiązujące do lotów człowieka, wypraw astronautów, których znajdziemy na rynku mniej. Pozycje takie to zazwyczaj duże strategie w rodzajuTerraformacja Marsa”, „Projekt Gaja”, „Battlestar Galactica”, „Roll for the Galaxy”, „Horizons”, ale też mniej zaawansowane gry w typie Galaxy Trucker”, „Under Falling Skies”. Dzisiejsza propozycja to gra kompaktowa, której bliżej jednak do takich tytułów jak „Contact”, „Odyseja”, „Załoga”, „Gwiezdny wyścig”, „Ticket to Mars”.

GPS” jest grą numeryczną i „abstract strategy” przeznaczoną dla 2-5 uczestników w wieku od 14 lat (zawyżone wskazanie, powinno być od 6-7 lat), z czasem rozgrywki zajmującym ok. 10 minut; nową edycją „Finito” wizualnie przełożoną na tematykę tworzenia sieci satelitarnej, obiektów orbitujących wokół ziemi. Przebieg rozgrywki podzielony został na dwa etapy, początkowo wynosimy, wystrzeliwujemy satelity, a następnie przemieszczamy je po kolistej trajektorii lotu, aby docelowo ułożyły się w sieć o numerycznej kolejności rosnącej.

Po otwarciu opakowania zachwycają nas komponenty – satelity wyglądają jak prawdziwe, nie są to tylko znaczniki w postaci chociażby standardowych kosteczek i ta estetyka wyraźnie oddziałuje na emocje, odbiór działa. Wskaźnik umieszczony na platformie obrotowej to rzeczywiście rakieta z dymem wylatującym z silnika, wyjęta jakby z dobrego filmu animowanego. Plansza jest planetą, co interesujące nasze żetony rozmieszczamy wokół tej płaszczyzny, zatem również nietypowo jak na grę planszową, aczkolwiek całkiem realnie, ponieważ satelity krążą w przestrzeni pozaziemskiej, wokół i nad ziemią. Całość kojarzy nam się z tarczą zegara. Osoby mające problemy z odróżnianiem barw powinny zwrócić uwagę na kształt skrzydeł – paneli słonecznych swojego statku kosmicznego – różny wykrój dla każdego kompletu, ciągle jednak dopasowany do wyglądu satelity i naszego wyobrażenia.

Przygotowanie do gry polega na złożeniu planszy – fragmenty są numerowane, ponadto wtykamy w pokrętło dwie części rakiety – dymy wylotowe i samą maszynę, otrzymujemy również komplet satelitów o numeracji 1-12, z których losujemy i odkrywamy 3 maszyny. Tury rozgrywamy jednocześnie. Każdy z uczestników wykłada pojedynczego satelitę z odsłoniętych, a następnie ujawnia trzeci statek ze swojej puli, czyli uzupełnia rękę. Miejsce umieszczenia satelitów wskazuje strzałka – rakieta, którą każdy chce kręcić. Jeśli w danym miejscu już znajduje się nasz pojazd, nowy ustawiamy z prawej lub lewej strony – na wybranym, najbliższym pustym polu.

W momencie wydania kompletu satelitów następuje ich przemieszczanie wokół planety. Po poruszeniu wskaźnikiem, na wskazanym polu należy umieścić wybranego satelitę, jeśli nasza maszyna tam nie stacjonuje. Z kolei posiadając w polu satelitę, należy poruszyć wybraną przez siebie maszynę na najbliższe wolne miejsce po prawej lub lewej stronie – można przemieścić satelitę również aktualnie wskazywanego przez rakietę. Celem tej roszady jest ustawienie satelitów w kolejności rosnącej. Jeśli więcej osób tego dokona w danej turze, wspólnie dzielą się zwycięstwem.

To już kolejna gra numeryczna od Board Game Tables, wcześniej oglądaliśmy „On Tour” z pisaniem na mapach, a także kościane, sięgające nieba sekwoje ze świetnymi żetonami przekroju pnia w „Sequoia” oraz Mountain Goats” z rewelacyjnymi kozicami.

GPS” zachwyca przede wszystkim swoją oprawą ilustracyjną – pierwowzór wyglądał zupełnie inaczej, jak jakaś loteryjka czy też bingo. Bardzo nam odpowiada, że wydawca wprowadza tematykę w gry logiczne, analityczne, typowo techniczne, ponieważ zazwyczaj oczekujemy nie tylko interesujących mechanizmów rozgrywki, ale także klimatu, atmosfery tworzącej zamiłowanie, pasję, jakiejś przygody w uniwersum otwieranej gry. Super też, że w takim małym pudełku zmieściła się całkiem sporych wymiarów produkcja, cenimy sobie oszczędność miejsca na półce!

GPS” jest śliczną, krótką, znakomicie spakowaną, małą pozycją konkurencyjną, w którą przyjemniej jest bawić się w większym składzie niż tylko para uczestników. W trakcie rozgrywki będziemy kombinować z rozmieszczeniem satelitów. Na dynamizm i wrażenia z gry oddziałuje zastosowanie ruchomej wskazówki, niepewność miejsca aktywacji kolejnego pola. To również gra wyścigowa, ponieważ rywalizujemy, kto pierwszy ułoży rosnącą numerację w tworzonej sieci.

Dla miłośników gier numerycznych i tematyki wyścigu kosmicznego to wymarzony upominek. Tak powinny ewoluować dawne gry i wyglądać nowe ich odsłony – wzór dla wydawców, jak można odświeżyć starą grę!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy BoardGameTables.com

Film: „GPS” – unboxing

Film: „GPS” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!