Recenzja gry Scotland Yard Junior

Gry z uciekaniem i ściganiem są bardzo lubiane przez młodsze dzieci, które znają podobne pozycje bazujące jednak na wyścigu do mety. Dzisiaj pokażemy wam wersję gry dedukcyjnej dla młodszego odbiorcy, zatem z okrojonym planowaniem tylko do tras pokazanych na biletach komunikacji miejskiej, ale za to znakomitą, aby poznać mechanizmy zabawy zanim rozpoczniemy wspólne biesiadowanie ze standardowym „Scotland Yard”, a obiecuję, że warto, u nas bazowa wersja pozostaje w kolekcji od kilku dobrych lat.

Scotland Yard Junior” jest pozycją o złodziejach i bandytach, rodzajem gry w chowanego, szukanego, dedykowaną dla 2-4 uczestników w wieku od 6 lat. Edycja standard „Scotland Yard” posiada więcej pól na mapie, zatem dróg ucieczki, a także organizer na żetony-bilety, które są ujawniane w limicie i w odstępach czasu, tutaj zabawę uproszczono, żeby zachęcić młodsze pokolenie. Podobne gry, ale już dla dojrzałych odbiorców: „Listy z Whitechapel”, „Dracula”.

Po otwarciu opakowania zwracamy uwagę na plansze do gry, czyli świetny plan Londynu, ukazujący wspaniałe zabytki – obiekty kultury i kultu stolicy Wielkiej Brytanii. Zabawa jest zatem praktyczną nauką geografii – pracy z mapą, przy okazji możemy porozmawiać o turystyce i podróżach, a także o kartografii i nawigacji GPS. Otrzymujemy charakterystyczne dla tej serii bardzo ładne pionki, żetony sukcesu dla każdej ze stron z planszami graczy do ich umieszczania, które jednocześnie odmierzają czas do zakończenia rywalizacji, bilety na metro, statek, autobus, taksówkę (dwa ostatnie typowe dla regionu). Całość domykają daszki na głowę, żeby śledząc wzrokiem pole kolejnego ruchu nie zdradzić za wcześnie swojej decyzji.

W standardowym „Scotland Yard” używa się tabliczek, które znakomicie organizują zarządzanie biletami, tutaj jednak dokumenty uprawniające nas do przejazdu są używane częściej i za każdym razem ujawniane z pięści gracza, wyborów jest mniej – poziom skomplikowania jest dostosowany do umiejętności niedzielnych graczy.

Ustawiamy pionki na odpowiednich polach, bawiąc się w parze, dwoma policjantami kieruje pojedyncza osoba, dla kompletu czterech graczy, pojawia się partner zbiega – Mistera X. Schwytanie uciekiniera odbywa się, kiedy pionki znajdą się na tych samych pozycjach, trzy szanse dla stróżów prawa, 9 okazji do umknięcia dla przeciwnika.

Pierwszy ruch wykonuje uciekinier – dokładnie rzecz ujmując, wybiera środek transportu, ale nie wykonuje jeszcze akcji przemieszczenia. W zamkniętej dłoni trzyma żeton lub blefuje. Teraz ruch wykonują tropiący śledczy, ci gracze już przemieszczają pionki. Dopiero po tym ruchu, zawartość dłoni ujawnia Mister X i przesuwa pionek lub pozostawia na pozycji, w zależności od zawartości pięści.

W recenzowanej tutaj edycji dla dzieci ograniczono dedukcję, teraz opcje wyboru drogi są oznaczone szlakami, natomiast dalej pozostaje planowanie trasy ucieczki i okrążanie przeciwnika. Odgadywanie cudzych ruchów ciągle sprawia frajdę! A w trakcie zabawy dzieci uczą się przewidywać posunięcia przeciwnika.

Mając porównanie z dużą wersją tej gry, „Junior” pozostaje w cieniu, natomiast jako „pierwsza gra”, wstęp do kolejnej odsłony, to znakomity punkt wyjścia – nauka mechanizmów rozgrywki, zaproszenie dziecka, aby zaangażowało się w klimat tego rodzaju produkcji.

Polecamy „Scotland Yard Junior” przede wszystkim graczom, którzy planują bawić się rodzinnie w „Scotland Yard”, a szczerze warto, ponieważ wersja standard to klasyka gier planszowych, tematycznych i dedukcyjnych, związanych z komunikacją pomiędzy uczestnikami, planowaniem ucieczki i z blefowaniem, które zawsze lubimy, kiedy udaje nam się oszukać rywala.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy RAVENSBURGER

Film: „Scotland Yard Junior” – unboxing

Film: „Scotland Yard Junior” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!