Recenzja gry Upiór w muzeum Kryminalne zagadki

Upiór w muzeum” kojarzy nam się z dwoma tytułami, czyli „Upiór w operze”, na podstawie którego powstała już gra planszowa, a także z komedią „Noc w muzeum”, chociaż tym razem nam nie do śmiechu, ponieważ zaginęła pracownica, natomiast w trakcie dochodzenia nie zabraknie ofiar śmiertelnych.

Kryminalne zagadki” lub w oryginale „Decktective”, będące połączeniem „deck”, czyli talii kart i „detective”, którego tłumaczyć nie trzeba, to seria tematycznie nawiązująca do serialu „CSI” oraz przygód dociekliwych śledczych. Tytuł tej odsłony w oryginale brzmi „The Gaze of the Ghost”, zatem „Spojrzenie ducha” i jest odwołaniem do jednej z zagadek, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć, produkt na różnych rynkach występuje również pod nazwą „Upiorny obraz”, „Oczy upiora”. Autorami są Martino Chiacchiera oraz Silvano Sorrentino, których znamy z pozycji w rodzaju „escape room” jak „Magiczna sztuczka”, „Tajemnica Eldorado”, „Atak na Londyn”, „Zagadka Sfinksa” i ostatnio pokazywana „Ucieczka z Alcatraz”. Opisywany tytuł dedykowany jest dla 1-6 uczestników w wieku od 12 lat, natomiast to gra kooperacyjna, więc przygodę z kryminałem można zacząć już wcześniej, czas rozgrywki zajmuje 60 minut. Osobiście nie polecamy samotnych pojedynków z systemem gry, który jest dopasowany raczej dla 3-4 osób, ewentualnie na upartego dla pary.

Upiór w muzeum Kryminalne zagadkispośród innych gier wymienionych tutaj projektantów wyróżnia trójwymiarowa makieta wnętrza pomieszczenia i zewnętrznych murów lokacji, która buduje nastrój, a jednocześnie tworzy scenę zbrodni i pomaga w rozwikłaniu intrygi. Z pierwszej odsłony serii Krwawe róże” zapamiętaliśmy przede wszystkim widoczki w tle i mostek, który tworzyła zgięta we wnętrzu denka karta do gry. Projekt był dla nas okryciem, zaskoczeniem, odejściem od idei gier ucieczki, innowacją dla gier karcianych.

W przeciwieństwie do „escape room” nie polecamy grać solo, ponieważ atmosferę buduje konwersacja – rozmowy niczym Sherlocka Holmesa i Dr Watsona. Ideą gry jest, że wskazówki rozbite są na kolejne karty, ale trzymają je na dłoni poszczególni uczestnicy wydarzeń, istotne dla nas karty, podpowiedzi dla zespołu śledczych, zagrywamy na stół, natomiast będące „zapchaj-ręką” oddajemy do archiwum, ważna jest kolejność numeracji porządkująca stos. Kiedy już zapoznamy się z kartami i ich interpretacją, domkniemy nasz dialog, pora przebrnąć przez ostatnie karty z rozwiązaniami. Kilka kart z końca talii „legacy” to pytania i zestaw odpowiedzi, z których pojedyncze oznaczamy spinaczami. Na odwrocie karty sprawdzamy poprawność naszego rozumowania i opis właściwego postępowania, toku myśli. Za właściwe wnioski otrzymujemy punkty i porównujemy się z tabelą rekordów.

Gra obfituje w zwroty akcji! Kiedy wybite zostaje okno, nakładamy nową kartę na elewację budynku, kiedy spada żyrandol, wymieniamy podłogę i kartę przednią wnętrza muzeum. Nie są to jedyne zmiany podczas rozgrywki, generalnie ta sala ulega ciągłej deformacji i to jest świetne!

Znakomitym pomysłem jest nawiązanie do klasycznej literatury, przede wszystkim twórczości Wiliama Szekspira i jego „Makbeta”, gdzieś w tle pojawiają się refleksje o żądzy zysku i posiadania władzy absolutnej, podjętych środkach do jej zdobycia. Podobało nam się, że pojawiają się karty-zmyłki.

Upiór w muzeum” jest grą dedukcyjną, na spostrzegawczość i odnajdywanie śladów na ilustracji tła, jak również wyciąganie wniosków z relacji czas zaistnienia wydarzenia a przyczyna określonego działania. Testujemy nasze logiczne rozumowanie, inteligencję, pamięć. Ponadto jest to gra konwersacyjna – zgranie drużyny to nasze wspólne rozważania, dzielenie się nabytą wiedzą oraz spostrzeżeniami i przede wszystkim dyskusja będąca kwintesencją dobrej rozrywki.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Upiór w muzeum Kryminalne zagadki” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *