Recenzja gry Hashi

Nürnberger Spielkarten Verlag” przyzwyczaiło już nas do wysokiej jakości gier logicznych i numerycznych opartych o mechanizmy papieru i ołówka oraz rzutów kośćmi. Niedawno otrzymaliśmy od nich paczkę z nowościami, których prezentację rozpoczynamy od najgorętszej produkcji, gry osadzonej w klimatach Japonii.

Hashi” oznacza z języka japońskiego „most”, pozycja dedykowana jest dla 1-4 uczestników w wieku od 8 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 20 minut, zabawa oparta jest o mechanikę „Flip-and-Write”, czyli odwracania karty i notacji wyników akcji na planszy gry. Autorem gry jest Jeffrey D. Allers, którego my kojarzymy z „Gunkimono”, podobno bardzo dobrą „abstract-strategy”, natomiast pomysł bazuje na koncepcji japońskich łamigłówek Hashiwokakero polegających na łączeniu wysp oznaczonych numerami. Podobne gry: nawiązujące do Kraju Kwitnącej Wiśni to „Hanafuda”, „Shikoku”, „Tokyo Metro”, „Nishikigoi”, „Kwiat Wiśni”, z mostami w tle „Niebezpieczna wyprawa” i przede wszystkim „Papua”, natomiast z tworzeniem pewniej sieci połączeń „Kolejowy szlak Płomienna Czerwień” oraz „On Tour”.

Gra jest fenomenalna! W naszej kolekcji pozostaje zastępując inną pozycję o podobnej tematyce, ale z dużym pudłem – przyczyną jest oszczędność miejsca na półce, które zaczynamy sobie bardzo cenić.

Po otwarciu opakowania, którego wymiary są dopasowane do planszy gracza, otrzymujemy scenerię archipelagu wysp, mazaki do ścierania na sucho, karty i instrukcję w języku polskim, co jest bardzo miłe, pomimo drobnych literówek. Podoba nam się, że plansze zagospodarowano z obu stron – wersja podstawowa i zaawansowana układu, na wyspach widzimy budownictwo stylizowane na obiekty zabytkowej Japonii, a także wygodne w użytkowaniu pomoce do notacji wyników oraz śledzenia kart – wykreślanie z dostępnej puli.

Przed rozpoczęciem zabawy sąsiad wpisuje na naszej planszy 3 lub 4 na wybranej przez siebie wyspie bez flagi, czym samym rozpoczyna nasz układ. Należy również usunąć losową kartę z talii.

W trakcie tury najpierw wstawiamy numer na pustą wyspę – wartość wskazuje na limit wychodzących z niej połączeń, następnie rysujemy wszystkie widoczne na karcie mosty – jeśli nie możemy użyć kompletu, nie korzystamy z tej akcji, możemy również wybrać tylko jedną z pary lub na daną chwilę zrezygnować z ruchu. Każde oznaczone przerywaną linią połączenie może zawierać pojedynczy lub parę mostów, te nie mogą się krzyżować z innymi. Nie łączymy wysp na skos – do wyboru pozostaje jedynie poziom lub pion. Podczas rozgrywki wolno nam wpisać cyfrę na wyspie z flagą, która jest połączona mostem z innymi, na wyspie bez chorągiewki nie mamy tego ograniczenia. Most rysujemy zawsze od wysypy z już wpisaną cyfrą, zdarza się jednak, że zagospodarujemy wszystkie trasy do pustej jeszcze wyspy, wtedy zawężamy dobór numeryczny do uzupełnienia w przyszłości.

Polecamy wykreślać na planszy karty, które już zostały zagrane, dzięki czemu przewidzimy, jakie wartości pozostały jeszcze w puli gry – oczywiście jedna karta wypada na przygotowaniu. Wyspy, które są ukończone i punktują to te, których numer i ilość odchodzących mostów są sobie równe – otrzymujemy 2 punkty za każdą otoczoną pętlą na koniec gry. Noty zdobywamy również za połączone w sieć wyspy z flagami tej samej barwy oraz za łańcuch bezpośrednio połączonych ze sobą 6 gotowych wysp (ukończone, otoczone pętlą).

Zabawa wciąga i jest mądra. Musimy tak zaplanować budowę mostów, żeby nie odciąć wybranych wysp od pozostałych, ponadto muszą się zgadzać numery – pamiętajmy, że z obu stron mostu, na każdej z wysp! Trwa wyścig do notowań za oflagowane wyspy, ponieważ pierwszy zdobywca (lub kilka osób, tury rozgrywane są jednocześnie) otrzymuje wyższe noty, reszta musi je połączyć w tej samej lub kolejnej turze.

Hashi” jest grą, do której z pewnością będziemy wracać! To rodzaj łamigłówki, podczas której czujemy, że mocno rozwija nas intelektualnie i zarazem bawi. Musicie być ostrożni podczas notacji, rozgrywając początkowe partie łatwo o pomyłkę w zapisie, ale po krótkim czasie przyzwyczajacie się do organizacji rozgrywki. Zabawa jest znakomita i satysfakcjonuje.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy NSV

Film: „Hashi” – unboxing

Film: „Hashi” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!