Recenzja gry Samuraj

Są takie gry planszowe, które każdy w kolekcji mieć powinien, mówimy o nich gry kultowe, gry klasyczne. Reiner Knizia to autor, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać, projektuje bestsellery, które praktycznie każdego roku są nominowane do licznych nagród. Najsłynniejsze i najwyżej oceniane gry, które stworzył to „Tigris & Euphrates”, „The Quest for El Dorado”, „Ra”, „Modern Art”, „Lost Cities”, dzisiaj uzupełniamy domowe zbiory najlepszych gier o „Samuraj”. Warto jeszcze wspomnieć o „Amun-Re”, ale niestety gra u nas na chwilę obecną jest niedostępna, a wydawca francuski nie śpieszy się z promocją nowej edycji w Polsce.

Samuraj” doczekał się tylko pojedynczej recenzji w języku polskim na BoardGameGeek, zatem pora nadrobić braki w filmach, pokażemy wam drugą edycję gry, którą zakupiliśmy w sklepie „SMYK”. Sieć jest dobrze znana i obecna w galeriach handlowych, natomiast warto zauważyć, że prężnie działają również na zasadzie sprzedaży on-line, a ostatnio z przytupem weszli w naszą ukochaną kategorię produktową – gry towarzyskie, gry stołowe. Warto przeglądać ich ofertę i śledzić okazje cenowe, a promocji nie brakuje.

Samurai” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 14 lat (wskazanie znacząco zawyżone, polecamy próbować z dziećmi w wieku od 10 lat), czas rozgrywki zajmuje ok. 30-60 minut. Gra strategiczna, „abstract strategy”, ma w sobie dużo z gry logicznej. Inne, ważne tytuły o samurajach: „Rising Sun”, „Shogun”, natomiast ta jest od nich „lżejsza”. Specyfikę kulturową Japonii odnajdziecie w „Yamatai”, „Hanabi”, „Tokaido”, „Machi Koro”, „Ohanami”, „Tokyo Metro”, „Hanafuda”, „Shikoku”, „Kwiat wiśni”, „Kushi Express”, „Hashi”. Zbliżoną atmosferę w Onitama”, „Sztuka wojny”, „War Chest”, „Tigris & Euphrates” – podobna, ale technicznie bardziej zaawansowana, ponieważ wpływ kafli na planszy jest silniejszy, zdejmujemy więcej elementów.

W trakcie otwierania produktu zwracamy uwagę na silną otoczkę kulturową – wszyscy interesujący się Japonią, filmami Akiry Kurosawy i generalnie historią będą zachwyceni. Instrukcję otwiera ciekawy wstęp ukazujący nam sytuację feudalną jaką zastajemy w czasie walk o władzę ze wsparciem tytułowych samurajów. Komponenty są wysokiej jakości – figurki nie świecą się jak te z pierwszej edycji, ale są bogatsze w detale, ponadto zasłonki graczy są wygodniejsze w obsłudze, lepiej trzymają się pionu i nie zajmują tyle miejsca na stole. W instrukcji żetony „szybkości” są nazywane również „sprytu”, pierwsze określenie wydaje się być prawidłowe kiedy sprawdzamy kaligrafię.

Zabawa podzielona jest na dwa zasadnicze etapy – rozstawianie figurek i potem ich przejmowanie poprzez otoczenie żetonami od strony lądu (okazyjnie ze wsparciem floty). Już w trakcie przygotowania planujemy rozłożenie miniaturek na planszy w oparciu o żetony schowane za zasłonką, a stanowiące rękę startową gracza. Miasta i wioski są naniesione na planszy na zasadzie pojedynczego pola oddzielającego, zatem mając wpływ na jedną lokację, od razu staramy się walczyć o sąsiednie. W stolicy należy ustawić trzy różne miniaturki, w pozostałych miastach parę, pojedyncze na wioskach. Planszę zagospodarują kolejno wszyscy uczestnicy zabawy, dodając według ruchu wskazówek zegara pojedyncze elementy z puli.

W swojej turze wydajemy na planszę pojedynczy żeton lub więcej jeśli posiadamy sześcioboki oznaczone czerwonym symbolem, wtedy też możemy zrezygnować z użycia tych standardowych.

Na żetonach oznaczono ich wartość – wpływ na kastę religijną (posążki Buddy), kupiecką (ryż), wojskową (fantastyczne japońskie zamki, tak różne od europejskich), samuraj oddziałuje na wszystkie powyższe, podobnie statki (tylko na morzach) oraz ronin (jazda pozwalająca nam na kolejną akcję). Dwa żetony funkcyjne umożliwiają nam przemieszczenie wyłożonego już żetonu (bez oznaczenia „szybkości”), na zamianę figurek (pamiętając o zasadzie różnych na polu gry). Każdy z nas posiada identyczną pulę żetonów, natomiast ręka będzie uzupełniana losowo, zatem nie wiemy, w którym momencie pojawią się w grze.

Rozgrywka kończy się, kiedy uczestnicy przejmą wszystkie miniaturki wybranej kasty lub 4 figurki zostaną zwrócone do banku gry (przy remisie w wartości wpływu). Wygrywa osoba, która kontroluje dwie kasty – posiada więcej dopasowanych figurek. Remisy łamiemy na zasadzie sumowania figurek kast, w których nie jesteśmy liderem, w ostateczności zliczając wszystkie zdobyte.

Samuraj” to piękna i mądra pozycja, którą posiadać powinien każdy miłośnik gier planszowych, zwłaszcza strategicznych i logicznych oraz w klimacie „Kwitnącej Wiśni”. Rozgrywka nie jest długa i męcząca, zatem nie przytłacza i nie wyczerpuje, propozycja nadaje się zarówno dla „niedzielnych graczy” jak i kochających zaawansowane gry – chociaż nieskomplikowana to ciągle ambitna i poruszająca intelektualnie. Polecamy zajrzeć do „SMYKA”, nabyliśmy w przyjaznej cenie i z ekspresową dostawą.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SMYK

Film: „Samuraj” – unboxing

Film: „Samuraj” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!