Recenzja gry Jaś i Małgosia

„Jaś i Małgosia”, w oryginalne „Hänsel und Gretel”, to wyjątkowa, bo wciągająca, ale również mrożąca krew w żyłach historia. Bracia Grimm opisali rodzeństwo, które zostało porzucone w lesie z przyczyn wielkiej biedy, za namową złej macochy, ostatecznie zmuszone zostaje do pojedynku z dorosłym mordercą. Baśń dla dzieci o wiedźmie-ludożercy, paleniu przeciwnika w piecu i domku z piernika – połączenie doskonałe, pełne kontrastów! Uczy dzieci, żeby pomyśleć, zanim poczęstujemy się od obcego; pokazuje, że nie każde działanie jest bezinteresowne, a bywają i niecne zamiary.
„Granna” chętnie wydaje gry planszowe bazujące na bajkach i legendach, mają w swojej ofercie „Złotą kaczkę”, „Króla Popiela”, „Smoka wawelskiego”, „Bazyliszka”, „Pana Twardowskiego”, tej grze jednak najbliżej do „Cukierków” – słodka tematyka i układanka, z kolei z wytworzenia – do „Potwory do szafy” (trójwymiarowe opakowanie jest częścią gry). „Jaś i Małgosia” jest grą kooperacyjną dla 2-4 dzieci w wieku wieku od 6 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 20 minut.
Przy okazji otwarcia tej pozycji warto wspomnieć o nowym trendzie, który od pewnego czasu pojawia się w pakowaniu paczek. Dzieci lubią niespodzianki, zatem chętnie oglądają filmy z otwierania kartonów, w których do końca nie wiemy, na co trafimy – wydawcy do gier dołączają więc drobne upominki tematyczne, np. tabletki do zmywarki dla „Kto pozmywa?” i dzisiaj – toruńskie pierniki od „Fabryki Cukierniczej Kopernik” w metalowej, zdobionej chatce, po prostu bomba!
Po złożeniu gry zwracamy uwagę na komponenty w 3D, poza piernikową chałupą ze ścianami i dachem mamy tutaj płot i eleganckie pionki – drewniane, różne z obu stron, poruszające się po krawędzi denka, trochę przypominające strachy na wróble – klimatyczne, piękne, fantastycznej jakości.
Naszym celem w grze jest zebranie wszystkich pięciu pierniczków z dachu domku, które zdobywamy za złożone układy z puzzli, należy jednak uważać, aby zachować odpowiedni dystans pomiędzy parą dzieci, a wiedźmą. Przegrywamy rozgrywkę w momencie kiedy „Baba Jaga” nas dopadnie, czyli stanie na naszym polu lub przegoni, w tym również, jeśli nasze pionki dojdą do, lub miną niegodziwą staruchę.
Gonitwę rozpoczynamy na odpowiednich, barwionych polach, puzzle startują wraz z elementem z liczbą punktów równą składzie graczy. Dłoń uczestnika tworzy para płytek, w turze wykładamy pojedynczą dodając do układanki – połączenie wyłącznie krawędzią, nie narożnikiem. Kiedy każdy z uczestników odda pojedynczy kafel następuje koniec rundy, sumujemy wtedy zielone i czerwone punkty na zewnątrz puzzli i przemieszczamy pionki rodzeństwa, a za nimi wiedźmę zliczając fioletowe kropki, także otaczające układankę. W każdym z 4 stosów kafli znajduje się pojedynczy szpiczasty kapelusz, po jego odsłonięciu przemieszcza się tylko wiedźma i to w naszym kierunku.
Pierniczki zdobywamy za każdy gotowy słodycz – lody, komplet sąsiadujących czekoladek, pączek, rogal, cukierki, słodką laseczkę, gwiazdkę. Na odwrocie płytki piernika widzimy symbol pojedynczego lub podwojonego ruchu dla dowolnej postaci w wybranym kierunku lub anulowanie przemieszczania.
„Jaś i Małgosia” wyglądają rewelacyjnie, ta gra jest zjawiskowa! Mechanicznie to trochę zmienione „Cukierki”, tutaj w układaniu mniej jest łamigłówki, pojawia się za to wyścig dookoła chaty, czyli musimy być ostrożni z plamami wokół układu – zwłaszcza, że kapelusz pojawia się nagle i bywa diabelnie skuteczny. Słodyczy jest całkiem dużo, warto pilnować kropek, utrzymywać odpowiednią przewagę dzieci nad wiedźmą. Gra uczy cierpliwości, zbyt odważnych karze już na samym początku – zdarzyło nam się przegrać partię, ale od razu chcieliśmy raz jeszcze! Połączenie zarządzania ryzykiem z kafelkową grą logiczną to bardzo dobra relacja.
Wciągająca zabawa, wspaniałe ludowe wzornictwo, idealna pamiątka z Torunia.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA
Film: „Jaś i Małgosia” – unboxing
Film: „Jaś i Małgosia” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!