Recenzja gry Photoshoot

Wydawnictwo „FunnyFox” znamy z rewelacyjnej „Dinner in Paris” – w trakcie tej przyjemnej gry ekonomicznej wcielamy się w restauratorów i zagospodarujemy przestrzeń miejskiego rynku, zapamiętaliśmy przede wszystkim pięknie odwzorowane kamienice z bogactwem detali. Bardzo dobrą grą logiczną z krainy cukierków jest ich „Candy Lab” – w myślach pozostały wysokiej jakości komponenty prosto z linii produkcyjnej, w pełni odlane słodkie pałeczki. Nowa pozycja przenosi nas w świat profesjonalnej fotografii oraz celebrytów, którzy mają swoje fochy i niespecjalnie dają się ustawiać do pozowanego zdjęcia w tłumie. Jeszcze przed otwarciem w oczy rzuca się zdobiona, metalowa puszka opakowania!

Photoshoot” przetłumaczyć możemy na „sesję zdjęciową” lub „sesję fotograficzną” i o ujęcie grupy artystów w kadrze tutaj właśnie chodzi! Jest to gra imprezowa dla 2-6 uczestników w wieku od 8 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 25 minut, w zależności od rozegrania oraz poziomu zaawansowania – możemy sobie skomplikować zasady gry oraz wydłużyć czas zabawy. Poza tym, że to „party game”, to również gra kafelkowa – poruszanie portretami w układzie 3×3 oraz karciana – efekty i cele, czyli wskazanie miejsc poszczególnych postaci w przestrzeni fotografii. Gra zręcznościowa czasu rzeczywistego, czyli „real-time” z użyciem klepsydry, rozgrywana na puzzlach, drużynowa, chociaż możemy mierzyć się z własnymi rekordami rozgrywając partię kooperacyjną w mniejszym składzie.

Wewnątrz opakowania znajdziemy: 9 dwustronnych płytek postaci, 10 niebieskich i 4 pomarańczowe karty efektów, 50 kart celów fotografii dla naszej sesji, 2 drewniane znaczniki punktacji wyglądające jak miniaturowe aparaty, okrągłe żetony pomyłek używane przez kontrolujących, planszę punktacji w postaci obiektywu, klepsydrę wyznaczającą koniec rundy i moment przyznania punktów. Podobają nam się ilustracje Loïca Billiau, którego kojarzymy z malunkami „Spirit Island”.

Rozkładamy kafle w układzie 3×3 białą ramką do góry, tasujemy stos efektów niebieskich wprowadzanych w początkowych rundach gry, a także pomarańczowych – używanych z odwróceniem płytek, wchodzących do gry na późniejszym etapie – aktywację wyznacza poziom trudności wybrany przez uczestników i barwa pól na torze punktacji. Naszym celem jest odpowiednie ustawienie zwierząt na zdjęciu (2 punkty za zdobytą kartę).

W swojej turze przemieszczamy bohatera lub krzyczymy „Zdjęcie!”. Ruchy wykonujemy na przemian, każdy z zespołu. Druga drużyna w tym czasie nas kontroluje, sprawdza czy stosujemy się do wymogów kart efektów, nadzoruje klepsydrę. Wydziela okrągłe żetony za błędy – 1 punkt dla poprawnego wykrycia pomyłki lub oddanie przeciwnikowi za niewłaściwe upomnienie.

Standardowo przemieszczamy sąsiadujące ze sobą zwierzęta w pionie lub poziomie, stykające się krawędzią, nie narożnikami, nie na ukos. Trzy przyjaciółki na niebieskim tle, małe zwierzątka – wiewiórka, królik, świstak mogą jednak zamieniać się miejscami niezależnie od pozycji w układzie, nawet jeśli nie sąsiadują ze sobą.

Karty efektów charakteryzują poszczególne cechy i widzimisię zwierząt-artystów. Fioletowe efekty: pies Max – z potrzebą uznania, należy pogłaskać następną płytkę, powiedzieć „Grzeczny piesek”; wiewiórka Olivia – łagodzi napięcia, przed przeniesieniem przybijamy piątkę następnemu graczowi, trzeba ją oklaskiwać; świstak Alice – imprezowiczka, pozostaje w kontakcie ze stołem podczas manewrów, potrząsanie członkiem zespołu; żyrafa Pam – motywująca, gracze wykonują falę, pytamy się „Czy nadal jestem w kadrze?”; orangutan Edgar – staroświecki, uśmiechamy się do „Cheese!”, pytamy się „Czy wszyscy są gotowi?” i zgodnie odpowiadamy chórem!

Pomarańczowe efekty, z odwróceniem wizerunków na stronę z czarną ramką: nosorożec Joe – duży i niezdarny, wypycha postaci z linii pionowych lub poziomych zależnie od kierunku ruchu, nie może „popchnąć” pustego miejsca; królik Chloe – z rannym uszkiem, zamiana postaci tylko po przekątnej, na ukos (nie dotyczy trójki przyjaciół – niebieskie tło); kot Arthur – nie ufa psu, nie wolno go docelowo pozostawić w sąsiedztwie psa, przy krawędzi; lis James – zakochany w wiewiórce, po wykonaniu przemieszczenia musi przylegać bokiem lub narożnikiem do Olivii.

Photoshoot” to wesoła, dynamiczna gra imprezowa, w sam raz na spotkanie w większym gronie. Rozgrywka jest intuicyjna, bazuje na szybkości reakcji i realizacji efektów postaci w dążeniu do celu. Nie możemy się wzajemnie komunikować w ramach zespołu fotografów, zatem jest emocjonująco, ponieważ czasami nie dogadamy się. Kontrolujący nas przeciwnicy zajmują się patrzeniem nam na ręce, co powoduje chwilowe spowolnienie tej strony, ale to zaledwie 1,5 minuty, zatem nie przeszkadza, warto wtedy studiować zachowania kart i przyswajać, jak łączą się efekty. Na styl rozgrywki każdego zespołu oddziałują odsłonięte karty, różne są więc drogi dotarcia do celu.

Rozrywka sprawia przyjemność, jest pyszna zabawa i dobry nastrój sesji przed aparatem. Jedna z najlepszych gier o tematyce fotografia, wykonywanie zdjęć, naszym zdaniem te przepychanki w kadrze są super! 

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FUNNYFOX

Film: „Photoshoot” – unboxing

Film: „Photoshoot” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!