Recenzja Tajemnica Marsa Escape Quest

Kolonizacja „Czerwonej Planety” to bardzo modny i popularny temat, ponieważ w rzeczywistości są prowadzone badania w tym kierunku. Miłośnicy gier planszowych znają proces od podszewki, ponieważ przywracamy Marsa do życia w „Terraformacji Marsa”. Inne gry nawiązujące do takiej eksploracji to „On Mars”, „Ticket to Mars”, „Mars 2049”, „Łowcy kryształów”, „Planetoid”, „Pierwsi Marsjanie”, „Martians: A Story of Civilization”. Brakowało na rynku książkogry, „escape room” o Marsie, i oto jest!!!

Tajemnica Marsa Escape Quest” lub też w oryginale „Mystere sur Mars” to książka – łamigłówka, gra ucieczki; propozycja dla pojedynczego uczestnika lub współpracujących graczy w wieku od 12 lat (rozegrani od 10 lat, poziom średnio-zaawansowany). Czas zabawy zajmuje ok. 3 godzin, chociaż warto odchodzić od publikacji i przedłużyć sobie przyjemną przygodę, natomiast z pominięciem zerkania do podpowiedzi i rozwiązań.

Pozostałe książko-gry z serii „Escape Quest”: „Świat wirtualny”, „Sam w Salem”, „Poszukiwacze zaginionego skarbu”, „Za garść neodolarów”. Mechanizmy: składanie, obliczanie, dekodowanie, rozgrywka prowadzona bez stopera. Rozwiązaniem zawsze jest kolejna strona, czyli miejsce kontynuacji – wskazanie może być numeryczne lub wyrazowe, potwierdzenie poprawności odpowiedzi widoczne jest na górze odkrytej strony. Duży format publikacji, miękka okładka. Wygodne są szerokie skrzydełka, którymi łatwo zaznaczamy miejsce przerwania opowieści.

Klimat science-fiction. Atmosfera zabawy zbliżona jest do tej z filmów „Marsjanin” (będzie plakat), „Pamięć absolutna” (tylko z Arnoldem), zagadki związane z astronomią i astrologią kojarzą nam się z „Gwiezdne wrota”, wahadłowce i podróż kosmiczna z „Alien”, „Grawitacja”, „Pierwszy człowiek”, „Interstellar”, „Apollo 13”, „2001 Odyseja kosmicznai ostatnio „Tlen”; wybrane sceny, np. w maseczkach, przypominają o „Epidemia” i „Contagion”.

Po serię zawsze chętnie sięgamy, ponieważ lubimy gry narracyjne i dedukcyjne, cieszą nas także intelektualne pojedynki typowe dla gier numerycznych i pamięciowych – rożne kodowanie i deszyfracja. Inspiracją dla cyklu są „gry zamkniętych pokoi” i „role playing games”. Podczas przygody na obcej planecie rozwijamy umiejętność logicznego myślenia, analizy danych ilościowych – rozmaite działania na sekwencjach liczbowych (szeregi i zbiory), ale również ćwiczymy spostrzegawczość – czasem wystarczy wytężyć wzrok i uważnie obserwować, spojrzeć pod innym kątem.

Wcielisz się tutaj w rolę naukowca, geologa, specjalisty od próbek pochodzenia organicznego wysłanego na misję na Czerwoną Planetę. Operacja od samego początku jest ściśle tajna, dostęp do istotnych treści zakazany, obszary kontrolowane – poczujesz, że sięgasz po zakazane, strzeżone przez władzę i wojsko tajemnice. W tle gry pojawia się górnictwo i odwierty, zatem przypuszczalnie artefakty jak w „Total Recall”, ponadto bliskie kontakty z obcymi – zwrócenie uwagi nie tylko na organizmy odzwierzęce, ale na florę!

Nie znajdziemy tutaj zaawansowanych obliczeń matematycznych, raczej porównywanie układów, poszukiwanie powtarzalności, logikę, zniekształcenia wizualne typu odbicie lustrzane, praca z mapą, labiryntem. Jest nawet przerwana partia szachowa! Używamy narzędzi wyrwanych ze skrzydełek – rzeźby w formie klucza, karty magnetycznej, wykrywacza daktyloskopijnego, które są przykładane do kartki.

Zbawienie ludzkości jest na Marsie”, tylko czy jesteśmy na to gotowi? Dwa rozwiązania historii, niedopowiedziany finał – skłania do refleksji, ponieważ pojawiają się rozważania o lojalności i zaufaniu, przygotowaniu ludzkości do ewolucji i spotkania z obcymi (zderzenie cywilizacji), autor zwraca też uwagę na degradację środowiska naturalnego dokonywaną w imię „postępu”. Czekamy na kolejne numery kwartalnika i nowe ekscytujące wyzwania, nie mamy dosyć!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy EGMONT

Film: „Tajemnica Marsa Escape Quest” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!