Recenzja gry Kyoto

Protokół klimatyczny z konferencji w Kioto z 1997 roku miał przyczynić się do redukcji emisji gazów powodujących efekt cieplarniany. W praktyce, po latach, podobno niewiele wynikło z podpisanych zobowiązań, ale z pewnością zwrócono uwagę świata na konieczność zapobiegania nadmiernemu ociepleniu klimatu i wypracowania wspólnego, sformalizowanego działania na rzecz ochrony środowiska. Dzisiaj gra dla wszystkich interesujących się ekologią i lubiących gry z mechanizmem przekupstwa uczestnika.

Kyoto” to gra planszowa, której sercem są karty, dedykowana dla 3-6 uczestników w wieku od 10 lat, z czasem rozgrywki zajmującym ok. 30-45 minut. Podobne tematycznie pozycje związane z zagrożoną naturą: „Renature”, „Sequoia”, „Pandemia Legacy”, „Terraformacja Marsa”, „Na skrzydłach” („Wingspan”), „Evolution”, „Nemeton”, „Łąka”, „Rój”, „Treelings”; z kolei ekonomiczne-rządowe to „QE”. Inne gry wydawcy pokazywane na blogu: „Blitzkrieg World War Two in 20 Minutes”, „Britannia Classic & Duel Edition”, „Quartermaster General The Cold War”, „Lincoln”, „Milito”. Technicznie podobne są: „Santiago”, „Szeryf z Nottingham”, „Chinatown”. Zastosowane mechanizmy: negocjacje – zawieranie porozumień odnoszących się do koordynacji działań; oferowanie łapówek, aby skłonić gracza do realizacji odpowiednich czynności. Współautorem jest Johannes Krenner, którego znamy z „Kaczki”, natomiast jego najsłynniejszym projektem jest „Age of Dirt: A Game of Uncivilization”.

Gra ciekawi jeszcze przed otwarciem pudełka z powodu poruszanej tematyki, ponieważ wcielamy się w uczestników słynnej konferencji klimatycznej. Podobają nam się ilustracje na kartach autorstwa Christiana Opperera, który mógł tutaj rozwinąć skrzydła wyobraźni, a odpowiedzialny był za wizualizację pokazywanych wcześniej na blogu „Ohanami”, „Anubixx”, „Hungry Hamsters”, „Ambrosia”, „Contact”, „Honey Moon”. Świetnym pomysłem jest wprowadzenie mównicy – pulpit jest tak skonstruowany, że idealnie mieści kartę, ukrywa jednak fragment z tajną informacją. Banknoty z gry przypominają nam pieniądze z „Wysokie napięcie” – papier delikatny, ale wygląd podobny do realnej waluty. Podczas tłumaczenia instrukcji „wpływ” może zostać nazwany również „uderzeniem” (w naturę) i to skłania nas do głębszych rozważań odnośnie skutków degradacji środowiska spowodowanych „postępem” cywilizacji.

W trakcie rozgrywki wcielamy się w jedno z państw – do wyboru USA, Rosja, Kanada, Chiny, Australia, Unia Europejska – jako związek krajów. Reprezentujemy określone lobby, np. przemysł naftowy lub motoryzacyjny, zatem zależy nam, aby wybrane symbole z kart nie znalazły się w stosie redukcji emisji, ponadto staramy się utrzymać na odpowiednim poziomie stan zanieczyszczenia powietrza, wymierania zwierząt, globalnego ocieplenia, reprezentowanych przez żetony chmur smogowych, zwierząt oraz wskazań termometru. Podczas zabawy wydajemy fundusze oraz karty zamożności (bogactwa, dostatku) na spełnienie wymagań agendy oraz na dopasowanie oznaczeń do celu z własnych kart. Istotne jest, że jeśli któryś z pomiarów przekroczy „próg krytyczny”, czyli piąty żeton danego rodzaju zostanie odkryty, to konferencja w Kioto nie kończy się sukcesem i gracz z najwyższymi notami nie odnosi zwycięstwa, wtedy liczy się drugi wynik. Rozwiązanie naszym zdaniem jest przemyślane i słusznie oddaje relacje społeczne i gospodarcze, ponieważ najbogatszym najmniej zależy na kosztach ochrony środowiska z racji prowadzonych firm mających swój udział w powstawaniu globalnych zanieczyszczeń.

Rozgrywka jest wyjątkowo interesująca, ponieważ jako przywódcy jesteśmy zobligowani przeciwdziałać zagrożeniom planety, ale mamy być także lojalni względem konkretnego lobby – patrz polityka i jej finansowanie. W zależności od efektów naszych działań, nie zawsze wygra lider, co może być na rękę goniącemu najwyższy wynik – liczony z kart celu indywidualnego, pozostałych w banku gracza pieniędzy oraz kart zamożności.

Polecamy ten produkt wszystkim miłośnikom „zielonych” gier, którym na sercu leży nauka o ochronie środowiska i ekologii. Nawiązanie do historii również ma znaczenie emocjonalne, ponieważ przyjemnie jest odgrywać przeszłe wydarzenia na nowo. Pozycji z przekupstwem nie ma na rynku wiele, ta należy do czołówki najlepszych, od nas gorąca rekomendacja. „Kyoto” to oryginalny tytuł, który ma znaczenie i dużą wartość, nie tylko rozrywkową, ale też poznawczą.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PSC GAMES

Film: „Kyoto” – unboxing

Film: „Kyoto” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!