Recenzja gry Kosmiczny wykop

Piłka nożna to nie tylko sport uznawany za najbardziej ekscytujący na świecie, to także maszynka do zarabiania pieniędzy na rozmaitych gadżetach dla fanów, ale również – na szczęście – forma edukacji społeczeństwa, pamiętając o tym, że ruch to zdrowie, gra zespołowa to współpraca, efekt synergii, koleżeństwo rodem ze szkolnego boiska, a także solidarność – współodpowiedzialność, wzajemne wspieranie się w zespole.
„Kosmiczny wykop” to przede wszystkim animacja, mądra bajka dla dzieci, w której spotykamy piłkarzy różnych narodowości i ras, w tym niepełnosprawnych, mogących uczestniczyć w rozgrywkach dzięki specjalnym implantom – tacy bohaterzy i wydarzenia dopingują do działania, mobilizują do bycia „fair play” nie tylko na murawie. Serial promuje Robert Lewandowski, którego awatar pojawia się jako kapitan drużyny. Wydawany jest magazyn piłkarski zawierający różne gry i łamigłówki dla dzieci, w tym naklejki.
„Kosmiczny wykop” to wreszcie gra planszowa dla dzieci w wieku od 8 lat, spotkanie rozgrywamy w parze, czas partii zajmuje ok. 20 minut. Na rynku brakuje pozycji o footballu, zatem każda nowa jest na wagę złota.
Podczas otwierania pudełka zwracamy uwagę na ładnie wykrojoną planszę z zagłębieniami dla toru rundy, stojącą tablicę wyników z wymiennymi kartonikami, świetnie ilustrowane karty dużych rozmiarów, którym obrazy wyglądają jak kadry z animacji.
Poruszanie krążków na siatce pól przypomina nam gry IPN – chociażby „303 Bitwa o Brytanię”, „111 Alarm dla Warszawy”, „7 W obronie Lwowa”, tam również przemieszczamy odpowiednio pionki-żetony planując najlepsze ich rozstawienie na placu boju, pamiętając o ograniczeniach pola gry i siły jednostki.
Akcje, którymi dysponuje gracz to „bieg” – przesunięcie krążka zawodnika o liczbę pól maksymalnie do wskazania na żetonie w kierunku wyznaczonym przez wybrany bok zajmowanego miejsca (przypuszczalnie tylko bez piłki przy nodze, nie jest to opisane w instrukcji), „kopniecie” – uderzenie piłki o sile punktów akcji z żetonu x2 w kierunku wyznaczonym przez boki i narożniki pola, „przejęcie piłki” – z pojedynczym ruchem i podrzuceniem krążkiem z wizerunkiem sędziego, „blok” lub „krycie” – to przejęcie bądź odzyskanie piłki będąc na linii strzału (również wykonywane poprzez manewrowanie żetonem sędziego), „przechwycenie bramkarza” – wszystkie sąsiednie miejsca wokół krążka na polu karnym, „obrona strzału” lub „utrata gola” – oba sprawdzane przez rzut żetonem sędziego. Nową rundę rozpoczynamy po zużyciu punków akcji piłkarzy, startuje uczestnik będący w posiadaniu piłki, jeśli nie ma jej któraś z drużyn – próbujemy szczęścia z rzucaniem.
Zabawa z „Kosmiczny wykop” bez wykorzystania kart przypomina planowanie ruchu po siatce, w praktyce to odpowiednie ustawianie krążków i podawanie piłki, odbieranie i bronienie oparte o zasadę rzutu „monetą” – w sumie szkoda, że to nie pieniążek lub metalowy medalik, ponieważ wolałbym dopłacić, ale mieć taką monetę.
Rozgrywka nabiera taktycznej głębi, kiedy używamy kart – limit trzech na ręce, zdobywanych pojedynczo od pierwszej rundy, aktywowanych w dowolnym momencie. Karty pozwalają nam na przesuwanie piłki, piłkarzy, dodają lub odejmują punkty wydawane na akcje. Mecz staje się wtedy bardziej emocjonujący, ponieważ z niespodziankami! Zaczynamy mieć kontrolę nad spotkaniem lub tracić inicjatywę, pojawia się ulubiony efekt zaskoczenia rywala.
Ta gra powinna być porządnie promowana na kilka tygodni przed rozpoczęciem EURO 2020, które obecnie i tak można mylić z EURO 2021, ponieważ pandemia wprowadziła wielki chaos w terminarzu. Bardzo dziękuję, że dano mi możliwość opisania tego produktu jeszcze przed finałem, ponieważ teraz właśnie zabawa nabiera znaczenia, specyficznego stylu i klimatu! Te mistrzostwa są nietypowe, kto oglądał ostatni mecz Anglia : Dania, ten wie o kontrowersjach z karnymi, pamięta także o reanimacji piłkarza na murawie we wstępnej fazie rozgrywek.
Gorąco polecam „Kosmiczny wykop”, rozegranie spotkania z dzieckiem albo rodzinnego turnieju podczas oglądania mistrzostw piłki nożnej to fascynujące doświadczenie, nawet pomimo zbyt częstego podrzucania tutaj „monetą” oraz braku dryblowania. Generalnie zamieniłbym sędziego na mechanizm „próbowania szczęścia”, „push your luck” z kart numerycznych, co pasowałoby do ryzykowania podczas rozgrywania piłki. Nie jest to ideał planszowej gry piłkarskiej – nie dorównuje piłkarzykom stołowym z obracanymi na grillu figurkami zawodników, natomiast śmiało konkurować może ze sprężynowymi. Rozgrywanie meczu mocno kojarzy nam się z pracą trenera, rozstawianiem piłkarzy na papierze i szukaniem „sposobu” na przeciwnika. Produkt ponownie nabierze wartości podczas Mundialu, a to już niedługo! „Kosmiczny wykop” nie ma specjalnie substytutów na rynku, zatem i tak się sprzeda i bardzo dobrze, bo warto dać szansę tej grze!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA
Film: „Kosmiczny wykop” – unboxing
Film: „Kosmiczny wykop” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!