Recenzja gry Santa Monica
Dzisiaj obejrzycie idealną grę na wakacje, trochę tylko szkoda, że premiera ma miejsce w połowie sierpnia, kiedy część z was pewnie już wróciła z urlopu. „Santa Monica” to wymarzony tytuł, żeby rozłożyć karty na tarasie i tworzyć swój bulwar będąc właśnie na wczasach, a najlepiej nad morzem! Fantastyczny produkt w letniej atmosferze amerykańskiego luzu, sam kurort – podobno najmodniejszy w słonecznej Kalifornii.
„Santa Monica” to gra karciana dla 2-4 uczestników w wieku od 14 lat, czas partii zajmuje ok. 45 minut. Polecamy zabawę w 3 osoby, ponieważ karty łączymy ze sobą na zasadzie puzzli, zatem zajmują dużo przestrzeni. Śmiało zaproście do rozgrywki dzieci w wieku od 10 lat, ponieważ gra nie jest skomplikowana i szybko przyzwyczajamy się do ikonografii, chociaż sama instrukcja jest zredagowana słabiej niż w innych pozycjach wydawcy.
Jest to rodzinna strategia, lekka gra z budowaniem miasta zarabiającego na turystach. Technicznie: karty pobieramy z banku na zasadzie aktywnej bieżącej linii i widocznej przyszłej, punkty zdobywamy za łańcuchy kart z identyczną symboliką, odpowiednie sąsiedztwo – układanka, gromadzenie pionków w punktach aktywności oraz ruch „celebryty” po rozłożonych kartach – ślady odwiedzin. Podobny plażowy klimat znajdziecie w „Laguna”, „Rurka wodna”, „Kaczki Plaża w kartach”.
Podczas otwarcia zniechęcić mogą puste przestrzenie – prawie połowa opakowania. Cieszą z kolei ładne malunki – delikatna kreska rysownika, podobna do tej z „Najlepsza gra o kotach”, autorem obu pozycji jest Josh Wood, wzięty obecnie projektant. Zabrakło nam wyjaśnienia, co oznaczają symbole w notesie – numery i strzałki. „Santa Monica” bierze to co obecnie najlepsze na rynku gier: obszary gromadzenia pionków przypominają te z „Architekci Zachodniego Królestwa”, łączenie kart zbliżone jest do „Pola zieleni”, „Osadnicy Narodziny Imperium”, „Metropolia”, ruch po składanej planszy znamy również z „Istanbul”.
W trakcie zabawy rozkładamy karty tworząc bulwar – promenadę ze sklepami, powyżej zaś strefę sportu i rekreacji – plażę i ocean. Symbole na kartach przekładają się na pojawienie się ludzików – lokalni mieszkańcy, turyści, celebryci, na ich ruch po złożonej przez nas przestrzeni kurortu – do owalnych obszarów, rozłożenie samych kart – premia za sąsiedztwo oraz łańcuchy. Karty układamy łącząc je kolejno bokami.
„Stały bywalec” z banku gry pozwala nam wykonać dodatkowe przemieszczenie pionka u siebie, food truck to piaskowy pieniążek, kiedy oba połączą się bonus jest dublowany. Po zdobyciu karty przemieszczamy odpowiedni pionek, kiedy się spotkają – tylko busik. Drugi sposób zdobycia kart to skorzystanie z płatnego żetonu – tutaj wybór nie ogranicza się tylko do dolnych kart w puli gry, pojawia się również dodatkowa możliwość ruchu pionka. Rozgrywkę kończymy, kiedy gracz rozpoczynający wyłoży 14 kartę, po rozegraniu kolejki. Na finiszu możemy jeszcze przemieścić każdy rodzaj pionka.
Wrażenia z rozgrywki są bardzo pozytywne. Ikony są maciupkie, ale zrozumiałe, rozwój Santa Monica należy na bieżąco kontrolować w oparciu o wyłożone i dostępne w banku gry karty, niekiedy warto zamienić miejscami wyłożone już lokacje. Planowanie wybrzeża angażuje i cieszy. Nie mniej istotny jest ruch pionka, czasami zabraknie nam wybranych ludzików lub nie zdążmy ich na czas zapędzić do odpowiednich pozycji – mobilność kojarzy nam się ze zwiedzaniem, spacerowaniem po nabrzeżu.
Naszą ulubioną grą karcianą od „Foxgames” pozostaje „Nowy wspaniały świat”, natomiast tytułami z budowaniem miasta „Queendomino” i „Manhattan”. „Santa Monica” ma jednak wielką zaletę, że pojawia się tło wakacyjne, turystyka, wypoczynek – to najlepszy wybór na wakacje, urlop. Gorąco polecamy – tym bardziej, że pojawiły się już pierwsze wyróżnienia na koncie tej gry!
Wydawcy serdecznie dziękujemy za widokówkę z „Santa Monica” – rewelacyjny marketing!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES
Film: „Santa Monica” – unboxing
Film: „Santa Monica” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!