Recenzja gry Match 5

Synapses Games” wydając „Coatl” wzięło szturmem rynek gier planszowych, zwłaszcza w ramach kategorii „abstract strategy” – piękna gra logiczna ze składanym wężem cieszy się ogromną popularnością graczy na całym świecie i już awansowała do najlepszych tytułów. Dzisiaj obejrzymy ich najnowszą propozycję – idealnie dobraną dla większej liczby uczestników.

Match 5” jest grą party dla 2-8 osób w wieku od 10 lat (wskazanie zawyżone), czas rozgrywki zajmuje ok. 20 minut. Produkt ilustrowany przez SillyJellie (oprawa wizualna „Coatl”), projektantem jest Carl Brière („Incubation” – nie pokazywana na blogu). Od kanadyjskiego wydawcy oglądaliśmy jeszcze „Crazy Tower” – również nadającą się na spotkania w grupie. Kategoria: gra imprezowa, czasu rzeczywistego („real-time”, czyli bez podziału na tury), słowna („word game” – wymyślanie wyrazów będących łącznikami dla ścianek kości – tematy). Mechanizmy: rzuty kośćmi, szybkie dopasowanie (łączenie pary tematów ze ścianek, wybór popularnej odpowiedzi), papier i ołówek (notowanie rozwiązania w arkuszu), głosowanie (odrzucanie wskazań spoza kategorii). Podobne technicznie gry oglądane na blogu: „Jungle Speed”, „Dobble”, „Medium”.

Wewnątrz opakowania znajdziemy – 10 kości (2 zestawy w pięciu barwach), 10 dwustronnych tabliczek kategorii (każda ścianka kości posiada dwie możliwości tematyczne), notes, klepsydrę, instrukcję w języku angielskim. Wydawca nie dołączył ołówków. Tytuł z języka angielskiego wskazuje na aktywność i oznacza dopasowanie, połączenie.

Każda gra od tego wydawcy wzbudza u nas gorące emocje, ponieważ uwielbiamy ich „Coatl”. Gry słowne to produkty rozwijające wyobraźnię gracza, wiedzę o świecie w ramach łączenia kategorii, nagradzające pomysłowość, kombinowanie, spryt. Bawiąc się z „Match 5” istotny jest również refleks – na wymyślenie 10 odpowiednich wyrazów mamy tylko 3 minuty, natomiast nie występują tutaj punkty karne, ujemne za brak rozwiązania.

Po otwarciu opakowania zwracamy uwagę na ładne kości – intensywne, głębokie barwy, wyżłobione w materiale symbole. Arkusze tematyki i notes są dwustronne, zatem komponenty w pełni zagospodarowane. Klepsydra w podwójnym szkle, z ochroną zwężenia, wystarczająco szerokimi podstawkami do wygodnego stawiania w pionie.

Przed rozpoczęciem rozgrywki należy wybrać wersje planszy kategorii oraz dobrać odpowiednie dla nich kości. Przebieg gry wygląda następująco: któryś z graczy rzuca kompletem kości, ustawiamy sześciany przy odpowiednich symbolach i tematykach na tabliczkach, po obróceniu klepsydry szukamy połączeń i notujmy w arkuszu. Kiedy minie czas, należy sprawdzić zapisy – uczestnicy głosują czy wyraz występuje w ramach obu kategorii, za poprawne wskazania otrzymujemy wtedy 1 punkt, jeśli dodatkowo pojawia się u innych graczy, powtarza się – są to 2 punkty.

Kategorie występujące na tabliczkach: kobieta-mężczyzna, film-celebryta, impreza-prezent, SF- wszechświat, magia-czarodziej, straszny-włochaty/puszysty, sport-olimpiada, piosenkarz/band-utwór, Walt Disney-symbol/godło, technologia-aplikacja, fantasy-bajki i legendy, hobby-aktywność na wolnym powietrzu, lokalizacja-kraj, przestrzeń-świecące, drewno-las, zjeżdżalnie-w parku, zoo-duże, książka-szkoła, drogie-rzadkie, szpital-zdrowie, woda-pływa, podróż-lata, budynek-miasto, wysoki-mały, mięsożerne/mięso-król/członkowie rodziny królewskiej, jajko-łamliwe, zielone-roślinożerca/wegetarianin, białe-jadalne, słodkie-deser, pitne-płynne, słone-niezdrowe jedzenie, żółte-wakacje, może się palić-łatwopalne, Halloween-czarne, warzywa-pomarańczowe, czerwone-owoce, części ciała-może być trzymane w dłoni, tnące/do cięcia-w kuchni, zimne-gorące, narzędzia-konstrukcje, plastikowe-nadające się do recyklingu, szybkie-lekkie, niebezpieczne-śmierć, czas- historia, ostre-metalowe, wolne-twarde, pióro/puch-noc, w domu-rodzaje mieszkania, jeżdżące/toczące się-pojazdy, odzież/akcesoria-marki/modele, młody/nowy-stary/starożytny, zabawka/gra-wypoczynek, okrągłe, wynalazek, hałas-cisza, sztuka-zawód, ciężkie-morskie/wodne, leki-choroby, podgrzewane-gotowane dania, zabawne-smutne, święta-postaci. Oznaczenia łatwo zapamiętać i skojarzyć z tematyką.

Zabawa z „Match 5” jest przednia – dynamiczna, twórcza, wesoła, towarzyska – idealna na party, imprezę w tłumie. Reguły gry są banalnie proste, sama aktywność pobudza do myślenia oraz angażuje. Świetna rozrywka, która również edukuje i rozwija, ponieważ poznajemy nowe słowa i ich znaczenie, grupujemy obiekty w ramach kategorii, rozmawiamy – integrujemy się. Jest pośpiech, zatem są emocje działania pod presją czasu i opanowanie nerwów, a także rywalizacja o punkty. Lekka gra, fajna rodzinna pozycja z oferty wydawcy.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy SYNAPSES GAMES

Film: „Match 5” – unboxing

Film: „Match 5” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!