Recenzja gry Dwergar

Dwergar” nie otrzymaliśmy do recenzji wraz z pierwszym rzutem, od premiery minęło już trochę czasu, ale warto było zabiegać o ten produkt – zwłaszcza, że nas Ślązaków pociągają gry związane z górnictwem i pracą na kopalni.

Dwergarto gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 12 lat (jeśli często rozkładacie dłuższe gry to od 10 lat), z czasem rozgrywki zajmującym ok. 1-2 godziny. Projektantem gry jest Jan Madejski, którego autorstwa „Niepodległa”, „Sawanna”, „Bitwa warszawska”, „Bazyliszek”, „Król Popiel”, „Złota kaczka” pokazywaliśmy już na blogu. Mechanizmy: czerpanie akcji z planszy wraz z bonusami za różne typy robotnika, wydarzenia oddziałujące na rundę, bonusy na koniec gry (zależne od używanych talii). Inne dobre gry o tematyce górniczej: „Kawerna”, „Szczęść Boże”, „AuZtralia”, „Planetoid”, „Gold”, „Gold Mine”. Pozostałe gry z katalogu „Granna Expert”: „Jungle Boogie”, „Capital”, „CVlizacje”.

Podczas otwarcia produktu zwracamy uwagę na oryginalne komponenty – zamiast standardowych drewnianych lub plastikowych kosteczek zastosowano malowane kamienie o nieregularnych kształtach – super pomysł, ponieważ kojarzy się z wydobyciem surowców. Podobają nam się również kuferki z papieru do przechowywania żetonów, ponieważ są ekologiczne i bardziej estetyczne od woreczków strunowych, tych ostatnich brakuje nam jednak do schowania kart, które latają luzem. Plansze indywidualne graczy są cienkie, ale mamy za to głębokie wagoniki. Wizualnie plansza główna wygląda zjawiskowo, poszczególne lokacje są kojarzone z przemysłem wydobywczym, funkcjonalnie ze sobą połączone i każda z nich przydatna.

Z drobnych mankamentów gry: w instrukcji brakuje opisu do kart 61 – każdy gracz otrzymuje 3 sztuki złota, 62 – każdy gracz może rozpalić wszystkie swoje piece, 63 – każdy gracz otrzymuje 2 kamienie lub 1 żelazo, 64 – każdy gracz otrzymuje jeden nowy piec (jeśli jest dostępny). Dla mnie czcionka z fragmentów opisowych, budujących atmosferę gry jest mało czytelna, męczy oczy.

Każdy z uczestników w swojej turze wykonuje 3 akcje z planszy (wybrane wydarzenie zmniejsza limit), ustawiając pionek na pozycji już zajętej zdobywamy nowy, którego możemy użyć. Małe pionki to robotnicy, czyli pomarańczowy hutnik, biały kowal, fioletowy inżynier, duży ludzik to sztygar, który z przestrzeni kuźnia (zamiana urobku z wykorzystaniem ciepła, rozwijanie projektów), laboratorium alchemików (zamiana surowców, rozpalanie pieca), miechy (rozpalanie pieców, zdobywanie ciepła), przekładnia (podnoszenie wagoników), warsztat zduna (rozbudowa pieców, rozpalanie), pracownia naczelnego architekta (zakup projektów, ich rozwijanie) po zastąpieniu wraca do właściciela, będąc w kopalni (wydobycie urobku) wskakuje do wózka i wraz z surowcem wydostaje się na powierzchnię. Jeśli gracz nie posiada pionków, wykonuje akcję fajrant, czyli odzyskuje swojego sztygara oraz wybranego robotnika. W grze poza złożem używamy ciepła (głównie do podnoszenia wagoników lub przetapiania surowca), którego przetwarzanie zawsze kojarzy nam się z „Terraformacja Marsa” i dlatego bardzo podoba, niestety jest to zasób ulotny, po zakończeniu tury uczestnika spada do zera. Na planszy indywidualnej gracza poza torem ciepła są jeszcze piece – rozpoczynamy z parą wygaszonych, warto zostawić chociaż pojedynczy płomień, ponieważ tylko wtedy rozprzestrzenimy ogień na końcu rundy. W trakcie zabawy zdobywamy punkty przede wszystkim za zakupione karty projektów oraz ich rozwinięcia – nagrodą są także zasoby, specjalizacja sztygara. Rewelacyjne jest wydobywanie złóż, ponieważ podnosimy wszystkie przestrzenie załadunkowe z danego poziomu kopalni – w tym również konkurentów! Piece z planszy własnej możemy wbudować na planszy głównej wraz z użyciem pionka sztygara (własny, duży), w kopalni czerpiemy wtedy urobek podczas akcji innych uczestników, w pozostałych pomieszczeniach zdobywamy ciepło.

Dwergar” zachwyca z kilku powodów, technicznie świetna jest kopalnia i element niechcianej pomocy podczas ruchu szerokiego wózka oraz zastępowanie pionków, wizualnie – ilustracje w klimatach fantasy i uniwersum krasnoludów oraz unikatowe barwne kamienie, z treści – zainteresowanie odbiorcy nazewnictwem, jak fajrant, zdun, itp.

W tej chwili to najlepsza gra Jana Madejskiego i jedna z najfajniejszych na rynku pozycji o górnikach i organizacji kopalni. Spodoba się zarówno miłośnikom gier ekonomicznych ukazujących działalność przemysłu ciężkiego w rodzaju „Brass Birmingham”, jak również fanom fantasy – dziarskie krasnoludy, chociażby z „Nidavellir”. Polecamy!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA

Film: „Dwergar” – unboxing

Film: „Dwergar” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!